Dnes za emisné povolenky platia veľkí znečisťovatelia, ako sú U.S. Steel, Slovnaft či cementárne. No vy si ich nebudete nakupovať priamo, ale budú súčasťou ceny fosílnych palív. A tie logicky zdražejú. Dokonca hrozí, že dramaticky.
Nová daň z uhlíka má za cieľ znížiť emisie v sektore dopravy a bývania. V ich znižovaní vraj Európa nepostupuje dostatočne rýchlo. A tak budeme opäť raz motivovať ľudí trestaním. A opäť raz na to doplatia práve tí najchudobnejší, ktorí si elektromobil či tepelné čerpadlo nemôžu dovoliť.
V praxi sa pôvodne predpokladalo, že strop nových emisných povoleniek bude pri 45 eurách na tonu CO2. V tomto prípade by sa cena benzínu od roku 2027 každému motoristovi predražila o 10 centov. Tento strop však nie je pevný a keďže emisie v súkromnom sektore neklesajú podľa predstáv Európskej komisie a cieľov GreenDealu, cena môže vyskočiť pokojne aj na 200 eur za tonu. V tom prípade by benzín a nafta skokovo zdraželi o 40 centov, teda v porovnaní s dnešnými cenami o 25 percent!
V Nemecku na základe európskej smernice o budovách zakázali od roku 2028 inštaláciu plynových kotlov. Výsledkom je, že vlani sa u nich nainštalovalo najviac plynových kotlov v histórii. Európska komisia rovnako de facto zakázala od roku 2035 autá so spaľovacími motormi. Výsledkom je, že v rámci eurovolebnej kampane sa v mnohých krajinách odpor voči tomuto nariadeniu stal ikonou boja proti nezmyslom z Bruselu.
Európska komisia akoby mala patent na dráždenie ľudí. Pritom GreenDeal a znižovanie emisií sú dobrá a potrebná vec. Niektoré z cieľov a nástrojov však bude potrebné revidovať. Ak totiž nahneváme ľudí, len ťažko môžeme očakávať spoluprácu.
A tak aj tu platí – EÚ áno! S rozumom.