Likvidácia psychológov v kauze Rokycany

Mne sa zastavil rozum už dávno, keď sa v kauze Rokycany diali mediálne, policajné a kontrolné šialenstvá. Po rozhodnutí Ministerstva školstva SR sa mi zastavil úplne. Dôvod zrušenia centra: nedostatočné personálne obsadenie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

O čo ide? Možno pre niektorých známa, pre niektorých neznáma kauza Rokycany. Deti z rómskej osady v Rokycanoch psychologicky vyšetrené psychológom našej poradne. 7 detí pred nástupom do školy a 6 detí v prvom ročníku. Teda aj staršie deti, vyšetrené rovnakým spôsobom, ale tie nikde nikto neuvádza, pretože hrozila rediagnostika detí a tam by sa mohlo prísť na to, že sa v základnej škole vzdelávajú deti v 6.-7.ročníku a neovládajú napísať súvislú vetu. To by mohlo celý obraz kauzy pokaziť. Preto len tie malé, aby bola šanca potvrdiť, že sa do špeciálnych škôl zaradzujú deti úmyselne, hlavne kvôli financiám. Bolo potrebné potvrdiť tézu, že zbytočne, tak by sa označil vinník za zaradzovanie detí v špeciálnych školách, ktorých je viac ako dosť. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Realita celej kauzy je tá, že deti v Rokycanoch nemali možnosť navštevovať materskú školu, ani nultý ročník v okruhu 10 km. Mali možnosť nastúpiť len do 1. ročníka ZŠ Bajerov, kde im doteraz neboli poskytnuté žiadne pomocné alternatívy, aby základnú školu zvládli. Realita celej kauzy je aj v tom, že deti boli preradzované do špeciálnej školy väčšinou po 1-2. ročníku a za 6 rokov sa z počtu žiakov 20 stal počet žiakov 80. Ale nie nami! Naše centrum bolo oslovené s tým, či by sa nedali vyšetriť deti pred vstupom do školy, pretože sa rok-dva túlajú po osade a pritom by mohli navštevovať prípravný ročník. Teda spomínaných 13 detí. Všetky ostatné prešli rukami psychológov štátnej poradne. 

SkryťVypnúť reklamu

Tak diagnostika prebehla. Deťom vyšla mentálna retardácia, pretože nemáme zatiaľ kultúrne nezávislý test. To všetci v našom obore vieme a tak nimi prejdú naozaj len šikovné deti. Po skúsenostiach, že keď sa dieťaťu niekto venuje a flexibilitou detského vývoja, sa vie dieťa posunúť z tejto diagnózy do nižších pásiem priemeru, tak im bola nariadená rediagnostika po roku. Deti by dostali prípravu na školu, naučili by sa hygienickým návykom, zoznámili by sa so základnými vecami, ako je ceruzka, pero a mali by šancu zvládnuť prvý ročník. Lenže to by ZŠ v Bajerove neprišla o 13 detí. Tak sa začala na ich podnet tortúra sťažností. 

SkryťVypnúť reklamu

Potom už len v skratke. Všetko som zachytávala na našej stránke www.cšppomaja.eu . Štátna školská inšpekcia - záver nepoužitie vhodných testov a pre mňa pár formálnych nedostatkov. Vytvorenie dvoch správ. Jednej smerom k nám, kde sme mali do 30.11 napísať, ako nedostatky odstránime do 12.9.2016. Druhá smerom vonku, k splnomocnencovi vlády SR. Účelové preradenie detí, za účelom zisku. Ten 13.11. na tlačovej besede posunul takto informácie, ktoré ešte prikrášlil. Že deti boli bez diagnostiky a pod. Tak zalarmoval Národnú kriminálnu agentúru, generálnu prokuratúru. My sme boli v kolotoči médii, policajného zboru. Priestor v médiach obmedzený. Informácia, že testy sú odporúčané a je poškodené naše ústavné právo na výber, pokiaľ nie je niečo nariadené alebo zakázané sa neuverejňovalo. Stál nám rozum. Pretože vieme, aké percento z vyšetrených detí sme preradili do špeciálnych škôl. 10%.

SkryťVypnúť reklamu

16.12.2015 si ma pozvalo Ministerstvo školstva. Bolo to ako hrach na stenu hádzať mnou samou na 12tich úradníkov. Hotová Maruška, ktorá prišla na maliny v decembri. Ale nepozbierala nič. Lebo už z médii vedela, že sa centrum ruší. Tak sa aj stalo. Prišlo rozhodnutie, že to tak bude. Dôvod: porušenie školského zákona, podľa ktorého musia použité metódy a techniky zodpovedať súčasným psychologickým poznatkom a stave praxe. Teda protizákonná činnosť. To už mi zastával rozum. Stav praxe: na SR dostať jeden test, ktorý má 15 subtestov, 4 nie sú distribuované, dva dokonca skončili svoju distribúciu v roku 2004. Kultúrne nezávislý test na rómsku populáciu nemáme. Podľa posledných výskumov zanedbané rómske deti neprechádzajú v žiadnych testoch. Tak potom čo sa deje? Kde je prax? Kde sú tie poznatky? Majú vôbec tieto deti nejaké potreby? 

Tak sme podali odvolanie. Veď predsa už musí niekto zobudiť ,alebo sa budeme súdiť a k prebudeniu pomôžeme. Ale chápem, bolo pred voľbami sa kauzy sa potrebovali. Bolo to cool. 

A teraz pointa? Čakali sme na reakciu na odvolanie skoro do dnešného dňa. Ak by ste v ňom hľadali niečo o protizákonnom preraďovaní detí, tak tam nenájdete jeden jediný riadok. Rozhodnutím menia svoje predošlé rozhodnutie. Centrum rušia k 31.5.2016. Ale dôvod: nedostatočné personálne zabezpečenie poradne.

Pozor, lebo je to zdraviu škodlivé vôbec prečítať.

Do 16.12. 2015, presne tam, kde som bola ako Maruša po mesačnej humusnej medializácii, tam, kde som sedela a počúvala, ako ma zrušia k 31.1. som im nepodala dostatočnú záruku, že doobsadím miesto špeciálnou pedagogičkou. Veď aj. Kto by sa k nám asi tak po tom všetkom zamestnal. Možno som mala vypísať inzerát: hľadám posilu do nášho tímu. Zaručujem ti, že budeš pracovať do 31.1.. Zn. budeš mediálne známa. 

Tak my sa tri mesiace omieľame v médiach ako obchodníci s deťmi, neodborníci a šarlatáni.Nakoniec je dôvod zrušenia, že nás je málo. Čo už. Policajný zbor Slovenskej republiky pol roka spolieha na tvrdenia inšpekcie a do dnešného dňa sa snaží nájsť a potvrdiť tézu, ktorá vlastne prestala existovať zo dňa na deň, vtedy, keď už hrozil najvyšší súd. Pol roka najvyššie slovenské policajné orgány pátrajú po zločineckej organizácii, keďže bývalý splnomocnenec vlády SR stihol podať ešte týždeň pred voľbami podnet na preverenie škôl, o ktoré sme sa starali. Hm...a teraz čo? Budú nás zatvárať za to, že nás bolo málo? 

V každom prípade si myslím, že ani vyvolávanie paniky, šírenie strachu., zastrašovanie, exekúcie, by nemali byť namierené proti tým, ktorí hľadajú aspoň nejaké možnosti prípravy rómskych detí na školu. A tých, ktorí sa hrdia titulom základnej školy, kde roky nevytvorili žiadne podmienky na to, aby sa deti v škole uchytili, nebolo o nich postarané, tých ponechať bez pozornosti. O čo tak ZŠ Bajerov, štátnej školskej inšpekcii, splnomocnencovi vlády išlo, ak po ich vyčíňaní ostali bezprízorné deti?

Pár rád pre budúcich adeptov kontroly štátnej školskej inšpekcie, ktorá sa dokonca netají, že našla účinný spôsob odhaľovania zle zaradených detí a ešte vyzýva na podávanie udaní: 

1. Nedajte sa zastrašiť a už pri podpisovaní správy vyjadrite svoje výhrady písomne. My sme sa nechali učičíkať formuláciami, že aj tak je to zbytočné a že keď opatrenia splníme, bude všetko v poriadku. 

2. Ani správa, ktorá hovorí o náprave nemusí byť definitívna. ŠŠI vie na počkanie vytvoriť pre tretiu stranu inú verziu, doplnenú o svoje úvahy, ktoré prezentuje ako fakty. 

3. Ústavné právo: tam, kde nie je niečo písomne zakázané alebo nariadené, tam máte na výber. Či sa to niekomu páči, alebo nie. Starajte sa o deti podľa najlepšieho vedomia a svedomia. Aj prípravný ročník je užitočný. Len dať tie náročnejšie testy, na ktorých si tak ŠŠI zakladá. Ak je vhodný, tak je vhodný. To potom môžu prijímať do zamestnania aj automaty. Sme tu na to, aby deti dostali adekvátnu starostlivosť. Keď raz rok prípravy potrebujú, tak potrebujú. 

4. Právnik sa už pri preberaní výsledkov kontroly hodí. Nepodpisujte nič, s čím 100% nesúhlasíte a čítať viackrát. Správa obsahuje dvojzmyselné formulácie. U nás napr. "vyšetrenie trvalo 1,5 hod." Samozrejme, že jedno, ale prezentované to bolo ako všetky, hromadne. 

5. Ani najmilšie jednanie inšpektorov nezaručí, že po zatvorení dverí u vás, sa ich správanie nezmení. Nie je možné im veriť ani slovo. Len mať papier!!! 

Tak buďte opatrní. Naozaj je to nepríjemné, keď už nás je teda málo, nech je nás teda viac, čo si za svojimi rozhodnutiami a úmyslami stojíme. 

Gabriela Bačová

Gabriela Bačová

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som žena, mama dvoch detí a detský psychológ. Robím krízovú intervenciu, keď sa udeje niečo náhle a keď to presahuje chápanie ľudského vnímania. Je mi proti srsti súčasný školský systém, ktorý potláča detský talent tým, že používa spôsoby, ktoré v deťoch rozvíjajú strach, podriadenosť a potláča vnútornú motiváciu a záujem sa vzdelávať. Cítim zmysel v tom, aby sa začalo pozerať pri vzdelávaní na základné detské potreby a nie ideológiu. Rada sa zaoberám procesmi , ktoré sa opakujú pri strete kultúr v malých aj väčších skupinách. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

36 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

245 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu