V IT komunite niet sporu o tom, že Ústredný portál verejnej správy (ÚPVS – verejnosť ho pozná ako Slovensko.sk) si zaslúži investície, adekvátny technologický rozvoj a peniaze na kvalitnú prevádzku. Súhlasíme s rozhodnutím inovovať portál a alokovať naň mimoriadne finančné zdroje.
Nedávno zverejnená súťaž na nákup licencií pre ÚPVS však vyvolala na IT trhu mimoriadny rozruch. Desiatky našich členských firiem prejavili s postupom NASES nespokojnosť a nazdávajú sa, že takáto súťaž je v rozpore s bežnou praxou a záujmami celého IT sektora.
DNS je nevhodným typom súťaže
Nie je nám jasné, prečo sa NASES rozhodla nakupovať licencie prostredníctvom dynamického nákupného systému (DNS). Obstarávanie takýchto komplexných služieb a systémov pomocou DNS nie je pre tento typ riešení vhodný. DNS sa má v prvom rade využívať na nákup bežných tovarov a služieb, pri ktorých sú zrejmé ich vlastnosti a použitie (napr. kancelárske potreby, nábytok atď.), sú dostupné u viacerých dodávateľov a v súťaži rozhoduje najvýhodnejšia cena na trhu.
Moduly ÚPVS sú – ako tvrdí samotná NASES – veľmi špecifickými a komplexnými riešeniami, preto je veľmi nepravdepodobné, že by hotové riešenie existovalo a malo by ho k dispozícii viacero IT firiem. V takto definovanej súťaži bude štát pravdepodobne musieť akceptovať ponuku jediného dodávateľa a nebude mať možnosť vysúťažiť najlepšie riešenie za najvýhodnejšiu cenu.
Hrozba ďalšieho vendor-locku
Zaráža nás aj zmena prístupu k nákupu licencií, systémov a modulov pre potreby ÚPVS vo zverejnených podkladoch. Štát získa iba právo používať daný systém v zmysle licenčných podmienok výrobcu. Takto nastavené podmienky však môžu vyústiť do silnej závislosti štátu od jedného dodávateľa (tzv. vendor-lock). V minulosti sme boli skôr svedkami snáh odstraňovania vendor-lock-u, teda získania zdrojových kódov a autorských práv späť do vlastníctva štátu, aby NASES mohla realizovať ďalší rozvoj produktov aj bez pôvodného dodávateľa.
Nebola prezentovaná žiadna analýza, ktorá by dokazovala finančnú efektívnosť zákazky alebo zdôvodnenie vhodnosti zvolenej metódy obstarania nových modulov. Naviac, máme vážne pochybnosti, či je reálne dodržať uvedenú lehotu a dodať riešenie v plne funkčnej podobe 14 dní po podpise zmluvy. Máme výhrady aj k samotnému obsahu súťažnej dokumentácie a k veľmi všeobecnej špecifikácii riešenia (v minulosti bol popis požadovanej funkčnosti rozsiahly a presný).
Diskriminačné podmienky
Niektoré požiadavky sa nám javia ako diskriminačné. Napríklad pre službu vzdialeného podpisovania sa vyžaduje referencia vo finančnom sektore a iné referencie nie sú akceptované. Na trhu je však dostupných viac podobných riešení a od rôznych dodávateľov. Naviac, ak by túto službu poskytovala priamo NASES, predstavovalo by to vstup do konkurenčného prostredia poskytovateľov dôveryhodných služieb a narušenie voľnej trhovej súťaže.
Chceme upozorniť aj na zverejnené pripomienkovanie iného projektu ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI), ktorého súčasťou je aj nasadenie vzdialeného podpisovania. Vyzerá to tak, že ministerstvo a NASES spúšťa dva projekty s veľmi podobným zadaním a medzi oboma inštitúciami zjavne chýba koordinácia.
Čerpanie za každú cenu nie je správnym krokom
V minulosti MIRRI realizovalo transparentnú komunikáciu prípravy projektov s odbornou komunitou a za týmto účelom zriadilo odborné pracovné skupiny. Diskusia však v tomto prípade neprebehla. Vyzývame MIRRI, aby sme sa k tejto praxi vrátili a opäť začali o plánovaných IT projektoch odborne diskutovať.
Uvedomujeme si, že programové obdobie Plánu obnovy sa blíži ku koncu a lepšie čerpanie európskych fondov môže Slovensku v čase konsolidácie pomôcť. No čerpanie eurofondov nemôže mať vyššiu prioritu ako dodržiavanie štandardných a legálnych postupov, či rokmi overená prax pri vytváraní významných a unikátnych informačných systémov. Upozorňujeme, že v prípade takto zvoleného spôsobu obstarávania hrozia Slovensku korekcie zo strany Európskej komisie, čo vytvorí v čase konsolidácie ďalšiu zbytočnú záťaž na štátny rozpočet.