
Realita však už nejakú chvíľu vyzerá drasticky inak:
Vo svete už vyše polstoročia vládnu služby
Keď si kúpite "ajfon" alebo "samsung es neviem koľko", nezaváhate zaň dať niekoľko stoviek eur. Náklady na samotnú výrobu však tvoria len zlomok ceny, zvyšok je softvér, kreativita, služby a marketing. Podiel priemyslu na celkovom hospodárstve klesá v západnom svete už do druhej svetovej vojny a - napriek tomu, že v Európe predsa len trochu vedieme - aj u nás. Wellness, cestovanie, vzdelávanie, informačné technológie - nie, že by výroba a výrobky neboli potrebné, ale hovoriť v učebniciach, školách a v parlamente jednostaj o "výrobe" je neporozumením realite, v ktorej najväčšiu pridanú hodnotu tvorí kreativita a intelekt.
Za všetky príklad z môjho fachu: daňové a účtovné predpisy obsahujú stohy postupov pre výrobné firmy, pri riešeniach pre marketérov a on-line podnikateľov však musíme improvizovať. Alebo inak: výrobné závody a montážne pracovné miesta vlády masívne dotujú z našich daní, no samostatných a kreatívnych tvorcov nových druhov biznisu zo Slovenska len zderú o každé druhé euro.
Vychovávame pasívnych občanov, ktorí "hľadajú" prácu, za ktorú im niekto iný bude platiť
Keď vychováte mládež chodiť pasívne deň čo deň po x rokov do školy, po promócii sa zaregistrovať na úrade práce, brať sociálku a čakať na "zamestnanie" maximálne prehľadávaním profesie, vždy budú musieť riešiť "vysokú nezamestnanosť mladých". Pozrite sa však, ako vyzerajú tí naozaj úspešní - teda tí mladí, o ktorých sa firmy bijú už počas štúdia, z ponúk si môžu vyberať a dostávajú aj slušne zaplatené, pričom o nezamestnanosti či pobyte na úrade práce ani nevedia, ako také niečo vyzerá. Ide o aktívnych, samostatných a podnikavých mladých ľudí, ktorí nečakajú na spásu zvonku, ale sami každodenne dvíhajú zadok, aby robili veci, ktoré majú zmysel, ktoré ich bavia a v ktorých sa dokážu zlepšovať.
Pred niekoľkými rokmi ovládol on-line svet 19-ročného Košičana, ktorý vlastnoručne vyhotovil a spropagoval web Takemetosilliconvalley.com. Výsledkom bola parádna reklama, pričom niekoľko firiem zo Sillicony Valley sa mu hneď aj ozvalo a mohol si aj vybrať. To je len ilustratívny príklad: vo svete a už aj u nás majú "tí úspešní" vlastné blogy, fotoblogy, videovizitky, originálne profesné weby či aktívne "social media" profily*, zapájajú sa do dobrovoľníckych aktivít, stáží a projektov. Ten zvyšok však sa len sťažuje, že "im tento štát nedá prácu". Všetko čo som opísal, sa dá krásne vypozorovať, no aby som neostal len pri teoretizovaní - skúsil som oboje a nedá sa porovnať.
Učíme všetko možné, len nie podnikanie
Univerzitné vzdelanie má byť naozaj univerzálne, má predovšetkým učiť rozmýšľať, na úkor konkrétnych zručností. Ale keď vám na každom predmete hovoria, že toto a toto budete potrebovať "v zamestnaní", tak sa univerzita stáva učňovkou, kde vás učia akurát tak stáť pri výrobnom páse. Síce sa manažment, marketing či stratégie v školách učí, nemám veľmi pocit, že by som od akéhokoľvek študenta počul čosi ako "učili nás zakladať start-up", "hľadať uskutočniteľný podnikateľský nápad" či "motivovali nás k uskutočneniu vlastných snov"**. Samostatné podnikanie dáva pocit slobody, kontroly nad vlastným životom a teda aj šťastie, peniaze pre tých skutočných podnikavcov nie sú až také podstatné, no ako odmena za vlastnú odvahu či riziko určite stoja za to.
A ten hlúpy argument, že zamestnanec má v porovnaní s podnikateľom "istotu" - áno, podnikateľ žije v neustálych zmenách od rána do večera, prispôsobuje sa im za chodu a učí sa diverzifikovať riziko a keď mu raz aj predsa všetko naraz odíde, jeho skúsenosti vyváži každá múdra firma zlatom. No keď zamestnanca vykopnú z práce, môže zas len chodiť po úradoch a profesiách.
Neverte im
Cieľom politikov súčasných generácií je pasívny, závislý a nesamostatný občan, ktorý ideálne nerozmýšľa, iba tupo konzumuje, volí a chodí do práce, akú mu úžasní ministri vybavili. Samostatný, aktívny a slobodný podnikateľ s vlastným názorom je im nahovno, ba priamo im ich postavenie narúša až berie. Neverte im. Reči o tom, ako sa o vás bijú, vymýšľajú úžasné nové riešenia, hľadajú a tvoria vám prácu - väčšinu z toho z princípu svojich kompetencií nedokážu a ak s občas aj čosi podarí, nejde im napriek všetkým tým sladkým rečiam o vaše blaho, ale akurát tak o vaše dane a odvody. A to, že o astronomicky rýchlo sa meniacom svete práce, podnikania a kreativity nevedia nič, to celé len potvrdzuje.
*v posledných dňoch mi udrela do oka zaujímavá služba na vytvorenie kreatívneho on-line životopisu https://www.vizify.com/
**nejaké aktivity v tejto oblasti sa určite dejú - napr. "On-line klub" na Ekonomickej univerzite v Bratislave