Často (a oprávnene) si kladieme vážne otázky. Navštevuje moje dieťa kvalitnú školu? Je kvalita vzdelávania na Slovensku porovnateľná s vyspelými krajinami? Žiaľ, odpoveď na poslednú otázku nie je uspokojivá. Existujú tvrdenia založené na expertných analýzach, že tretina univerzít a vysokých škôl na Slovensku nespĺňa požiadavky modernej doby a bolo by vhodné zvážiť ich zatvorenie. Tieto vysoké školy pritom často vyučujú smery, po ktorých nie je záujem na trhu práce a aj ich spoločenský prínos je spochybniteľný. Diplomy z týchto študijných programov nemajú veľkú cenu, keďže absolventi sa iba ťažko uplatnia na trhu práce.
Na druhej strane stredné odborné školy a odborné učilištia často zápasia o svoju holú existenciu a potenciálnych študentov musia pomaly loviť lasom. Za tento neblahý stav sú zodpovedné dva hlavné faktory. Po prvé, na Slovensku sa stále drží názor, že tieto školy navštevujú iba študenti so slabým prospechom. Tento názor je však zastaraný a nepatrí do 21. storočia. Stačí sa pozrieť na situáciu v Rakúsku alebo v Nemecku, kde odborné vzdelávanie má bez pochýb vysokú prestíž. V týchto štátoch veľa rodičov považuje za dôležité, aby sa ich deti naučili nejaké poctivé remeslo. A ak študenti majú potom chuť a schopnosti, môžu sa ďalej vzdelávať hoci aj na vysokých školách. Vo Švajčiarsku napríklad existuje taká stredná odborná škola zameraná na informatiku, na ktorú sa študenti dostanú ťažšie ako na mnohé švajčiarske vysoké školy. Slovenskí experti pritom veľmi dobre vedia, prečo je situácia v nemecky hovoriacich krajinách o toľko lepšia. V prvom rade preto, lebo tamojšie stredné odborné školy ponúkajú kvalitné vzdelanie, a preto je o ich absolventov na trhu práce trvalo vysoký záujem. Samozrejme, vybavenie týchto škôl je takisto na vysokej úrovni a disponujú najmodernejšími nástrojmi. Dôležité tiež je, že v týchto štátoch o duálnom vzdelávaní iba nedebatujú, ale už ho dávno zaviedli za účasti renomovaných firiem. Výsledkom je, že absolventi týchto škôl majú zabezpečenú jasnú budúcnosť, keďže na trhu práce si ľahko nájdu dobre platené a stabilné pozície.
Z tohto všetkého je jasné, že vo slovenskom školstve nás čaká ešte veľa práce – a to aj na úrovni samosprávnych krajov. Nestačí len hovoriť o tom, koľko peňazí dostanú školy v našich regiónoch. Musíme si položiť aj ďalšie vážne otázky. Čo robí samosprávny kraj preto, aby v stredných školách pod jeho kontrolou sa vyučovali moderné predmety a študijné smery potrebné pre rozvoj slovenskej ekonomiky? Pomáha kraj zabezpečiť nedostatkové profesie? Zaujímajú sa predstavitelia župy o vybavenosť týchto stredných škôl? Sú školy vybavené modernými technológiami zodpovedajúcimi 21. storočiu? Vzdelávajú sa pedagógovia týchto škôl a sú schopní využívať moderné technológie? Toto sú všetko veľmi dôležité otázky – ide o kľúčové časti veľkej vzdelávacej skladačky. Všetkým nám musí byť jasné, že slovenské školstvo potrebuje súrnu reformu. V stávke je totiž toho veľa – budúcnosť našich detí a vnukov a ich uplatnenie v modernej spoločnosti.