
Z médií sa je možné dozvedieť, že Slovensko vloží 1,5 milióna EUR do majetku rakúskej spoločnosti ÖBB-Breitspur Planungsgesellschaft mbH, ktoré budú použité podľa hlavného cieľa spoločnosti na ekonomické, ekologické a dopravné analýzy opodstatnenosti projektu. Mnohí kritizujú túto víziu, pritom jedným z hlavných, aj keď pre zainteresovaných, dosť lacných argumentov je, že ak trať nepotiahneme my, urobí to niektorý náš sused - Poľsko alebo Maďarsko.
Železničné prepravné kapacity na hlavnej trati z Košíc do Bratislavy hovoria o pomerne nevyužitých prepravných prúdoch, ktoré by dobudovaním širokorozchonej železnice pravdepodobne klesli. ŽSR taktiež buduje modernizované úseky na 160 Km/h, ibaže v stavbe sú tak pomalí, že za niekoľko rokov nie je ukončených ani 100 kilometrov rekonštruovanej trate na nížine. Práve v čase úpadku železničnej dopravy a každoročného rušenia ďalších a ďalších tratí v republike je priam zaujímavá inciatíva pustiť sa do tak veľkého projektu.
Zváštne je tiež, že pri pomalej výstavbe diaľnic a ešte pomalejšej výstavbe a modernizácii železnice existuje vyhliadkovo dostatočný kapitál na vybudovanie úplne novej železničnej trate v dĺžke viac než 400 kilometrov v pomerne členitom teréne.
Projekt širokorozchodnej železnice určite v budúcnosti natrafí na rôzne problémy spojené s presunom pracovnej sily z východu na západ a pokles prekládok v okolí Čiernej nad Tisou sa podpíše na počte pracovných príležitostí. Úskalím budú aj pozemky, dohody a vyvlastňovanie, ktoré sú takpovediac koníčkom tejto vlády.
Na škodu veci je, že veľký finančný objem ide na analýzu projektu výhodnosti výstavby a žiadne peniaze nie sú vyčlenené na alternatívny plán zameraný napríklad na vývoj hybridných podvozkov, ktoré by sa dokázali adaptovať na rozchod koľajníc z ruských 1520mm na európskych 1435m, prípadne na vývoj takých vozňových zostáv a modulov, ktoré by sa dali jednoducho a rýchlo horizontálne preložiť zo širokého vozňa na normálnerozchodný vozeň. Peniaze by sa tak potom nemuseli vynaložiť na budovanie a terénne úpravy úplne novej trate ale napr. na modernizáciu existujúcej trate v normálnom rozchode, čím by sa zvýšila efektivita súčasných tratí a nepracovalo by sa viac na ich zániku ako na zachovaní.