Aký je rozdiel medzi Znalcami a akého Znalca spoločnosť potrebuje sa ukáže časom, pretože existujú dva názory na túto problematiku a sú sporné, pretože ide viac menej o názor odborníka. Nechcem spochybňovať vzdelanie Reštaurátora, pretože ten musí prejsť šesť ročným vzdelávaním, pričom je vzdelávaný aj teoreticky a takisto ako Kunsthistorik študuje dejiny umenia, avšak by som povedala narýchlo a letmo. Pre reštaurátora nie je dôležitá teória ale praktické vzdelávania a nepochybujem o tom že sa mnohí z nich vyznajú v názvoch chemikálií a zloženiu farieb a lakov. Robia sondy na obrazoch, dokonca ich roentgenujú aby zistili, či pod vrstvami farieb sa nenachádzajú iné premaľby zo skorších období, ale nemôže si kunsthistorik s hlbokými vedeckými informáciami a širokým historickým prehľadom nechať vypracovať vo prírodovedeckom laboratóriu správu o fyzickom stave diela v tomto prípade obrazu a nemusí pritom ovládať chemické názvy prípravkom ktorými sa reštauruje a ošetruje najmä poškodený obraz, prípadne čím sa odstraňuje starý vrchný lak obrazu. Ešte by tu bol možný vzdelanejší umelecký Znalec a to reštaurátor so vzdelaním Kunsthistorika, ale pochybujem o to , že umenie je tak závažný a dôležitý spoločenský odbor, že by sa mohol nechať postaviť na úroveň napríklad lekárskeho, či farmaceutického odboru. Nakoľko takýto Znalec musí mať 7 ročnú prax v špecializovanom odbore a túto musí vykonávať počas 7 rokov sústavne a intenzívne. Popri tom musí písať vedecké články, podieľať sa na písaní odborných a populárnonáučných kníh, alebo prenášať, čo nie je podmienkou praxe ale akýmsi dopĺňaním.
http://kunstgaleriehohenlohemgrzuzanaferencova.webnode.sk
Mgr. Zuzana Ferencová