Írsky letecký dopravca Ryanair minulý mesiac na letisku v Bratislave oznámil svoju expanziu pridaním nových destinácií už od letného letového poriadku 2025 a pridaním tretieho lietadla na svoju bratislavskú základňu od tohtoročnej zimy. Ak ste tiež čítali jeden z mnohých rozhovorov naprieč médiami s obchodným riaditeľom nízkonákladovky Ryanair, možno vám neušlo, že Jason McGuinness spomína zlepšenie podmienok pre leteckých dopravcov na Slovensku.
Zmena pre letecké spoločnosti
Krajiny a letiská majú nastavené mnohé poplatky. Pre leteckých dopravcov na Slovensku sa uplatňujú najmä štyri, ktorým sa budeme venovať. Štátny podnik LPS SR, š.p. (ďalej len LPS) a Eurocontrol vyberá dve z nich. Príjem od leteckých dopravcov pre letiská sú ďalšie dva poplatky. Napriek tomu, že poplatky znova zdraželi (od 1.1.2025), po novom sa začala uplatňovať na jeden z významných poplatkov až 25 percentná zľava.
Aké poplatky existujú?
Poplatky, ktoré sú príjmom LPS sú traťové odplaty a terminálne odplaty. Jednoducho povedané, traťové odplaty platí každý, kto nad Slovenskom prelieta. Terminálne odplaty platí len tá letecká spoločnosť, ktorá pristáva na našich (termináloch) letiskách. Terminálne odplaty ako významné náklady pre leteckých dopravcov, sú v porovnaní s konkurenčnými krajinami pomerne vysoké aj keď v roku 2023 tvorili len 11,82% (6 347 824 eur) z príjmov LPS. Väčšinu príjmov tvoria traťové odplaty, tie sú vo výške až 89,23% (66 964 003 eur) celkových príjmov štátneho podniku riadiaceho letovú prevádzku nad naším nebom. Mimochodom všimnite si na flightradare ako niektoré spoločnosti pre tieto poplatky obchádzajú Slovensko.
Smutné je, že poplatky, ktoré tvoria necelých 12% príjmov LPS už roky brzdia rozvoj leteckých liniek na Slovensku a žiadna vláda si ich nevšíma/la.
Letiská na Slovensku vyberajú od leteckých spoločnosti poplatky za odlietavajúcich cestujúcich, tie sa vyberajú za každého cestujúceho, ktorý z letiska odletí a poplatky za parkovanie lietadiel (poplatok napr. za tranzit teraz vynechajme, keďže takých cestujúcich je u nás veľmi málo). V akej výške sú dané poplatky napríklad v Bratislave si viete pozrieť v článku, kde sme sa venovali ich zvýšeniu TU.
Teraz už máme prehľad aké poplatky sú najvýznamnejšie, čo sa teda zlepšilo?
Jason McGuinness má pravdepodobne zlepšením poplatkovej politiky na Slovensku na mysli Nariadenie vlády SR č. 416/2024, ktorým sa určuje v terminálnej zóne spoplatňovania TZS4 zľava uvedenej jednotkovej sadzby vo výške 25 % leteckým dopravcom, ktorých súčet počtu metrických ton MTOM lietadla za všetky ich pristátia v tejto zóne dosiahol za rok 2024 minimálne 180 tisíc ton.
Inými slovami, ak letecká spoločnosť vykonala na letisku Bratislava (nevieme prečo to platí len pre Bratislavu) spolu za rok 2024 pristátia lietadlami spolu vážiacimi 180 000 ton dostane zľavu vo výške 25% z poplatku za terminálne odplaty. Pravdepodobne takáto, alebo podobná úľava pokračuje aj nasledujúce roky. Pre predstavivosť MTOW Boeingu 737-800 akým lieta Ryanair je približne 80 ton. Teda 2250 ročných pristáti (6,16 denne) zaručí dopravcovi 25% zľavu z tohto významného poplatku.
Cenník LPS SR š.p., od 1.1.2025:
SADZBY | príslušné ustanovenie AIP SR | účinnosť uplatňovania | sadzba | vzorec pre stanovenie počtu jednotiek služieb |
jednotková sadzba terminálnych odplát v terminálnej zóne spoplatňovania TZS1 (Košice, Poprad-Tatry) | GEN 4.2.1.2.4 | od 1. 1. 2025 | 532,23 € | (MTOM/50)0,5 |
jednotková sadzba terminálnych odplát v terminálnej zóne spoplatňovania TZS2 (Piešťany, Žilina) | GEN 4.2.1.2.4 | od 1. 1. 2025 | 35,91 € | MTOM |
jednotková sadzba terminálnych odplát v terminálnej zóne spoplatňovania TZS4 (Bratislava/M. R. Štefánik) |
| od 1. 1. 2025 | 536,88 € | (MTOM/50)0,5 |
V súlade s nariadením vlády SR č. 416/2024 bude v terminálnej zóne spoplatňovania TZS4 z uvedenej jednotkovej sadzby poskytnutá zľava vo výške 25 % leteckým dopravcom, ktorých súčet počtu metrických ton MTOM lietadla za všetky ich pristátia v tejto zóne dosiahol za rok 2024 minimálne 180 tisíc ton. | ||||
jednotková sadzba traťových odplát | GEN 4.2.2.2.2 | od 1. 1. 2025 | 80,36 € | (MTOM/50)0,5 x KM/100 |
ročná sadzba úroku z omeškania úhrady traťových odplát | GEN 4.2.2.2.2 | od 1. 1. 2025 | 13,79 % | - |
Cenník doplníme príkladom, čo to znamená pre dopravcu Ryanair v Bratislave. Pre 80 tonové lietadlo je poplatok pred zľavou 679,11 eur, po zľave 509,33 eur. Zľavu teda tvorí 169,78 eur na jedno pristátie.
Môžeme očakávať rozvoj leteckých liniek na Slovensku?
Obchodný riaditeľ Ryanairu uviedol, že pre nich je táto politika štátu prorastová. Upozorňujeme, že je výhodná pre dopravcov prevádzkujúcich v Bratislave viacero liniek. Aj keď sa to nedá presne prepočítať, naším odhadom je, že na zľavu dosiahnú dopravcovia, ktorí prepravia cez Bratislavu asi 700-750 000 cestujúcich. Taký je v Bratislave len jeden. Táto politika nebude motivovať klasických sieťových dopravcov, ktorí sú veľmi dôležitý a najčastejšie prevádzkujú na letiská po svete len jednu linku na svoj hub (domovského letiska), otvárať u nás nové linky. Zľava by ale mohla motivovať napríklad Wizz air k väčšej angažovanosti v Bratislave. Výhoda pre jedného monopolného prepravcu znamená ešte väčší problém pre konkurenciu a teda vznik nových liniek od nových dopravcov, je vlastne o krok vzdialenejší. Štát týmto nariadením pozitívne motivuje monopolného dopravcu, aby mal viac liniek, čím mu vytvorí výhodné podmienky, ktoré ale raz môže letisko úplne potopiť, tým že bude absolútne závislé na jedinom dopravcovi - čo vlastne je aj dnes. Namiesto riešenia tohto problému sa problém zväčšuje.
Ako zmeniť poplatky prípadne zľavy?
Cesta zliav cez terminálne odplaty je najlepšia cesta akou štát môže ísť a takúto zmenu komunikujeme dlhodobo. Vhodne dopĺňa zľavy, ktoré na nové linky poskytujú letiská. To pomôže znížiť extrémne náklady a riziko, ktoré majú dopravcovia so štartom novej linky.
Problém je, že klasickým dopravcom s 1-3 dennými linkami na ich základňu (hub - z ktorého sa s prestupom dostaneme ďalej) sa môže o nižších cenách len snívať. Riešením je znížiť ceny za odplaty plošne, aby boli dostupné každému. Prípadne zľavy upraviť tak, aby boli dostupné pre linky, ktoré sú nalietavané aspoň 1x denne (jediná podmienka pre získanie zľavy na linke by bola prevádzka linky aspoň 1x denne). Týmto máme predpoklad získať sieťových aliančných dopravcov, ktorých tak zúfalo potrebujeme pre podporu biznisu a zabezpečenie stability aj pre letiská. Letiská nemôžu byť vydierateľné jediným dopravcom. Je smiešne, že na Slovensku dusíme rozvoj celého sektora cestovného ruchu na poplatku, ktorý je pre LPS takmer bezvýznamný. Ako sme vyššie spomenuli pre LPS to nie je ani 12% z ich príjmov. Ak sa bavíme o celkovej sume tak LPS vyberie 6,3 mil. eur od dopravcov, ktorých lietadlá na Slovensko priletia. Je zarážajúce, že takáto suma roky ničí celý sektor cestovného ruchu a zároveň znižuje príležitosti pre biznis. Sektor cestovného ruchu tvorí u nás len 1,4% HDP, v Maďarsku tvorí až 6,3% a v Poľsku 5,2%. Štát dáva na rozvoj sektora peniaze, ale pred lacným a maximálne efektívnym riešením roky zatvára oči. Ide o zámer, alebo diletanstvo?
Záver
Ak by sme znížili ceny terminálnych odplát na polovicu (platné pre všetky slovenské letiská), prišiel by štátny podnik LPS (Letové prevádzkové služby) o cca 3 mil. eur. Tento výpadok by LPS z veľkej časti mali vykompenzované zvýšeným záujmom dopravcov o prevádzku nových liniek. Zároveň by to pri poplatkoch vystrelilo Slovensko do prvej ligy. Aerolínie dnes pozerajú na nákladovej strane na každý cent. Slovensko by sa mohlo dostať na mapu destinácií o ktorej sa uvažuje pri rozvoji nových liniek.
Stačí tak málo, vzdať sa, alebo lepšie povedané investovať 3 milióny eur do rozvoja leteckej dopravy na Slovensku. Nový impulz sektora služieb, vznik pracovných miest a zvýšený výber DPH (na útrate cudzincov) by danú investíciu násobne štátu vrátil.
Pre info: v roku 2023 LPS SR, š.p. vykázali zisk 3,6 mil. eur.