Môžete stratiť lásku, nádej, vieru, silu, rozum, vytrvalosť, trpezlivosť, ale ak si raz pripustíte „dvojičky“, budú verne s vami.
Nenávisť a závisť sa vlečú celými dejinami ako zlovestný tieň, ktorý najviac udrie práve vtedy, keď je ľudstvo na akomsi vrchole. Práve vtedy zaspinkáme na vavrínoch, peniaze majú väčšiu cenu ako ľudský život a závisť s nenávisťou takéto prostredie milujú.
Vždy sa stane cyklicky to isté, len s iným hereckým obsadením a v inej farbe. Ambiciózny človek túži hľadať odpovede na otázky, pracuje na sebe, vymýšľa nové teórie, núti iných rozmýšľať, pracuje na pokroku, pracuje na technických vymoženostiach. Je výnimočný a získava si priaznivcov, ktorí ho nasledujú. Lenže možno aj tí menej činní ľudia začínajú rozmýšľať a snažiť sa tak ako on. Prídu na to, že sa dá posunúť aj ďalej, lenže „panstvo“ ich potrebuje mať na rovnakej úrovni. Takýto motivátor je nežiadúci, lebo čo ak mu ide o vládu? Niektorí ho pre jeho úspechy nenávidia, alebo mu závidia a odstránia ho – je jedno ako. Väčšinou na jeho obranu protestuje len malé percento ľudí, ktorých motivoval, alebo inak pomohol. Na rad príde skupina manipulátorov v ovčom rúchu a vysvetlia davu, aký to bol zlý človek. Začnú tlačiť slabších na úroveň, ktorá je pre nich prospešná. Tvária sa, že chcú dobro pre všetkých, uchlácholia ich nejakými sľubmi, niektorí urobia aj hostinu a davu to na istý čas stačí. Vyvolení si užívajú všetko, čo bežným ľuďom nie je dopriate. Samozrejme, že bežní ľudia im začnú postupne závidieť. Medzi utláčanými sa vždy nájde rebel, ktorý strhne utláčaný dav na svoju stranu a presvedčí ich, že stav v ktorom sa nachádzajú nie je dobrý. Dav začne nenávidieť manipulátorov a keďže im chce ublížiť najviac, ničí všetko, čo má pre manipulátorov hodnotu, teda aj historické pamiatky, či honosné veci, dokonca aj to dobré, čo manipulátori vybudovali. Všetko, čo im kedy závideli zničia aj s nimi. Zostane spúšť a začínajú od nuly, lebo nemajú v sebe toľko rozumu, aby nezničili to, čo je prospešné. A ten „rebel“ veľmi rýchlo príde na chuť peniazom A opäť začne niekto vynikať a scenár už poznáme...
Závisť a nenávisť veľmi dobre funguje aj medzi dvomi obyčajnými ľuďmi. Človek sa veľmi rád porovnáva a väčšinou nepraje niekomu, kto má „dve kravy“, pokiaľ má on sám iba jednu. Namiesto toho, aby zabral a urobil niečo, aby sa „súperovi“, ktorý ani nevie, že je „v súťaži“ vyrovnal, začne mu závidieť a pomaly sa pridá aj nenávisť. Najčastejšie mu praje, aby tie jeho dve kravy zdochli – tak by v tejto súťaži o ktorej nikto nevie viedol a bol by „lepší“ bez toho, aby sa snažil byť naozaj lepší. A tak ako to funguje medzi dvomi ľuďmi, funguje to aj vo väčších skupinách a priamo úmerne to narastá do obrovských rozmerov.
Už aj medzi deťmi je závisť a nenávisť ako doma. Stačí si všimnúť deti v škole a je to jasné. Ak sa niekto učí výborne, automaticky je medzi spolužiakmi braný ako „bifľoš, kocka“ a podobne. Žiadne dieťa, ktorému to ide horšie sa nesnaží byť lepšie a väčšinou „bifľošovi“ závidia všetko čo sa dá. Považujú ho za niekoho, s kým nie je sranda. Najhoršie však je, ak nemá značkové veci, lebo jeho rodičia si to nemôžu dovoliť. Vtedy ho nenávidia dvojnásobne.
Na okraji spoločnosti sú samozrejme aj tí najhorší žiaci, lebo sa snažia zaujať aspoň v tom zlom – ide to totiž bez sedenia nad knihami a sú radi ak môžu niekomu znepríjemňovať život. Ich obeť sa ich samozrejme bojí a zároveň ich začína nenávidieť. Postupne začína nenávidieť celú školu, ktorá síce nemôže za jednotlivé vzťahy, ale je to miesto kde vyvolenej obeti robia zle.
Ak je niekto akýmkoľvek spôsobom výnimočný, vždy sa nájde niekto, komu začne tá jeho výnimočnosť vadiť. Ľudia sú zaujímaví v tom, že ak chybu nenájdu, tak si ju vymyslia. Reťazová reakcia funguje a človek často zistí, že ostatní vedia o ňom viac, ako on sám. Hoci každý môže vyslovovať svoj názor a nikto nemusí súhlasiť s niečím, s čím sa nestotožňuje, niektorí si to mýlia s agresivitou a útočením. Nestačí, že nesúhlasia, myslia si, že majú patent na pravdu a preto majú právo urážať.
Neviem, kam spejeme, keď dávame prednosť nenávisti a závisti pred tým, aby sme sa snažili byť lepšími ako ten, čo nás motivuje.