Hot Hatch`s - vreckové autá so športovým duchom: Peugeot 205 Gti

Zďaleka najrýchlejšia a najzábavnejšia verzia inak tuctového Peugeota 205.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)
Obrázok blogu
(zdroj: foto: Peugeot (2x))

Model Gti uzrel svetlo sveta rok po predstavení radu 205. Jeho vznik podmienili predovšetkým výkony plechovej príšery - Peugeota 205 T16 na tratiach svetových rallye. Ľahučká karoséria, kolesá v jej rohoch a pritvrdený podvozok s kovanými ramenami a stabilizátormi na oboch nápravách ponúkali dobrý základ pre stavbu hatchbacku so športovým naturelom. Dostatočne silné srdce auta tvoril benzínový štvorvalec s objemom 1580 ccm a jednobodovým vstrekovaním produkujúci výkon 105 konských síl pri 6250 ot./min. S týmto výkonom potom jedovatá dvestopäťka zrýchľovala na stovku za 8,6 sekundy a maximálkou na hranici 190 km/h atakovala aj vtedajšieho premianta triedy Ford Escort XR3. Ale jej majiteľ nemusel upaľovať po serpentínach, aby ostatní spoznali, že ide o Gti. Pri statickom pohľade ju od obyčajných a o dosť pomalších sestier bolo možné rozpoznať štrnásťpalcovými zliatinovými diskami podobnými ako na 205 T16, blatníky zakrývali plastové lemy a na nárazníkoch nechýbala povestná červená linka zobrazujúca športový charakter auta. K sériovej výbave patrili aj hmlové svetlá v prednom nárazníku. V interiéri trónili polokožené anatomické predné sedadlá, koberčeky červenej farby a do ruky výborne padnúci trojramenný volant s výrazným červeným nápisom Gti.V roku 1986 bola doterajšia jedna-šestka nahradená väčším a ešte výkonnejším motorom s objemom 1905 ccm. Radový štvorvalec uložený vpredu naprieč dosahoval výkon naozaj surových 128 koní pri 6000 ot./min. a maximálny krútiaci moment 150 N.m. pri troch tisíckach otáčok za minútu. Bohužiaľ prísne emisné predpisy v niektorých európskych krajinách ho "skrotili" na 120 konských síl. Na výkonnejší motor trebalo aj výkonnejšie brzdy, preto sa na zadnú nápravu nasťahovali kotúče, ktoré nahradili doterajšie bubny. Tie boli skryté pod novými zliatinovými pätnástkami. Do predaja sa vtedy dostala aj verzia cabrio s označením Cti. Charakterizovala ju síce rovnaká technika, no karoséria sa oveľa väčšmi "krútila", čo neprospievalo k športovým vlastnostiam auta. Auto dostalo ešte jeden facelift a to v roku 1991, kedy bol čiastočne pozmenený prístrojový panel, zmenený dizajn koncových svetiel a ešte niekoľko detailov týkajúcich sa výbavy. Medzi tým prišilo do predaja aj niekoľko kusov z limitovanej série - Peugeot 205 Gti Mi16 oslavujúcej fantastické počínanie Juhu Kankunena za volantom Turba 16 v MS rally. Sériový motor tu dostal hlavu so štvorventilovou technikou. Výsledkom počínania francúzskych motorárov bol nárast výkonu na 160 koní. Mi 16 charakterizovali rozšírené blatníky, ktoré ho vzhľadom ešte viac priblížili pretekárskemu vzoru. Avšak ani sériové gétéíčko sa na pretekárskych tratiach nestratilo. Vďaka vysokému výkonu, nízkej hmotnosti a dobre stavanému podvozku si ju s obľubou kupovali pretekári z viacerých motoristických disciplín. Či už rally, rallycross, okruhy alebo preteky do vrchu, tam všade patrila dvestopäťka vo svojej objemovej kategórii medzi najlepších.Aj dnes sa v autobazároch možno s niekoľkými exemplármi ešte stretnúť. Nejeden z nich má však "nalietaných" viac ako 150 000 kilometrov a rovnako nejeden z nich sa už ocitol pod rukami nejakého "tunera". Obyčajne sú tieto stroje obsypané všakovakými nezmyselnými doplnkami a samozrejme nesmie chýbať ani poriadne veľký a hlučný výfuk značky "urob si sám z lešenárskej rúry". V relatívne dobrom technickom stave bez úprav a s relatívne málo najazdenými kilometrami sa však jej cena môže vyšvihnúť aj cez 100 000 korún.

Filip Garaj

Filip Garaj

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Momentálne študent, v budúcnosti možno motoristický novinár. Zoznam autorových rubrík:  AutoMotorsportNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

722 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

53 článkov
SkryťZatvoriť reklamu