Ukrajina a okolité štáty - I. časť - Ľvov a Černobyl

Výlet na Ukrajinu vznikol celkom náhodou. Stretol sa tu môj nápad si ísť malým autom zajazdiť do Rumunska na Transfăgărăşan a návšteva prezentácie o Černobyle. Ešte sme pridali pár pekných miest a cesta na 8 dní bola vymyslená.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

29.6.2018 piatok

Okolo 12 hodiny opúšťame s čistým svedomím kancelárie. Čo sa nestihlo dorobiť počká :-) Doma zbalíme posledných pár potrebných a možno aj nepotrebných vecí a o 13:30 vyrážame za novými dobrodružstvami a zážitkami. Voľba auta padla na Peugeot 4007 obutého do AT pneumatík - dodáva to viac istoty pri jazde cez diery na cestách a necestách.

Smerujeme zo Stupavy najkratšou cestou do Dobšinej, kde navštívime a vyjeme kamarátku. Po večeri pokračujeme ďalej na východ a kamarátka do práce ... spravodlivosť musí byť :-). Prespať sme sa rozhodli na Dukle, presne pod vyhliadkovou vežou parkujeme cca o 21:00. Je zima a mrholí... Stretávame tu jedného sympatického "šialenca" na bicykli, ktorý sa len potešil, že nás tam vidí a že nebude tam nocovať sám. On rozkladá stan a my zaliezame do auta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tento deň sme najazdili 525 km.

Spanie na Dukle pri múzeu.
Spanie na Dukle pri múzeu. (zdroj: JF)

30.6.2018 sobota

Budíme sa okolo 7 h pri miernom mrholení a 12°C. Trošku sa potúlame okolo pamätníka, pozrieme si starú vojenskú techniku (tanky, lietadlo...), ešte "zablúdime" k Údoliu smrti, kde prebiehali kruté boje.

Lisunov Li-2
Lisunov Li-2  (zdroj: JF)
Pamätník na Dukle.
Pamätník na Dukle. (zdroj: JF)
Údolie smrti
Údolie smrti (zdroj: JF)

V jednej dedinke zablúdime k starému drevenému kostolíku, ktorý je možné po dohode s pánom od vedľa si prezrieť. No so starým pánom sme sa nedohodli, lebo bol pobúrený, že sme tak skoro prišli (bolo tesne pred deviatou ) a on ešte nestihol vypiť raňajšiu kávu. Tak sme kostolík videli len zvonku ...

 

Presúvame sa do Svidníka, lebo sme akosi pozabudli zobrať v hotovosti peniaze. Vyberáme z bankomatu a vydávame sa na hraničný prechod do Poľska. Cesta Poľskom ubehne celkom rýchlo a na hraniciach medzi Poľskom a Ukrajinou sme už o 11:30 a stojíme a stojíme a čakáme a čakáme... a nič sa nedeje a ani šóra sa nehýbe... Mirka si prelezie dozadu auta a ešte si v kľude pospí. Hranice opúšťame až okolo 15:25.

SkryťVypnúť reklamu
Fronta na Ukrajinu.
Fronta na Ukrajinu.  (zdroj: JF)
Mirka čaká na hraniciach
Mirka čaká na hraniciach (zdroj: JF)

Smerujeme do mesta Ľvov, kam dorazíme cca o 17:45 už miestneho času (časový posun o +1 hodinu). Podarí sa nám v centre zaparkovať, potúlame sa po meste a dáme si veľmi chutnú večeru. Je to veľké a zaujímavé mesto, oplatí sa vidieť. Ľvov je najväčšie mesto západnej Ukrajiny. Historické centrum mesta je zapísané v UNESCO.

Ľvov
Ľvov (zdroj: JF)
Ľvov
Ľvov (zdroj: JF)
Ľvov
Ľvov (zdroj: JF)
Večera v Ľvove
Večera v Ľvove (zdroj: JF)

Po večeri opúšťame mesto Ľvov a už smerujeme do Černobyľu. Spať chceme najviac 100 km pred Černobylom. Cesta je hodne rozbitá a čím viac sa blížime k Černobyľu stretávame čoraz menej aut a v noci už ani auto... Parkujeme niekde v lese pred Černobyľom, tma je naozaj tma a nikde ani nohy ... Ukladáme sa vzadu v aute spať...

SkryťVypnúť reklamu

Za tento deň sme najazdili 740 km, celý deň bolo chladno a aj mrholilo... a že leto...

1.7.2018 nedeľa

Budíme sa okolo 6:00 na budík, vonku je zima a prší. Cestou sa zastavíme na raňajky a preskúmaváme ľudoprázdne dedinky pred zónou. Pri vstupe do zóny sme už okolo 8:00 a máme čas, lebo sprievodkyňa podľa pokynu agentúry má prísť až okolo 10 h. Mirka si zase prelezie dozadu auta, kde si pospí a ja driemem na prednom sedadle. Okolo 10 h sa začínajú pred vstupom do zóny objavovať prvé Mercedesy Sprinter s turistami. Zoznamujeme sa s našou sprievodkyňou a po kontrole na vstupe do zóny nastupujeme do "nášho" Mercedesu. Okolo 10:50 vyrážame na prehliadku Černobyľu, radaru DUGA a mesta Pripjať.

SkryťVypnúť reklamu
Ráno po zobudení
Ráno po zobudení (zdroj: JF)
Raňajky cestou
Raňajky cestou (zdroj: JF)
Škola pred Černobylom
Škola pred Černobylom (zdroj: JF)
Pamätník v opustenej dedine
Pamätník v opustenej dedine (zdroj: JF)
Už sme skoro tam
Už sme skoro tam (zdroj: JF)
Vstup do zóny
Vstup do zóny (zdroj: JF)

Výstavba jadrovej elektrárne V.I. Lenina v Černobyle začala v roku 1970. Súčasne sa v blízkosti mesta postavilo satelitné mesto Pripjať a po spustení prvého reaktora v roku 1977 bolo mesto Černobyľ osídlené 14 000 obyvateľmi. Územie svojimi dopravnými spojmi - autobusmi, vlakmi a loďami - sa stalo regionálnym centrom s veľkými vyhliadkami. Plány sovietov týkajúce sa elektrárne v Černobyle boli rozsiahle - mala sa stať najväčšou jadrovou elektrárňou na svete s 12 reaktormi, každý s výkonom 1000 MW.

Nehoda jadrovej elektrárne V. I. Lenina v Černobyle sa stala 26. apríla 1986. Výbuch nastal vo štvrtom bloku elektrárne v Černobyle, ktorá sa nachádza iba 120 km od hlavného mesta Ukrajiny, Kyjeva a blízko hraníc s Bieloruskom. Od výbuchu sa už elektráreň nevolala po velikánovi V. I. Leninovi :-)

A sme tu :-)
A sme tu :-) (zdroj: JF)
Černobyl
Černobyl (zdroj: JF)

 Prvá naša zastávka v zóne je pri jedinej soche na Ukrajine V.I. Lenina. Túto sochu nemohli Ukrajinci odstrániť, lebo našťastie, či bohužiaľ sa nachádza v Černobyle. Kúsok od nej sa nachádza "Ulička smútku", ktorá je vytvorená z tabuliek s názvami obcí z okolia Černobyľu, ktoré dôsledkom kontaminácie buď zrovnali zo zemou alebo boli úplne opustené. Odtiaľ sa presúvame k vrakovisku strojov a techniky, ktorá pracovala na znižovaní následkov výbuchu. Stojíme pri pamätníku hasičom a záchranárom, ktorí boli nasadení v prvej línii pri hasení požiaru. Na výročie tragédie v Černobyle sa tu k prejaveniu úcty a k spomienke stretávajú hasiči z celého sveta.

Sám veľký Lenin :-)
Sám veľký Lenin :-) (zdroj: JF)
Ulička smútku
Ulička smútku (zdroj: JF)
Obrázok blogu
(zdroj: JF)
Pamätník hasičom
Pamätník hasičom (zdroj: JF)

Z Černobylu sa presúvame k radaru "Duga" (rusky: Дуга) - bol to sovietsky radarový systém dlhý 0,5 km a na výšku 155 m, využívaný ako súčasť systému včasnej protiraketovej výstrahy. Stavebné práce na radare Duga-3 boli zahájené v prísnom utajení v prvej polovici sedemdesiatych rokoch. Černobyľ mal dodávať energiu potrebnú k masívnemu výkonu, ktorý sa po zapojení blížil 10 MW. V túto dobu už celý projekt zhltol 14 tisíc ton oceli a prišiel na 7 miliárd rubľov.

Duga
Duga (zdroj: JF)
Detail Duga
Detail Duga (zdroj: JF)

A presúvame sa do mesta Pripjať, ktoré bolo v tom čase modelovým mestom sovietskej vlády. Mesto bolo postavené v roku 1970 pre pracovníkov jadrovej elektrárne a ich rodiny. Pripjať mala všetok luxus moderného mesta - železničnú stanicu, prístav, nemocnicu, školy, kino, hotel, plaváreň a dokonca aj zábavný park.

Vstupujeme do mesta Pripjať
Vstupujeme do mesta Pripjať (zdroj: JF)
Bytovka
Bytovka (zdroj: JF)
Škôlka
Škôlka (zdroj: JF)
Škôlka
Škôlka (zdroj: JF)
Škola
Škola (zdroj: JF)
Škola
Škola (zdroj: JF)

Dnes je zakázané vstupovať do zóny, s výnimkou bývalých obyvateľov, ktorí navštevujú cintoríny alebo osoby s povolením, napríklad turistov a pracovníkov. Približne 150 osôb (väčšinou dôchodcov) stále žije v tejto uzavretej zóne a všetci tu žijú na vlastné riziko. Okrem týchto obyvateľov tu pracuje okolo 3000 pracovníkov, ktorí sú v špeciálnom režime a starajú sa o samotnú černobyľskú zónu a elektráreň. Elektráreň v Černobyle je od roku 2000 úplne odstavená.

Niekoľko tisíc pracovníkov pokračovalo aj vo výstavbe nového sarkofágu, ktorý bol dokončený v roku 2018.

Bazén
Bazén (zdroj: JF)
Lunapark
Lunapark (zdroj: JF)
Lunapark
Lunapark (zdroj: JF)

Uzavretá zóna v Černobyle je synonymom pre tragédiu a najväčšiu nehodu v oblasti jadrovej energie na celom svete. Po viac ako 30 rokoch sa stáva miestom nádeje. Je to jediné miesto na svete, kde sa dá vidieť a cítiť silu prírody, kde je možné vidieť, ako matka Príroda môže zachrániť človeka. Celá 30 kilometrová oblasť sa v roku 2016 stala prírodnou rezerváciou. Nájdete tu veľa voľne žijúcich živočíchov, ktoré nie sú bežne vidieť inde v Európe a žijú spoločne; vlci, jelene, diviaky, korytnačky, bobry a dokonca aj divé kone.

Ukrajina chce zachovať dedičstvo Černobyľu ako turistického miesta pre celý svet. Černobyľská zóna a Pripjať sa menia na prírodné múzeum obdobia Studenej vojny.

Symbol
Symbol (zdroj: JF)
Námestie Pripjať
Námestie Pripjať (zdroj: JF)
Hotel
Hotel (zdroj: JF)
Kolonáda
Kolonáda (zdroj: JF)

Okolo 17:30 po kontrole vychádzame zo zóny, lúčime sa so sprievodkyňou, sadáme do auta a smerujeme do Kyjeva, hlavné mesto Ukrajiny. Cestou sa zastavíme na obedo-večeru, môžeme si vybrať čo len chceme z toho čo si vezieme...

Kontrola zamorenia
Kontrola zamorenia (zdroj: JF)
Večera cestou do Kyjeva
Večera cestou do Kyjeva (zdroj: JF)

Máme rezervovaný hotel Ukrajina priamo v centre Kyjeva. Trba sprchu, nech zo seba zmyjeme rádioaktívny prach z Černobylu :-) Okolo 19:50 sme už ubytovaní, auto parkujeme na stráženom hotelovom parkovisku. Večer ešte vyrážame na prechádzku do ulíc Kyjeva.

Celý deň bolo zima ± 16°C, občas aj mrholilo a nepríjemne fúkalo.

Tento deň sme najazdili niečo cez 234 km

Večer v Kyjeve pred hotelom
Večer v Kyjeve pred hotelom (zdroj: JF)

Celá fotogaléria : https://photos.app.goo.gl/sfwFMs7J2FMv7sKg6

Ján Franz

Ján Franz

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  6x

Som človek, ktorý vo svojom voľnom čase rád slobodne cestuje, športuje a fotí. Na našich cestách platí často heslo : Aj cesta je cieľ. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

INESS

INESS

108 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu