
Náboženstvo v rozvrhu hodín
Štatisticky sa Slovensko radí ku krajinám s vysokým podielom veriacich ľudí, ktorí sa hlásia ku katolíckej cirkvi. Po uvoľnení názorovosti v deväťdesiatych rokoch prišlo na školy aj vyučovanie náboženstva. Bez výčitiek, na spoločenskú objednávku. Postupne sa z hodín nad rámec rozvrhu, teda pre tých, ktorí naozaj chceli, vyučovalo poobede. Neskôr sa dostalo do riadneho rozvrhu hodín.
Ako prebiehajú hodiny
Podľa pokynov prvá, alebo posledná hodina (kvôli spájaniu etikárov) je pre vnímanie detí problematická. Navyše ak je katechetka nudná. Tematicky sú hodiny stavané zaujímavo, no zložitejšie je to s prevedením. Určite nie všade, ale na mnohých školách sú akoby niektoré názory vyučujúcich odstrihnuté od života. Deti si z nich robia srandu, katechetky sa naopak púšťaujú do zložitých tém, na ktoré deti už vo vyšších ročníkoch majú úplne iný názor. A aj úplne iné skúsenosti. Nezvládnuté bvajú zväčša témy lásky, sexu, ale aj rodičovstva, rodiny, výchovy. Vyučujúci majú niekedy pocit, že univerzálne suplujú prostredníctvom biblie všetky riešenia a záhady svteta - od stvorenia sveta až po marihuanu. Katecheti často tiež deti odudzujú, vyčítajú im , že ich rodičia nenaučili to, alebo ono. Pritom málokedy vedia rodinnú situáciu dieťaťa. Ak sa deti prídu sťažovať, je to hlavne na neschopnosť učiteľa udržať hodinu, viesť zaujímavú diskusiu. Naopak vyučujúci argumentujú, že predmet nie je hodnotený, a že ak dieťa nie je skutočný kresťan, tak sa s nim ťažko pracuje. Zaujímavé je, že rovnaké prostrehy si prinášajú aj deti, ktoré v nejednom prípade kvôli takýmto problémom musia zmeniť školu.
Prečo dávajú rodičia deti na náboženstvo
Dôvodomje vždy slobodná voľba, rodič má na to plné právo, ale nie je raritou aj žiadosť starého rodiča, či tlak okolia. Na jednej strane sa vyučujúci náboženstva zhodujú v tom, že rodič si má riadne premyslieť, či dieťa patrí na hodiny náboženstva, na strane druhej diskusiu o vyčlenenie náboženstva mimo rozvrh neakcpetujú. Je možné, že určitú úlohu zohráva aj strach, že by im tam zostalo ozaj len mizivé percento.
Sú to hodiny náboženstva, či kresťanstva
Predmet sa volá náboženská výchova, ale hlavné témy sú výlučne kresťanské. Akoby ani iné náboženstvá neexistovali. Samozrejme, že sa im venujú niektoré tematické celky, ale to je ako by moslimský príslušník učil otčenáš. Najzaujímavejším fenoménom, je aj tak etika ako protiklad náboženstva. Už dávno sa odborníci zhodli, že etika by mala byť povinná pre každého žiaka a nie len pre nekresťana, ktorého nesprávne v škole označujú za ateistu.
Zrušením vyučovania náboženstva ako povinne voliteľného premetu a presunutím na poobené hodiny by sa síce znížila garancia štatistického prvenstva katolíckeho náboženstva, ale vyriešilo by sa mnoho problémov aj v školách a v konečnom dôsledku by to snáď pomohlo aj úrovni a efektivite vyučovania náboženskej výchovy.