Tento članok je úrivkom mojej diplomovej práce
Skutočnosť, že sa politické strany navzájom líšia, a že každý proces vývoja špecifickým spôsobom mení nielen svoje vnútorné prostredie, ale i obsah a rozsah vzťahov k ostatným, vyvoláva potrebu ich klasifikácie. V súčasnej situácii, kedy sa väčšina voličov rozhoduje podľa prezentácii a aktuálneho predvolebného pôsobenia strany, je identita strany veľmi dôležitým prvkom prezentácie. Identita závisí od reprezentácie strany, ktorá určuje jej víziu, filozofiu, dizajn, kultúru komunikáciu a prostriedky používané na vymedzenie pôsobenia strany.
Filozofia vymedzuje, kto sme a podľa toho vieme určiť kam smerujeme(vízia). Kultúra znamená usporiadanie vnútorných vzťahov, ako sú zložky riadené a zapájané do riadenia
Dizajn je to čo sme schopný vnímať a prezentuje nás. Komunikácia je nástroj, ktorým sa zviditeľnuje kultúra a filozofia strany. Všetky procesy ktoré prebiehajú sa menia aj podľa straníckych kultúr využívaných tou ktorou stranou. Existujú určité modely, podľa ktorých sa správa firemná/stranícka kultúra:
Ekonomický model- meria kultúru podľa schopnosti meniť sa vývojom na trhu PS. Akonáhle sa mení stranícka pozícia mení sa aj kultúra a vnútorné pozície.
Psychologicko-sociálny model- podľa rozdelenia úloh a psychológie skupín v rámci strany.
Poradensko-klinický- meria kultúru z hľadiska tendencie k trvalým zmenám. Podľa potreby ako vieme robiť trvalé zmeny.
Najviditeľnejšia forma v ktorej sa identita prejavuje je logo, dizajn, či vizuálny štýl, ide tu len o jej skutočné vonkajšie zviditeľnenie.Za identitou sa však skrýva všetko to, čo tvorí základ existencie všetkých subjektov:
- jej minulosť, tradície a historické poučenia
- osobnosť, hodnoty, ktoré uznáva
- princípy, na ktorých základe vznikla
- vízia a poslanie, ako dlhodobé smerovanie a ciele na dosiahnutie.
Identitu PS možno teda definovať ako spojenie dejín subjektu s jeho stratégiou. Vychádza z určitých zvyklostí a tradícii, ktoré sa aplikujú na súčasné hodnoty a princípy, pričom máme na mysli dlhodobé, strategické smerovanie celého subjektu, značky, či produktu(podieľanie sa na moci, zastupiteľská demokracia).
Inováciou v tomto procese, teda prínosom môže byť prehodnotenie pôsobenia politických strána ich orientácia na úlohy hlavne v oblasti regionálnej politiky. Získavanie potenciálu voličskej základne aj spolupodieľaním sa na projektoch pre jednotlivé časti regiónov. Bezplatné poradenstvo odborníkov v určitých oblastiach spoločnosti, ktoré sú značne poddimenzované a nieje im možné pri súčasných podmienkach a stavu verejných financií pomôcť zo strany štátu.
Tieto všetky aktivity je možné propagovať pomocou nástrojov Public relations a aktivizovať tak časť verejnosti nielen počas volebného obdobia. Vnútorné rozdelenie, pôsobenie straníckych štruktúr presne definovať, vymedziť právomoci a povinnosti platených funkcionárov a dobrovoľníkov aby nedochádzalo k vnútorným rozporom. Tie môžu značne poškodzovať dobré meno, imidž strany.
Odpojenie strán od megalomanských kampaní a sústredenie sa na malú ale adresnú kampaň.
Vytvorenie dlhodobého strategického pôsobenia na politickej scéne.
Vystupovanie PS ako celku s výraznými jednotlivcami a charizmatickým vodcom nie ako subjektu jednotlivca, kde sú ostatný členovia len akýmsi neviditeľným aparátom(vystupujú len počas volebných kampaní).
Špecializovanie sa odborníkov strany na svoje oblasti pôsobenia. Nevyjadrovať sa k otázkam nesúvisiacim s oblasťami pôsobenia a vyhnutím sa tak vyjadreniam, ktoré by mohli poškodiť strane.
Marketingové nástroje nastaviť podľa potrieb regiónov, mali by mať len spoločnú ideu, ale implementácia sa musí špecificky týkať toho ktorého regiónu jednotlivo.
Procesy inovácie vo fungovaní politických strán musí prebiehať neustále. Netreba ju však chápať ako rozhodujúci prostriedok zmeny podľa požiadaviek spoločnosti, pretože tá sa dokáže rýchlo nadchnúť a rýchlo vytriezvieť. Musí vystupovať ako doplnok k dlhodobej vízii a stratégii pôsobenia politickej strany v procese socializácie spoločnosti.