Prechod na trhové hospodárstvo a jehoreštrukturalizácia zásadne menia situáciu vo všetkých segmentoch trhu práce.Dnes už nestačí, aby vysoké školy vychovávali špecialistov bez znalosti širšíchsúvislostí. Podniky chcú absolventov, ktorí sú nielen dobrými odborníkmi, alesúčasne obchodne zdatnými manažérmi, schopnými vyhľadávať a realizovaťnové obchodné príležitosti. Podľa názoru odborníkov z praxe sú síceabsolventi dobre teoretický pripravení, ale často si nevedia poradiť sotázkami, ktoré sú pre podnikateľa rozhodujúce. Problémy v praktickomživote absolventa vznikajú preto, že vysoké školy na Slovensku so sebepríznačnou zotrvačnosťou pripravujú predovšetkým odborníkov s encyklopedickýmivedomosťami bez praktických znalostí stratégie a marketingovýcha obchodných súvislostí, individualistov, ktorí nedokážu účinnea efektívne komunikovať, ktorí nevedia pracovať v tíme a ktorínemajú dostatok praktických skúseností. Je preto namieste kritika praxe, žesystém vysokoškolského vzdelávania sa konfrontácií s trhovým prostredímvyhol. Mnohým pedagógom chýbajú praktické skúsenosti. Podľa vzoru vyspelýchkrajín je nutné, aby každý začínajúci mladý pedagóg, bol aspoň dva až tri rokyv praxi. Na univerzitách bude potrebné zmeniť štýl vyučovaniaa používať širšiu paletu pedagogických metód. Napríklad prácuv skupinách, projekty študentov, účasť manažérov z praxe, rozšírenieprípadových štúdií za účasti odborníkov z praxe. Zvyšovaniu účinnostia úrovne vzdelávania na vysokých školách na Slovensku bráni komunikačnábariéra medzi nimi a firmami. Napriek pozitívnym výnimkám majú na tom svojpodiel aj firmy. Iba desať až dvadsať percent z nich má záujemo spoluprácu s vysokými školami. Na druhej strane vysoké školy musiapresvedčiť firmy svojou ponukou vysokej úrovne inovácií vo vzdelávanía svojou aktívnou účasťou na riešení problémov praxe. Firmy by získali dobrýprehľad o mladých ambicióznych a perspektívnych pracovníkoch. Pobyt v podnikuby študentom pomohol overiť si svoje teoretické poznatky a znalosti.Učiteľov by kontakt s praxou prinútil odpútať sa od často rutinných postupov a porovnať si teoretické vedomosti s potrebamidnešnej praxe.
Vplyv výučby vysokých škôl na Slovensku.
Je výučba na slovenských vysokých školách dostatočná na to, aby sa absolvent uplatnil v zamestnaní???? Zamyslíme sa nad touto otázkou a pouvažujme aké zmeny je potrebné spraviť k vyššej efektivite týchto škôl.