Sloboda násilím?

Je možné slobodu a demokraciu akosi umelo importovať do spoločností, v ktorých nikdy neexistovala? Má byť vôbec naším ideálom snažiť sa toto dosiahnuť? Alebo musia niektoré spoločnosti absolvovať isté štádium diktatúry a po naučení sa určitých základných modelov správania sa slobodných ľudí je možné „zlomiť palicu?“ „Idealisti“ versus „izolacionisti“ súperia na tomto názorovom poli dlhé roky nielen v Amerike a dlhodobo je stav 1:1. Svoj, i keď pomerne zaujatý, príspevok poskytuje aj švédsky režisér Lars von Trier vo svojom najnovšom dielku s názvom Manderlay.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Trierov postoj je jasný už od prvých minút filmu. Jeho hrdinka Grace objaví cestou po Amerike bohom zabudnutú „dieru“ Manderlay, aby zistila, že sto rokov po oficiálnom zrušení otroctva tu miestna Pani vládne tvrdou rukou nad svojimi čiernymi otrokmi. Keďže Grace má tú moc (tj otcových gangstrov), oslobodí ich. Keď vzápätí Pani umiera, Grace cíti, že svoje „dielo“ musí dokončiť. Nesúhlasiaci „pragmatik“ otec tu teda necháva dcéru „idealistku“ s hrśtkou jeho gangstrov (teda mocou) a odchádza. Prichádzajú nové šoky: černosi slobodu nechceli a nechcú, boja sa jej, nevedia sa v nej správať a vlastne ani uživiť. Grace však nechápe a napriek odporu ich životu v slobode učí. Bohužiaľ však, po tom, čo jeden poriadok zničila, neexistuje iný a ona teda, nový a lepší, chce a musí vytvoriť. A aby mal príbeh aj pekné stránky, mnohokrát sa jej to aj napriek ťažkým časom darí. Nakoniec však, bohužiaľ, prevládnu staré pravdy a istoty – černosi chcú späť svoj starý poriadok, svoju (novú?) Pani, aby im vládla a Grace napokon s hrôzou zisťuje, že inak to ani nejde a na konci sa sama zbadá, ako s nefalšovanou zlosťou bičuje jedného z černochov, presne tak, ako pôvodná Pani na začiatku príbehu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trier sa teda pripája k skupinke tých, ktorí hovoria, že snažiť sa vnútiť neslobodnej spoločnosti slobodu zvonka je nezmysel a ako taký je odsúdený na neúspech. V širšom zmysle je absurdnou každá revolúcia – keď Grace odstráni pánom majetok a degraduje ich na obyčajných zamestnancov, zrazu vysvitne, že nikto nevie, kedy zasiať bavlnu, vinou čoho prichádza hladomor a bieda – múdre a bohviektoré poučenie pre všetkých sociálnych demokratov – od Lenina až nášho súčasnéhoJ. Lenže kým pragmatici vravia, že neslobodná spoločnosť potrebuje akúsi osvietenú diktatúru ako predstupeň úplnej demokracie – prísny učiteľ Igor Hnízdo v Obecnej škole napokon svoju trstenicu pred žiakmi obradne zlomil – Trier zostáva bohužiaľ na svojej pozícii. Podľa neho nebude demokracia možná ani „o sto rokov“. A prečo? Lebo, ako odpovedá ústami podlého Mansiho, že „sami ste si nás vytvorili.“ Vina je jasná.

SkryťVypnúť reklamu

Tento film predvádza a analyzuje mnohé modely ľudského správania nielen z hľadiska usporiadania spoločnosti, sociálneho reformátorstva či sporu demokracie a diktatúry. Najzaujímavejšími sú úvaha o vine a treste – Grace sa stáva katom pani, ktorá od hladu zjedla chorému dieťaťu jedlo a tým ho zabila, či o pragmatizme pri dosahovaní cieľov – profesionálneho falošného hráča Grace z Manderlay najprv vykáže, aby nakoniec ocenila jeho služby, keď oberie o ukradnuté peniaze zlodeja. Predovšetkým však poskytuje veľmi hodnotný príspevok do vyššie spomenutej diskusie. Lenže Trier je napokon, príliš konkrétny a to silu myšlienok a otázok, ktorými nás zaťažuje, trochu oslabuje. Svoj príbeh totiž nemyslel ako všeobecný model, ale aplikuje ho výlučne na Spojené Štáty a otroctvo v jeho histórii. Tento film je naviac druhým voľným dielom jeho americkej trilógie (prvým bol "Dogville") – povedzme však rovno, že „protiamerickej“ trilógie. Trier sa – staršími dielami či verbálne – netají svojím negatívnym postojom k Amerike. Je to o to trápnejšie, že podľa informácií v propagačnej tlači „Projektu 100“ ju nikdy osobne nenavštívil. Celkový dojem z filmu, ktorý sa najlepšie chápe všeobecne, tak pokazí jeho zaujatá séria obrázkov z americkej histórie a súčasnosti pod záverečnými titulkami. Je to síce škoda, no tento talentovaný tvorca má však na svoj postoj, akokoľvek európsky módny a závistlivý, právo. A tých 140 minút (v ôsmich kapitolách) v kinosále stojí určite za to.

Peter Furmaník

Peter Furmaník

Bloger 
  • Počet článkov:  113
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Milovník umenia, literatúry a slobody, tulák, provokatér, libertarián; inak firemný ekonóm & konzultant + profi autor a bloger. O financiách a podnikaní píšem predovšetkým na Ľudskourečou.sk Zoznam autorových rubrík:  Naokolo naživowe are the culturePohľady a pocityMoje najmilovanejšie mestoBiznis - základ nášho bytiaSmrteľníciNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu