Škandál v Indianapolise

Písal sa 19. jún 2005 – deň, kedy Formula 1 zo seba urobila najväčších hlupákov v dejinách motošportu. Doplatili na to najmä platiaci diváci a Formula 1 si v Amerike na niekoľko rokov zavrela dvere. Poďme ale poporiadku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

(Článok pôvodne vyšiel na portáli Takurčitee)

Indianapolis Motor Speedway

Pre mňa bol okruh v Indianapolise najobľúbenejším zo všetkých. Obsahoval technické pasáže, šikany, ale hlavne nekonečnú klopenú rovinu na štýl pretekov NASCAR. A táto klopená rovina bola jablkom sváru v roku 2005.

Nové pravidlá a dvaja kohúti na bojisku

Práve v tomto roku vstúpilo do platnosti pravidlo, že počas zastávok v boxoch sa nemohli prezúvať pneumatiky. Mohlo sa len tankovať. Výnimkou boli defekty, výrazné deformácie na pneumatikách a zmena počasia, ktorá by vyžadovala nasadenie mokrých zmesí. Našťastie, po tejto sezóne bolo toto nelogické pravidlo zrušené. V súčasnosti sú pravidlá nastavené presne opačným spôsobom. Prezúvať sa môže, ale tankovanie je zakázané. Snáď sa raz dočkáme aj zrušenia zákazu tankovania.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V súčasnej F1 je výhradným distribútorom pneumatík talianska firma Pirelli. V roku 2005 však boli na scéne dvaja kohúti: japonský Bridgestone a francúzsky Michelin. V tom roku súťažilo desať tímov, z toho sedem obúvalo Micheliny (McLaren-Mercedes, BAR-Honda, Renault, Williams-BMW, Sauber-Petronas, Red Bull-Cosworth a Toyota) a zvyšné tri (Ferrari, Jordan-Toyota, Minardi-Cosworth) používali značku Bridgestone. 

Nespoľahlivý Michelin

Celý problém sa začal počas piatkového voľného tréningu, keď monoposty jazdiace na Michelinoch pociťovali problémy so svojimi pneumatikami. Vždy v dlhej klopenej zákrute pred cieľovou rovinkou. Vyvrcholilo to ťažkou nehodou Ralfa Schumachera na Toyote.

SkryťVypnúť reklamu
Toyota Ralfa Schumachera v piatkovom tréningu
Toyota Ralfa Schumachera v piatkovom tréningu (zdroj: Foto: SITA/AP Photo/Tom Strattman)

Po tréningu Michelin poslal šesť problémových pneumatík na okamžitú analýzu do Francúzska a obratom boli zaslané nové, odlišné sady do miesta pretekov. Ani tie ale neboli o nič lepšie. Kým dorazili, Michelin vydal odporúčanie svojim tímom, aby obmedzili pobyt na trati na minimum.

Obavy sa potvrdili, keď analýza nakoniec preukázala nadmerné zaťaženie pneumatík v klopenej zákrute č. 13, ktorá nemá obdobu na žiadnom inom okruhu F1. Michelin vydal stanovisko, že garantuje spoľahlivosť svojich pneumatík iba po dobu desiatich kôl. Preteky ich však mali naplánovaných 73.

Prečo ale nemali tento problém Bridgestony? Pretože boli o niekoľko krokov pred svojou konkurenciou. Rok predtým sa na tejto trati uskutočnili preteky Brickyard 400 a Indianapolis 500 a výhradný dodávateľ pneumatík pre tieto závody bola firma Firestone. Tá si všimla nadmerné zaťaženie pneumatík v klopenej zákrute a požiadala o výmenu asfaltu, ktorá bola vykonaná medzi týmito dvoma pretekmi.

SkryťVypnúť reklamu

V Bridgestone zaradili dáta z týchto pretekov do výskumu a vývoja pneumatík pre budúcoročné preteky F1. Zistili, že im je prednejšia spoľahlivosť pred rýchlosťou. Preto o rok neskôr jazdili monoposty Ferrari v tréningoch a kvalifikácii horšie časy ako obvykle. Vedeli, že v dlhých pretekoch budú mať výrazne navrch pred tímami, ktoré využívajú služby Michelin.

Kvalifikácia v sobotu prebehla bez väčších problémov. V nedeľu ráno pred pretekmi ale nastal chaos. Sedem tímov s Michelinmi zvolalo stretnutie a navrhlo narýchlo pridať šikanu pred klopenú zákrutu č.13, aby znížili rýchlosť monopostov a ušetrili pneumatiky. S týmto návrhom súhlasili aj dva tímy od Bridgestonu, Jordan a Minardi. Jedine Ferrari na čele s Jeanom Todtom návrh rezolútne zamietlo a tak sa muselo pretekať podľa pôvodného scenára.

SkryťVypnúť reklamu

Preteky, ktoré nemali obdobu

O druhej hodine miestneho času sa všetky monoposty postavili na štartovací rošt ako obvykle. Na konci zavádzacieho kola však sedem tímov s pneumatikami od Michelinu zamierilo do boxov. Vstupom do zavádzacieho kola teda splnili formálnu povinnosť štartu, takže im nehrozila pokuta za nezúčastnenie sa pretekov.

Do pretekov šokujúco vstúpilo len šesť jazdcov z troch tímov: M. Schumacher a Barrichello z Ferrari, Monteiro a Karthikeyan z Jordanu a Albers s Friesacherom z Minardi. Bol to nevídaný škandál. Diváci pískali a v húfoch opúšťali tribúny.

Na štart sa postavilo iba šesť jazdcov.
Na štart sa postavilo iba šesť jazdcov. (zdroj: Foto: SITA/AP Photo/John Harrell)

Preteky nakoniec vyhral Schumacher pred Barrichellom a Monteirom. Oba Jordany dostali of Ferrari jedno kolo navyše a jazdci Minardi dve.

Po bitke je každý generál

Po pretekoch FIA strčila hlavu do piesku a odmietla akýkoľvek podiel viny na vzniknutej situácii. Vo svojom vyjadrení uviedli, že sa jazdilo v súlade s pravidlami a všetky tímy mali rovnaké podmienky. K prípadnému pridaniu šikany pred cieľovou rovinkou uviedli, že ho považovali za bezpečnostné riziko, pretože trať nebola testovaná na taký typ modifikácie.

Výsledkom celého cirkusu bolo, že v Indianapolise sa odjazdili už len dva ročníky a následne trať vyradili z kalendára F1. Diváci v USA si na najbližšiu domácu veľkú cenu museli počkať päť rokov, keď sa novým dejiskom pretekov stal Austin v Texase.

 

 

 

Gabriel Vass

Gabriel Vass

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som členom redakcie športového portálu Takurcitee.skZaujímam sa najmä o šport a cestovanie. Som bývalý futbalista dedinskej úrovne a momentálne hrávam už niekoľko rokov partičkový hokej a amatérsku florbalovú ligu.Rád cestujem, a mojim osobným cieľom je navštíviť každé hlavné mesto Európy. Zatiaľ som na čísle 14. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu