reklama

Po stopách neznámych automobiliek: Proton

Pomerne mladá malajská automobilka prednedávnom skúšala šťastie aj v Európe, no neúspešne. Na ázijských trhoch sú jej produkty veľmi obľúbené.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)
Cena Protonu Gen.2 štartuje pod hranicou 9000 britských libier.
Cena Protonu Gen.2 štartuje pod hranicou 9000 britských libier. (zdroj: foto: Proton)

Najväčšiu zásluhu na vzniku značky Proton má malajská vláda. Tá v snahe vytvoriť domáceho producenta osobných automobilov hľadala vhodného partnera pre založenie spoločného koncernu. Vďaka investícii takmer jednej miliardy nemeckých mariek ho našla v japonskom Mitsubishi. Japonci v Malajzii pripravili technológie pre licenčnú výrobu modelu Lancer a stali sa tretinovým akcionárom v novom koncerne Perusahaan Otomobil Nasional (Proton). Prvý sériový automobil vyšiel z fabriky v roku 1985. Štvor alebo päťdverový Proton Saga poháňali benzínové štvorvalce 1,3 a 1,5l. Netrvalo dlho a značka sa rozhodla svoje produkty vyvážať okrem okolitých štátov aj do Veľkej Británie a Austrálie.Potrebná modelová obmena prišla v roku 1993. V Malajzii sa vtedy do výroby dostala nová generácia Mitsubishi Lancer a to ako štvor a päťdverový sedan pomenovaný Wira (na niektorých trhoch rad 400). Úplne novým typom bol trojdverový hatchback vychádzajúci z Mitsubishi Colt s názvom Satria (alebo aj rad 200). O pohon týchto modelov sa starali výlučne zážihové motory s trojventilovou technikou. Ich objemy začínali pri 1,3l a siahali po motor 1,6l. Samozrejme aj pohonné jednotky pochádzali z dielní Mitsubishi. Pre solventnejších zákazníkov sa rok po uvedení Wiry a Satrie dostala do výroby limuzína strednej triedy Perdana vychádzajúca z Mitsubishi Galant. Na pohon tu slúžil štvor alebo šesťvalcový motor s objemom 2,0l. Úspech na domácom trhu nezožali pokusy o licenčnú produkciu malého Citroënu AX. S dvojicou Wira, medzitým v ponuke aj ako dvojdverové kupé, a Satria sa Proton vydal na skusy do Európy. O záujem nemeckých motoristov sa tamojší importér snažil aj neobvyklou až šesťročnou zárukou. Úspech sa však nekonal a predajné čísla nedosahovali počiatočné očakávania. Chvíľu sa tieto vozidlá dovážali aj na Slovensko, kde sa o ich predaj staral známy spevák (rocker?) pán Ráž. Ani so sloganom "za málo peňazí veľa muziky" však dieru do predajných štatistík neurobil. Vložené investície do výroby automobilov s riadením naľavo sa Protonu nevrátili a značka sa z európskych trhov (okrem Británie) nadobro stiahla.V Ázii sa jej však darilo výborne. Zisky stúpali a koncern Proton získal podiel v britskej stálici na poli športových automobilov - značke Lotus. To bol významný impulz aj pre produkciu Protonu. Prvou lastovičkou, na ktorej sa podieľali vývojári z Lotusu bol Proton Satria Gti. Športový model so zníženým podvozkom a aerodynamickými doplnkami poháňal štvorvalec DOHC s objemom 1,8 litra produkujúci výkon 135 koní. S blížiacim sa začiatkom nového tisícročia už prestávali byť doteraz vyrábané typy dostatočne konkurencieschopné. Postupne došlo k obmene všetkých vyrábaných radov okrem Perdany. Prvou novinkou bol v roku 2000 predstavený Proton Impaian (niekde Waja). Štvordverovú limuzínu nižšej strednej až strednej triedy s dĺžkou takmer 4,5 metra poháňa benzínový motor objemu 1,6 litra dosahujúci výkon 103 konských síl. Zákazník má možnosť výberu medzi päťstupňovou manuálnou prevodovkou a štvorstupňovým automatom. Štandardom vo výbave je okrem iného aj dvojica airbagov, či elektrické okná. Impaian je v ponuke aj v predĺženej verzii s luxusnou výbavou a menom Chancellor.Wira sa svojho oficiálneho nástupcu dočkala v roku 2004, kedy bol predstavený Proton Gen.2. Päťdverový hatchback so športovým vzhľadom je prvým vlastným výrobkom malajskej značky. Stopy inžinierov z Lotusu je vidieť nielen na nápaditom zovňajšku, ale aj v športovo ladenom interiéri. O pohon modelu Gen.2 sa starajú opäť výlučne zážihové motory objemu 1,3 alebo 1,6 l dosahujúce výkon 94, resp. 110 konských síl.Najmladším a najmenším produktom Protonu je Savvy predstavený v roku 2005. Originálne tvarované päťdverové malé auto využíva techniku od francúzskeho Renaultu. Motor 1,2 spolupracuje buď s päťstupňovou manuálnou alebo automatickou prevodovkou. Okrem úžitkových vlastností bojuje Savvy o priazeň zákazníka aj bohatou základnou výbavou a nízkou cenou.V kategórii automobilov na voľný čas je v ponuke Proton Jumbuck (Area). Jedná sa v podstate o pickup na báze už nevyrábaného modelu Wira. Na pohon slúži zážihový štvorvalec 1,5l. Takmer výlučne pre domáci trh sa v ponuke objavila dvojica licenčných Mitsubishi - minivan Town Box a kupé Mirage.So značkou Proton sa v súčasnosti môžeme stretnúť aj pri automobilových súťažiach rallye. Najmä v ázijsko-pacifickom šampionáte jazdí niekoľko Lancerov Evo VI, či VII pod názvom Proton Pert.

Filip Garaj

Filip Garaj

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Momentálne študent, v budúcnosti možno motoristický novinár. Zoznam autorových rubrík:  AutoMotorsportNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu