Vo vojne s dezinfo je potrebný strategický protiútok

Upozornenie. Tento blog obsahuje iba jedenkrát slovo Blaha.

Vo vojne s dezinfo je potrebný strategický protiútok
Mimovládna organizácia, podpora prístupu k objektívnym informáciám o vojne na Ukrajine (Zdroj: Fondation Hirondelle )
Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Nevenujem sa tomu, čo všetci poznáme. Vieme, kto proti nám bojuje písmenami a statusmi. Poznáme tých ľudí dobre. Majú silu, followerov, zbrane. Vyštudovali školy, keď chcú, vedia rozprávať diplomaticky. V boji používajú lži a prekrúcajú pravdu. A my musíme vytasiť silné zbrane. Písmo, slovo a ľudí. Potrebujeme zdroje a armádu.

Pardón za viac expresívnych výrazov v úvode. Začať by sme mali stratégiou, organizáciou - a ľuďmi, z ktorých našu armádu vystaviame.

Generála by sme asi našli. Viem si vybrať z ponuky. Napadá mi pani prezidentka, pán premier či jeden z našich aktívnych europoslancov....? Do slovného protiútoku však bude potrebné zapojiť aj kapitána (nie toho, kto vám teraz napadol, toho som nemyslel). A tejto hlave dať celok, autoritu, kompetencie. "Úrad."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Organizácia by mala mať recept. Začnime tým, čo vieme urobiť najrýchlejšie. Podpora faktov a sila osobností. A do toho treba primiešať veľmi silný tlak na technologické spoločnosti.

Fondation Hirondelle, mimovládna organizácia so sídlom v Lausanne, strávila viac ako 25 rokov podporou nezávislých médií v krajinách zasiahnutých krízou s myšlienkou, že žurnalistika založená na faktoch môže prispieť k mieru.

Základom je poskytnúť ľuďom fakty – hovoria ich skúsenosti. „Fakty ale nestačia na to, aby sme zmenili myslenie ľudí,“ hovorí Emma Baumhofer z inštitútu Swiss Peace.

V Stredoafrickej republike prizvalo Fondation Hirondelle mienkotvorných predstaviteľov, ako sú umelci a hudobníci, aby vystupovali na verejných podujatiach zameraných na zvýšenie povedomia o „falošných správach“ a o tom, ako sa nestať agentmi dezinformácií.

SkryťVypnúť reklamu

Najkritickejšou oblasťou pre zmenu sú sociálne médiá, pretože zohrávajú veľkú úlohu pri šírení „falošných správ“ a overených informácií.

Technologické firmy (Google, Facebook…) mali urobiť viac. Vo väčšine konfliktov neurobili dosť na zastavenie nenávistných prejavov a dezinformácií, povedala Julia Hofstetter z Foraus, švajčiarskeho think tank pre zahraničnú politiku. Čiastočne preto, že firmy sa zdráhajú investovať zdroje do monitorovania obsahu v miestnych jazykoch v krajinách, ktoré sa nepovažujú za veľké cieľové trhy (šetria).

„Platformy skutočne prispievajú ku konfliktom kvôli spôsobu, akým sú postavené,“ povedala Baumhofer. "Majú tendenciu odmeňovať poburujúce správanie a hnev, pretože to je to, čo priťahuje najväčšiu pozornosť."

SkryťVypnúť reklamu

Mimovládka navrhuje, aby mierotvorcovia spolupracovali s platformami, aby sa tie stali pokojnejšími miestami na diskusiu. Musíme však vyvinúť tlak na tieto stránky, aby tie zvýrazňovali spoločné črty medzi používateľmi a nie ich polarizovali.

Základom je udržiavať tlak na technologické firmy, aby urobili viac vo všetkých konfliktných situáciách. Koniec koncov, vojna na Ukrajine nie je ich prvou dezinformáciou v čase krízy.

"Každý konflikt predstavuje nový scenár," povedala Baumhofer, "ale mohli sme sa naň pripraviť lepšie."

Viac informácií o aktivitách mimovládok, ktoré tu spomínam nájdete tu.

Podľa môjho názoru by sme tomu mali dať výraznú podporu. Nie iba 300 tisíc eur z rezervy premiéra. Ak to preženiem, tak potrebujeme Ministerstvo boja proti dezinformáciám, Sekciu pod ministerstvom obrany. Musíme začať konať. Inak zlyháme. V neposlednom rade musíme podporovať slobodu slova a nezávislú žurnalistiku, inak dopadneme ako Maďarsko či Rusko. Viac o tom na čo odkazujem v predošlej vete, sa dozviete tu.

SkryťVypnúť reklamu

Screen z Ruskej štátnej televízie
Screen z Ruskej štátnej televízie (zdroj: Swiss Info)

Toľko môj stručný pohľad na to, ako začať konať. Celá stratégia by však bola na niekoľko desiatok blogov, no treba začať. Je čas.

 

Marek Gabonay

Marek Gabonay

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  26x

Športovec, bývalý novinár, profesionál v oblasti herného priemyselu, fanúšik Revolutu, člen Progresívneho Slovenska a kandidát na mestského poslanca v Bratislave za Ružinov, číslo 11. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu