Po stopách neznámych automobiliek: Daihatsu

Napriek tomu, že počty predaných kusov tohto japonského špecialistu na malé autá v Európe neustále rastú, na Slovensku je Daihatsu takmer úplne neznámou značkou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)
V súčastnosti sa vyrába už šiesta generácia Daihatsu Cuore. Na nemeckom trhu jeho cena štartuje od 7995 euro.
V súčastnosti sa vyrába už šiesta generácia Daihatsu Cuore. Na nemeckom trhu jeho cena štartuje od 7995 euro. (zdroj: foto: Daihatsu)

Daihatsu patrí medzi najstaršie automobilky v Japonsku. Založil ju Hatsudoki Seizo už v roku 1907 a v počiatkoch firma niesla práve jeho meno. Fabrika sídlacia v Osake sa spočiatku špecializovala na výrobu spaľovacích motorov pre rôzne odvetvia rozvíjajúceho sa priemyslu. Napriek viacerým prototypom zišlo prvé sériovo vyrábané vozidlo z pásov tohto výrobcu až v roku 1930. Nebolo to ešte celkom auto, lebo malo iba tri kolesá a na pohon slúžil motor z motocykla.Po vojne sa pre túto firmu začala nová éra. Prvým krokom bolo premenovanie fabriky na Daihatsu, druhým, podstatnejším, predstavenie nového modelu Midget. Midget stál opäť na troch kolesách a poháňal ho opäť motocyklový motor, tentoraz s objemom 350 ccm. Autíčko zožalo medzi zákazníkmi úspech a zaslúžilo sa o to, že sa značka začala špecializovať na výrobu osobných automobilov. V roku 1967 sa tretinovým akcionárom firmy stala Toyota. Spojenie s tak silným koncernom zabezpečil pre Daihatsu najmä prístup k moderným technológiám. V továrni Daihatsu sa vyrábalo aj niekoľko komponentov pre Toyoty.Dôležitým mílnikom v histórii značky bol rok 1981, kedy bola predstavená prvá generácia modelu Cuore. S ním sa Daihatsu prvý krát vydalo na skusy do Európy. K dôležitým modelom patril aj malý offroad s názvom Rocky. Na jeho dizajne Japonci spolupracovali s talianskym štúdiom Bertone. U Bertoneho sa z importovaných dielov dokonca aj montovalo najluxusnejšieho prevedenie Rockyho, ktoré potom nezriedka mierilo aj k zákazníkom do USA.V devädesiatych rokoch zastila japonských producentov motorových vozidiel kríza. Nízky dopyt zapríčinil, že potápajúcu sa automobilku zachránila opäť Toyota, ktorá sa stala jej stopercentným vlastníkom. Po vyradení niektorých starších a väčších modelov z výroby, dostala táto značka od nového vlastníka do vienka to, čomu sa venovala od začiatku - vývoj a výrobu malých áut.Daihatsu oprášilo svoje meno aj na trhoch v Západnej Európe, kde predaje z roka na rok rastú. Veľký podiel na tom nesie medzičasom už šiesta generácia najmenšieho typu Cuore. Miniauto s dĺžkou iba 3,4 metra môže mať tri alebo päť dverí. Na jeho pohon slúži litrový trojvalec s výkonom 58 konských síl. O triedu vyššie figuruje výhradne päťdverový Sirion s dĺžkou 3,7 metra. Ten je zákazníkom k dispozícií s litrovým trojvalcom alebo 1,3 litrovým štvorvalcovým motorom a výkonom 102 koní. Rovnaké motory sa starajú aj o pohon dvoch "vlajkových lodí" značky - kompaktného minivanu YRV a malého SUV pomenovaného Terrios. Všetky výrobné rady okrem Cuore sú zákazníkom k dispozícií aj s pohonom všetkých kolies.V súčastnosti je najväčšou hviezdou modelovej ponuky v Európe minikupé - cabrio nazvané Copen. Výrazne zaoblená karoséria tvarom čiastočne pripomína Audi TT, či VW New Beetle. Interiér ponúka miesto pre dve osoby a vzadu ešte menší batožinový priestor. Najväčší bonbónik sa ukrýva pod prednou kapotou. Tu si cvrliká prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom iba 659 ccm. Stádo 68 koní dokáže autíčko s hmotnosťou takmer 1000 kilogramov rozbehnúť až na 170 km/h. Na stovku Copen zrýchli za 12 sekúnd a to všetko pri priemernej spotrebe 6,4 litra na sto kilometrov.Tým prehliadka v Európe ponúkaných Daihatsu končí. Na domácom japonskom trhu ich však je oveľa viac. Najobľúbenejšie sú rôzne karosárske kreácie s technikou z Cuore (v Japonsku Mira). Na tunajších cestách tak možno stretnúť miniauto v retro štýle s chrómovanými nárazníkmi, ale s modernou technikou i interiérom (Daihatsu Gino), či vysoké a úzke minivany v štýle prvej generácie Suzuki Wagon R+ (Daihatsu Tanto).Daihatsu na budúci rok oslávi storočnicu. Napriek viacerým krízam sa automobilke darí doma a pomaly sa jej meno dostáva do povedomia aj v Európe (napr. v Nemecku sa ročne predá cca 10 000 Daihatsu). Najväčším tromfom značky je bezpochyby technická vyspelosť ponúkaných modelov (napr. všetky motory Daihatsu majú výlučne štvorventilovú techniku), vysoká aktívna bezpečnosť i podarený dizajn. Na tohtoročnom frankfurtskom autosalóne sa technikom od Daihatsu podarilo šokovať, keď predstavili prototyp dvojdobého (!) prepĺňaného naftového dvojvalca s objemom 1200 ccm, výkonom 88 konských síl a krútiacim momentom dosahujúcim 230 N.m..A na Slovensku? V našich končinách nemala značka Daihatsu nikdy oficiálneho dílera, preto je počet exemplárov tohto výrobcu na našich cestách minimálny. Dôvodom je najmä pomerne vysoká cena. Všetky Daihatsu sa totiž vyrábajú v Japonsku. Ich cena preto stúpa najmä vďaka clu.

Filip Garaj

Filip Garaj

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Momentálne študent, v budúcnosti možno motoristický novinár. Zoznam autorových rubrík:  AutoMotorsportNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Lívia Hlavačková

Lívia Hlavačková

43 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

277 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

53 článkov
SkryťZatvoriť reklamu