Holandský maliar Johannes Vermeer a jeho vplyv na krajinomaľbu 17. Storočia

Vermeer van Delft patril k najvýznamnejším maliarom generácie zlatého veku holandského maliarstva.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Ak by sme chceli charakterizovať maliarske prevedenie Johannesa Vermeera mohli by sme povedať, že jeho dielo spočívalo na realistickom prevedení ba až zromantizovanom vykresľovaní žánrových interiérových scén aj keď sa s určitosťou nevenoval pouličným scénam, scénam z prostredia hostincov, večierkov a trhov. Vermeer zobrazoval scény z interiérov domov a architektonických stavieb a snažil sa v niektorých prípadoch kombinovať krajinné scény s architektúrou ako aj zobraziť štafáž v podobe siluet postáv, tak ako to zobrazovali aj jeho súčasníci, ďalší Starí Majstri.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vermeerovo prevedenie bolo pomalé a precízne, čo sa prejavilo na jeho statických a pokojných maľbách a obrazoch. Je známe, že bol technicky zručný na detaily. Pracoval konštruktívne, podkresby si starostlivo pripravil, tvoril kompozície  pomocou zvláštnej techniky pri ktorej sa križovali čiary vytvorené šnúrami na plátne. Pri svojej vypracovanej technike striedal pastózne nánosy farieb s lazúrnymi, vysvetľoval svetlé miesta bielobou a používal piesok pre zviditeľnenie štruktúry plátne. Je známe, že pri tvorbe obrazov používal prístroj nazývaný Camera Obscura, aby zachytil presné obrysy tvarov.

SkryťVypnúť reklamu

 V dielach zobrazoval postavy, skupiny postáv, nábytok s celým zariadením interiéru, predmety, látky a zatvorené, alebo otvorené okná ako architektonický prvok. Pracoval na nich pomocou zrkadlových efektov a zameriaval sa na svetlo. Na jeho obrazoch svetlo prúdi cez okno, ktoré je často umiestnené na ľavej strane interiéru. Svetlo prúdi cez okno a rozptyľuje sa po miestnosti, postavách predmetoch a látkach a je odpozorované zo skutočnosti. Predmety sú zase obklopené polotieňom, ktorého odlesky sa miešajú s okolitými lúčmi. Presnosť svetla má za následok harmóniu farieb obrazovej plochy. Nezobrazuje navzájom doplnkové farby ako modrá a žltá ako je to v prírode, ale zobrazuje farby od seba veľmi vzdialené prechádzajúce od jemných blankytných tónov k opticky mohutne pôsobiacim ako je červenohnedá a tmavohnedá.

SkryťVypnúť reklamu

Pracoval precízne a ako to bolo typické pre flámskych maliarov, ktorí uprednostňovali podložky väčších rozmerov. Pre flámov bolo obvyklé, že používali podložky väčších rozmerov. Išlo o plátna, avšak často používali dubové, či topoľové drevo. Naproti tomu v Severnom Holandsku pôsobili tzv. „Malí Majstri“, používali malé rozmery, často krát pevné medené platne na ktorých na ktorých vystavali svoj obraz a ktorý ho zároveň zjednotil. Farebný tón medi sa hodil ako základ pre jemne členenú maľbu. Takto pracovali napríklad Teniers, Metsu atď.  

Vermeer van Delft patril k najvýznamnejším maliarom generácie zlatého veku holandského maliarstva. Jeho zachované diela ukazujú, že ho ovplyvnilo nielen dielo kontroverzného talianskeho maliara Caravaggia, jedného z hlavných predstaviteľov tenebrizmu a naturalizmu v 17. storočí., ale aj diela jeho nasledovníkov. Zaraďoval sa nielen medzi maliarov, ale aj poradcov zberateľov a obchodníkov s umením.

SkryťVypnúť reklamu

  Vermeer zachytával trblietavé efekty, rozmanitosť, farebnú energiu, podporenú kontrastom svetla a tieňa, vycibrenosť, celistvosť a architektonickú presnosť.

 

Mgr. Zuzana Ferencová

 

 

 

Zuzana  Ferencová

Zuzana Ferencová

Bloger 
Politik
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  124x

Som profesionálna Starožitníčka a zároveň profesionálna Dizajnérka Šperkov a profesionálna Maliarka. Venujem sa navrhovaniu a tvorbe bižutérie a šperkov z drahých kovov a skla. Pochádzam zo šlachtického rodu z Plessu, ktorého korene siahajú k anglickej vetve kráľovského rodu Saxo-Coburg Gotha, dnes House of Windsor (Princeznej Daisy Hochbeg von Pless) a GROSVENOR family (Hugovi Richardovi Arthurovi Grosvenorovi II. Duke of Westminster; Vyštudovala som Kunsthistóriu na Trnavskej Univerzite v Trnave (2002 - 2007),( 2005 - 2007 štipendijný pobyt na Karlovej Univerzite) a Starožitníctvo v Prahe (2015-2017), kde som získala Osvedčenie reg. číslom 906. Som na Slobodnom Povolaní a okrem bižutérie robím umelecké fotografie a maľby. A píšem Odborné Posudky na umel.diela maliarske. Som DEDIČKA svojho podielu po mojej Prababičke anglickej Princeznej Anne Kopperovej dcére kňažnej Daisy Hochberg von Pless. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu