Po stopách neznámych automobiliek: Proton

Pomerne mladá malajská automobilka prednedávnom skúšala šťastie aj v Európe, no neúspešne. Na ázijských trhoch sú jej produkty veľmi obľúbené.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)
Cena Protonu Gen.2 štartuje pod hranicou 9000 britských libier.
Cena Protonu Gen.2 štartuje pod hranicou 9000 britských libier. (zdroj: foto: Proton)

Najväčšiu zásluhu na vzniku značky Proton má malajská vláda. Tá v snahe vytvoriť domáceho producenta osobných automobilov hľadala vhodného partnera pre založenie spoločného koncernu. Vďaka investícii takmer jednej miliardy nemeckých mariek ho našla v japonskom Mitsubishi. Japonci v Malajzii pripravili technológie pre licenčnú výrobu modelu Lancer a stali sa tretinovým akcionárom v novom koncerne Perusahaan Otomobil Nasional (Proton). Prvý sériový automobil vyšiel z fabriky v roku 1985. Štvor alebo päťdverový Proton Saga poháňali benzínové štvorvalce 1,3 a 1,5l. Netrvalo dlho a značka sa rozhodla svoje produkty vyvážať okrem okolitých štátov aj do Veľkej Británie a Austrálie.Potrebná modelová obmena prišla v roku 1993. V Malajzii sa vtedy do výroby dostala nová generácia Mitsubishi Lancer a to ako štvor a päťdverový sedan pomenovaný Wira (na niektorých trhoch rad 400). Úplne novým typom bol trojdverový hatchback vychádzajúci z Mitsubishi Colt s názvom Satria (alebo aj rad 200). O pohon týchto modelov sa starali výlučne zážihové motory s trojventilovou technikou. Ich objemy začínali pri 1,3l a siahali po motor 1,6l. Samozrejme aj pohonné jednotky pochádzali z dielní Mitsubishi. Pre solventnejších zákazníkov sa rok po uvedení Wiry a Satrie dostala do výroby limuzína strednej triedy Perdana vychádzajúca z Mitsubishi Galant. Na pohon tu slúžil štvor alebo šesťvalcový motor s objemom 2,0l. Úspech na domácom trhu nezožali pokusy o licenčnú produkciu malého Citroënu AX. S dvojicou Wira, medzitým v ponuke aj ako dvojdverové kupé, a Satria sa Proton vydal na skusy do Európy. O záujem nemeckých motoristov sa tamojší importér snažil aj neobvyklou až šesťročnou zárukou. Úspech sa však nekonal a predajné čísla nedosahovali počiatočné očakávania. Chvíľu sa tieto vozidlá dovážali aj na Slovensko, kde sa o ich predaj staral známy spevák (rocker?) pán Ráž. Ani so sloganom "za málo peňazí veľa muziky" však dieru do predajných štatistík neurobil. Vložené investície do výroby automobilov s riadením naľavo sa Protonu nevrátili a značka sa z európskych trhov (okrem Británie) nadobro stiahla.V Ázii sa jej však darilo výborne. Zisky stúpali a koncern Proton získal podiel v britskej stálici na poli športových automobilov - značke Lotus. To bol významný impulz aj pre produkciu Protonu. Prvou lastovičkou, na ktorej sa podieľali vývojári z Lotusu bol Proton Satria Gti. Športový model so zníženým podvozkom a aerodynamickými doplnkami poháňal štvorvalec DOHC s objemom 1,8 litra produkujúci výkon 135 koní. S blížiacim sa začiatkom nového tisícročia už prestávali byť doteraz vyrábané typy dostatočne konkurencieschopné. Postupne došlo k obmene všetkých vyrábaných radov okrem Perdany. Prvou novinkou bol v roku 2000 predstavený Proton Impaian (niekde Waja). Štvordverovú limuzínu nižšej strednej až strednej triedy s dĺžkou takmer 4,5 metra poháňa benzínový motor objemu 1,6 litra dosahujúci výkon 103 konských síl. Zákazník má možnosť výberu medzi päťstupňovou manuálnou prevodovkou a štvorstupňovým automatom. Štandardom vo výbave je okrem iného aj dvojica airbagov, či elektrické okná. Impaian je v ponuke aj v predĺženej verzii s luxusnou výbavou a menom Chancellor.Wira sa svojho oficiálneho nástupcu dočkala v roku 2004, kedy bol predstavený Proton Gen.2. Päťdverový hatchback so športovým vzhľadom je prvým vlastným výrobkom malajskej značky. Stopy inžinierov z Lotusu je vidieť nielen na nápaditom zovňajšku, ale aj v športovo ladenom interiéri. O pohon modelu Gen.2 sa starajú opäť výlučne zážihové motory objemu 1,3 alebo 1,6 l dosahujúce výkon 94, resp. 110 konských síl.Najmladším a najmenším produktom Protonu je Savvy predstavený v roku 2005. Originálne tvarované päťdverové malé auto využíva techniku od francúzskeho Renaultu. Motor 1,2 spolupracuje buď s päťstupňovou manuálnou alebo automatickou prevodovkou. Okrem úžitkových vlastností bojuje Savvy o priazeň zákazníka aj bohatou základnou výbavou a nízkou cenou.V kategórii automobilov na voľný čas je v ponuke Proton Jumbuck (Area). Jedná sa v podstate o pickup na báze už nevyrábaného modelu Wira. Na pohon slúži zážihový štvorvalec 1,5l. Takmer výlučne pre domáci trh sa v ponuke objavila dvojica licenčných Mitsubishi - minivan Town Box a kupé Mirage.So značkou Proton sa v súčasnosti môžeme stretnúť aj pri automobilových súťažiach rallye. Najmä v ázijsko-pacifickom šampionáte jazdí niekoľko Lancerov Evo VI, či VII pod názvom Proton Pert.

Filip Garaj

Filip Garaj

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Momentálne študent, v budúcnosti možno motoristický novinár. Zoznam autorových rubrík:  AutoMotorsportNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

107 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

105 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

319 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu