Vítame štart aplikácie Slovensko v mobile, jej vývoj však trval pridlho a efekt pre občanov a podnikateľov je zatiaľ neistý

Aplikácia je len jeden drobný krok na ceste k tomu, aby sa elektronické služby stali jednoducho dostupné pre všetkých.

Vítame štart aplikácie Slovensko v mobile, jej vývoj však trval pridlho a efekt pre občanov a podnikateľov je zatiaľ neistý
Foto: ep.slovensko.sk (Zdroj: Slovensko IT, a.s.)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Aplikácia správne reaguje na potrebu štátu komunikovať s občanmi a podnikateľmi prostredníctvom mobilných zariadení, a zároveň umožniť prihlasovanie k štátnym elektronickým službám cez mobilné ID.

Vývoj samotnej aplikácie však trval takmer 2 roky. Vzhľadom na fakt, že keď sa tento projekt začal, na slovenskom trhu existovalo niekoľko hotových a dostupných riešení prihlasovania cez mobilné zariadenia, považujeme to za premárnený čas.

Sme presvedčení, že vzhľadom na rozsah poskytovaných funkcionalít (mobilné ID a push notifikácie) mohla byť nasadená oveľa skôr.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zatiaľ len mobilný autentifikátor

Treba tiež dodať, že funkcionalita aplikácie je v tejto chvíli veľmi oklieštená a zatiaľ slúži na jediný účel: autentifikáciu používateľa, ktorý sa chce dostať k elektronickým službám štátu.

Čítačky sa používatelia zbaviť nemôžu, potrebujú ju totiž na prvú registráciu aplikácie, a tiež vtedy, keď chcú autentifikovať nové zariadenie.

K tomuto postupu neexistuje alternatíva pre tých, ktorí čítačku doma nemajú.

Ak sa teda budú chcieť prihlasovať prostredníctvom mobilného ID, budú si musieť zaobstarať čítačku. Predstavitelia Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie deklarovali, že občanom, ktorí čítačku nemajú, by pri registrácii ich mobilnej identity mohli asistovať úrady.

SkryťVypnúť reklamu

Je otázne, kedy sa tak stane, a ktorý rezort to bude mať na starosti. Aj preto sa nám skokové zvýšenie používateľov eGovernmentu javí ako nepravdepodobné.

Chýba podpis klikom

Aplikáciu momentálne nie je možné použiť na autorizáciu – najmä kvôli tomu, že nebol implementovaný takzvaný „podpis klikom“. Pritom toto riešenie je v slovenskej legislatíve už niekoľko rokov.

Otázna bude atraktívnosť aplikácie pre podnikateľov, keďže pre väčšinu služieb, kde sa vyžaduje elektronicky podpis, budú naďalej musieť použiť občiansky preukaz a čítačku.

Bez možnosti autorizácie úkonov priamo v mobile bude jej použiteľnosť pre podnikateľov a firmy výrazne obmedzená.

SkryťVypnúť reklamu

V aplikácii nefunguje ani prístup k schránke v mobile, čo považujeme za jednu zo základných funkcií komunikácie so štátom.

Prístup k schránke je možný iba prostredníctvom webového prehliadača, pri prístupe do schránky treba ručne prepisovať údaje z aplikácie do prehliadača, alebo naskenovať QR kód z obrazovky počítača.  

Jeden drobný krok vpred

Na jednej strane treba oceniť, že štátu sa vo vlastnej réžii podarilo vyvinúť a nasadiť riešenie, ktoré je odpoveďou na postupné zlepšovanie eGovernmentu.

Otázna je však finančná efektívnosť vývoja aplikácie, ktorá bola hlavným argumentom, prečo sa na mobilné ID nevyužijú existujúce riešenia, ale celý vývoj bude na pleciach štátnej akciovky Slovensko IT.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ nevieme, aké boli celkové náklady, ktoré Slovensko IT a samotné ministerstvo na vývoj aplikácie vynaložili.

Emil Fitoš

Emil Fitoš

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  37x

Od roku 2017 pôsobím ako prezident IT Asociácie Slovenska, predtým som zastával post generálneho riaditeľa v spoločnosti Atos IT Solutions and Services na Slovensku i v Českej republike. IT sektoru sa venujem celý život, moju profesionálnu kariéru som spojil so svetom IT a inováciami. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Radko Mačuha

Radko Mačuha

219 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu