Malba vo všeobecnosti je technikou pri ktorej sú farby osadzované na podložku organizovane so zámerom vytvorenia maliarskeho umeleckého diela. Charakter malby určuje podklad, vlastné farby - pojivá, pigmenty nástroje a technické postupy. Malba je špecifikovaná ako dosková, na plátne atď. Maliarske metódy vychádzajú zo základných spôsobov práce s maliarskym materiálom tj. 1. Hmotou odstupňované nanášanie tmavšej farby na svetlý podklad. 2. Svetlé farby na tmavý podklad – vysvetlovanie. 3. Miešanie farieb na palete.
Malba môže byť vytvorená ako hladká tenkými vrstvami a lazúrami, alebo pastami využívajúcimi hmoty vrstiev.
Olejová maľba je malba vrstvená. Väčšinou ide o zložité vrstvenie, kde podkladom býva na plátne, alebo doske vytvorená impritúra, na ktorej sa kreslí uhlom podkresba, potom sa na túto podkresbu nanáša farebná podmalba, na ktorú sa vrstvia jednotlivé nánosy farieb a teda samotná maľba, podla fyzikálnych zákonitostí. Vrchnú vrstvu tvoria lazúry – tenké vrstvy farby a záverečný lak. Po každej farebnej vrstve sa musí nechať rozpracovaná maľba zaschnúť. Schnutie farebnej vrstvy je určený podľa typu olejovej farby, môže trvať niekoľko týždňov. Po zaschnutí farebnej vrstvy sa pokračuje v nanášaní ďalších farebných vrstiev.
Vynález olejomaľby je pripisovaný Vasarim bratom Van Eyckovým, kedy sa z Flámskeho severu rozšírila do Talianska. Išlo o farby pojené tuhnúcimi olejmi. Prísady olejov a rostlinných štiav k rôznym temperovým emulziám, zvlášt k vaječnej tempere boli známe už stáročia. Van Eyck dokončoval svoje temperové maľby tenkými drobnomalebnými nánosmi olejových farieb. Tiež H. Bosch používal prechodne olej miestne kombinovaný so žĺtkom, či glejom lazúry však vytváral farbymi pojenými iba rastlinným tuhnúcim olejom s prísadou živice. Technika olejových farieb umožňovala plynulé roztieranie farebných prechodov, čo temperovými farbymi bolo obtiažne realizovateľné. Vplyvom flámskeho maliarstva a rôznych talianskych škôl, vznikla v Benátkach technika vysvetlovania podľa tzv. Benátskeho spôsobu. Na tmavom bolusovom podklade bola vytváraná podmaľba svetlou temperou, alebo olejom v lomených odtieňoch.
Mgr. Zuzana Ferencová