Schéma privatizácie majetku Carga, kedy sa táto spoločnosť zbaví 12.400 vozňov, ktoré za predpokladanú sumu asi 180 miliónov EUR vloží do novozaloženej dcérskej spoločnosti Cargo Wagon, je viac-menej známa už od leta minulého roku. Od tejto spoločnosti si následne Cargo záväzne na 8 rokov naspäť prenajme 8.200 vozňov za predpokladanú sumu 30 miliónov EUR ročne. V tejto spoločnosti si Cargo ponechá 34% a zvyšných 66% odpredá víťazovi súťaže, ktorá pred pár dňami vstúpila do druhého kola.
Z 15 uchádzačov, ktorí sa ešte minulý rok prihlásili do súťaže, sú dnes v užšom kole už iba šiesti. Okrem francúzskej spoločnosti Nacco sa spomína aj Slovenská plavba a prístavy, či konzorcium írskej Touax Rail a slovenskej spoločnosti Eco-Invest, za ktorou stojí podnikateľ Milan Fiľo, známy ako človek z pozadia strany SMER. Najväčším favoritom je však švajčiarska spoločnosť AAE Ahaus-Alstätter Eisenbahn, ktorá už v minulosti Cargu vozne prenajímala a zrejme aj dodnes prenajíma. Vlak je teda rozbehnutý a vchádza do prvého tunela.
Tunel prvý
Cargo ide predať 12.400 vozňov, avšak naspäť si od spoločnosti Cargo Wagon bude prenajímať iba 8.200 vozňov, znamená to teda, že reálne ich má už dnes nadbytok, napriek tomu si však ešte ďalších asi 1.350 externe prenajíma. Podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa Carga Vladimíra Ľuptáka je totiž asi tretina z vozňov nepojazdná, alebo nemajú revízie. Toto by sa aj dalo uznať ako argument, zaujímavé je však, od koho si tieto vozne prenajímajú. Podľa takmer sedemročných zmlúv, ktoré boli zrušené začiatkom tohto roku, to bola so 700 vozňami napríklad spoločnosť Convey, za ktorú podpisuje Juraj Poór, syn Vladimíra Poóra, údajného „akcionára“ SMERu. Druhou spoločnosťou, ktorá prenajímala do konca roku 2013 100 vozňov, je firma VIP Považský Chlmec. Táto firma je však zaujímavá najmä tým, že spoločníkom a konateľom v nej bol až do konca roku 2010 súčasný riaditeľ Carga Vladimír Ľupták. V roku 2010, keď nastúpil ako šéf ŽSR, sa jej jediným spoločníkom stala schránková spoločnosť BizcorpCapital Financing Limited z Veľkej Británie, sídlo si však ponechali na Slovensku v Stupave, kde má trvalé bydlisko aj pán Ľupták. Medzi ďalšími významnými prenajímateľmi následne figuruje aj už spomínaná švajčiarska spoločnosť AAE.
Keďže som uviedol, že zmluvy s Convey boli už ukončené a s VIP Považský Chlmec vypršala, zdalo by sa, že je všetko v poriadku a že Cargo sa pripravuje na nástup novej spoločnosti Cargo Wagon, v ktorej bude mať 66% percent silný a skúsený partner v oblasti železničnej prepravy. Ten im chýbajúce kapacity doplní. Žiaľ, nie je tomu celkom tak. Cargo ešte v septembri minulého roku vypísala dve súťaže na prenájom vozňov. V jednej si chcela prenajať opäť 100 kusov vozňov Eanos, typ 5377, ten istý typ, ako si dovtedy prenajímala od spoločnosti VIP Považský Chlmec, a 600 vozňov, medzi ktorými sa opäť malo nachádzať aj 200 kusov vozňov Eanos, typ 5377. Keď tie vagóny potrebujú, prečo nezlúčili obe súťaže do jednej? Odpoveď treba hľadať u víťazov súťaže. Do tej prvej na 100 vozňov Eanos sa prihlásila tá istá spoločnosť VIP Považský Chlmec s maximálnou možnou sumou 5,1 milióna eur a, čuduj sa svete, vyhrala. Do tej druhej na nájom 600 vozňov za 26 miliónov eur sa zase prihlásila tá istá firma Convey a predstavte si, tiež vyhrala. S oboma firmami bola podpísaná zmluva na ďalších 8 rokov, pričom ešte treba dodať, že ani jedna z týchto firiem nie je majiteľom predmetných vozňov, ale si ich iba prenajíma od lízingovej spoločnosti a následne ďalej postupuje na Cargo ako podnájomcu.

Zaujímavé na oboch súťažiach bolo aj to, že hoci mali identické zadanie, líšiace sa iba v počte vozňov, firmy VIP Považský Chlmec a Convey si v súťažiach navzájom nekonkurovali. Aby som im však nekrivdil, do súťaží sa prihlásila ešte jedna firma, a táto si trúfla na obe. Firma však napokon do súťaže (ktovie prečo) nedodala kompletné podklady, a tak bola vylúčená. Takže v oboch súťažiach ostali iba vyššie uvedené firmy a ako jediní ponúkajúci ich aj “logicky” vyhrali.
A kto bol tou vyradenou firmou? Nuž, riekanka z úvodu napovie. Nebol to nikto iný ako AAE Ahaus-Alstätter Eisenbahn, firma ktorá Cargu vozne už prenajíma a ktorá je v druhom kole horúcim kandidátom na privatizáciu všetkých 12.400 vozňov Carga.
Zvláštne že? A možno ani nie, ale o tom zase až zajtra v druhom tuneli.