Kto si totiž kúpil – alebo inak zohnal :) - nový album tejto kapely, našiel v zozname skladieb aj túto. A v tom je háčik. Totiž: kým takýto album vyjde na svetlo sveta, musí uplynúť viacmenej dlhá doba nahrávania, mixáže, čistenia a bohvieakých úprav (o tom inokedy :), plus príprava kampane, čo všetko dokopy trvá mnoho mesiacov, niekedy aj rok. Teda skladby – aspoň ich základné verzie a vôbec, vôľa nahrať a vydať ich, musí existovať už na začiatku. V zmysle tejto logiky tak „desmoďáci“ nenahrali skladbu k príležitosti ocenenia Karla Duchoňa teraz v marci, ale naopak – táto príležitosť im pomohla spropagovať už dávnejšie nahratú skladbu.
Dostávame sa teda k pointe – a tou je celkom sofistikovaný a oceneniahodný marketing v prípade niektorých hudobných produktov. Postup je nasledovný: vytipujeme si dnes už zabudnutý hit starších čias, vyberieme umelca, ktorý danú skladbu nanovo upraví, nahraje a naspieva a ako spôsob komunikácie a propagácie produktu je najvhodnejšie udeliť nejakú tú hlbšiu cenu (za celoživotné dielo alebo čosi podobné) jej pôvodnému interpretovi a autorovi. To vyvolá dostatočnú bázeň a vážnosť, aby to potencionálne publikum, tj cieľová skupina zákazníkov, brala dostatočne vážne a so zatajeným dychom si hneď na mieste vypočula novú verziu. A potom stačí už len tlačiť klasickými cestami cez médiá a efekt je tu. Možno si niekto spomenie na iný príklad: pred pár rokmi dostal cenu – tiež im memoriam - Dodo Dubán, a po odovzdaní tejto ceny prišli na pódium tiež akoby náhodou ôsmi mladí speváci, aby svojou novou verziou jeho „Vráť trochu lásky medzi nás“ zložili poctu Dodovi, verziou, ktorá už bola dlhé mesiace predtým nahratá a nasledujúce mesiace zas pravidelne okupovala vysielací čas slovenských rádií ako i priečky ich hitparád. A možno sa nájdu aj iné príklady.
V každom prípade (ak by niekto hodnotil vyššie napísané ako kritiku) oceňujem nápaditosť a sofistikovanosť tohto spôsobu, nech už pochádza od kohokoľvek. Ide o stokrát originálnejší a rafinovanejší marketing, než skladbu-produkt len tak tlačiť prostredníctvom médií či pomocou iných príležitostí, ktorý síce na Slovensku zaberá, ale už to dávno prestalo byť zaujímavé. Vlastne skladám poctu neznámemu umelcovi. Tou najlepšou by bolo, keby sme túto jeho fintu zopakovali – v novom prevedení, v novom zložení a za novým biznisom. Kým sa nestane otrepanou.