Na hodinách náboženstva

Niekto nepopiera, že vyučovanie náboženskej výchovy je dôležité pre rozvoj ducha každého mladého kresťana. Patrí ale vyučovanie náboženskej výchovy do riadneho rozvrhu hodín ? A prečo sa mu dáva do protikladu etika, ktorá je rovnako dôležitá pre každého človeka bez rozdielu. A vôbec, prečo sa volá hodina "náboženská výchova", keď sa tam neučí objektívne o náboženstvách, ale len o jednom pohľade?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (369)
Obrázok blogu

Náboženstvo v rozvrhu hodín

Štatisticky sa Slovensko radí ku krajinám s vysokým podielom veriacich ľudí, ktorí sa hlásia ku katolíckej cirkvi. Po uvoľnení názorovosti v deväťdesiatych rokoch prišlo na školy aj vyučovanie náboženstva. Bez výčitiek, na spoločenskú objednávku. Postupne sa z hodín nad rámec rozvrhu, teda pre tých, ktorí naozaj chceli, vyučovalo poobede. Neskôr sa dostalo do riadneho rozvrhu hodín.

Ako prebiehajú hodiny

Podľa pokynov prvá, alebo posledná hodina (kvôli spájaniu etikárov) je pre vnímanie detí problematická. Navyše ak je katechetka nudná. Tematicky sú hodiny stavané zaujímavo, no zložitejšie je to s prevedením. Určite nie všade, ale na mnohých školách sú akoby niektoré názory vyučujúcich odstrihnuté od života. Deti si z nich robia srandu, katechetky sa naopak púšťaujú do zložitých tém, na ktoré deti už vo vyšších ročníkoch majú úplne iný názor. A aj úplne iné skúsenosti. Nezvládnuté bvajú zväčša témy lásky, sexu, ale aj rodičovstva, rodiny, výchovy. Vyučujúci majú niekedy pocit, že univerzálne suplujú prostredníctvom biblie všetky riešenia a záhady svteta - od stvorenia sveta až po marihuanu. Katecheti často tiež deti odudzujú, vyčítajú im , že ich rodičia nenaučili to, alebo ono. Pritom málokedy vedia rodinnú situáciu dieťaťa. Ak sa deti prídu sťažovať, je to hlavne na neschopnosť učiteľa udržať hodinu, viesť zaujímavú diskusiu. Naopak vyučujúci argumentujú, že predmet nie je hodnotený, a že ak dieťa nie je skutočný kresťan, tak sa s nim ťažko pracuje. Zaujímavé je, že rovnaké prostrehy si prinášajú aj deti, ktoré v nejednom prípade kvôli takýmto problémom musia zmeniť školu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo dávajú rodičia deti na náboženstvo

Dôvodomje vždy slobodná voľba, rodič má na to plné právo, ale nie je raritou aj žiadosť starého rodiča, či tlak okolia. Na jednej strane sa vyučujúci náboženstva zhodujú v tom, že rodič si má riadne premyslieť, či dieťa patrí na hodiny náboženstva, na strane druhej diskusiu o vyčlenenie náboženstva mimo rozvrh neakcpetujú. Je možné, že určitú úlohu zohráva aj strach, že by im tam zostalo ozaj len mizivé percento.

Sú to hodiny náboženstva, či kresťanstva

Predmet sa volá náboženská výchova, ale hlavné témy sú výlučne kresťanské. Akoby ani iné náboženstvá neexistovali. Samozrejme, že sa im venujú niektoré tematické celky, ale to je ako by moslimský príslušník učil otčenáš. Najzaujímavejším fenoménom, je aj tak etika ako protiklad náboženstva. Už dávno sa odborníci zhodli, že etika by mala byť povinná pre každého žiaka a nie len pre nekresťana, ktorého nesprávne v škole označujú za ateistu.

SkryťVypnúť reklamu

Zrušením vyučovania náboženstva ako povinne voliteľného premetu a presunutím na poobené hodiny by sa síce znížila garancia štatistického prvenstva katolíckeho náboženstva, ale vyriešilo by sa mnoho problémov aj v školách a v konečnom dôsledku by to snáď pomohlo aj úrovni a efektivite vyučovania náboženskej výchovy.


Filip Šimo

Filip Šimo

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám rád každodenný seriál života, v ktorom vystupujú ľudia okolo mňa. Rád počúvam, rád hovorím, smejem sa a spím. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

53 článkov
SkryťZatvoriť reklamu