
Ako iste viete, už dlhé roky sa plánuje výstavba južnej trasy diaľnice Bratislava – Košice a ďalej smerom do Michaloviec. A práve pre tieto účely sa plánuje výstavba obchvatu, ktorý začne v mestskej časti Šaca a pôjde popri letisku, obciach Haniska, Valaliky, Krásna, Košická Polianka, Byster a Košické Oľšany. Dnes zavítali do našej obce zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti, aby mali možnosť aj obyvatelia obce Košické Oľšany prediskutovať vplyv rýchlostnej komunikácie na život v obci a životné prostredie. No a na obecnom úrade, kde bola výstavba prediskutovávaná, ostro vyjadrili nesúhlas dvaja chatári, pretože rýchlostná komunikácia pôjde popod ich chatovú oblasť. Ešte musím dodať, že na cestu budú inštalované antihlukové zábrany. Ja im úplne rozumiem, že je to dosť vážny zásah do ich rekreačnej činnosti, ale práve pri výstavbách takéhoto charakteru sa nedá proste vyhovieť každému. Vysvetlím v čom je problém. Ak by sme viedli rýchlostnú komunikáciu východnejšie, teda smerom ku obciam Sady nad Torysou a Košické Oľšany, tak by sme uprednostnili približne 100 chatkárov pred cca 2000 obyvateľmi týchto obcí. A predsa je rozdiel, keď si niekto vyrazí cez víkend na chalupu a keď niekto býva v obci nepretržite 365 dní v roku. Ale aj keby sme odhliadli od tohto aspektu, tak cesta by musela pretínať dvakrát rieku Torysa(čo znamená výstavbu ďalších dvoch mostov), navyše by išla cez chránenú oblasť, ktorá je významná pre vtáctvo, čiže cesta by bola nielen drahšia, ale ešte výraznejšie by zasiahla do životného prostredia(teraz je cesta naplánovaná ponad oblasť). Druhý „skvelý“ nápad bol, aby cesta bola vedená krížom cez les(z úst doteraz ekologicky orientovaného chatára, to bol zrazu „iba les“, „veď stromy sa rúbu kade tade“), navyše cesta by sa musela viesť ponad kopec.
Pri takýchto ľuďoch sa ani nečudujem, že výstavba diaľnic trvá tak dlho, veď keď každý si povie, že bude rukami nohami brániť svoj kus poľa, záhradky, či chatky, žiadne cesty nepostavíme. Samozrejme, vždy je výstavba novej komunikácie zásahom do životného a sociálneho prostredia, ale je dôležité nájsť kompromis a osobný záujem musí ustúpiť verejnému.