Cargo v tuneli II.

Dve blondínky sa vezú vo vlaku. Prvá hovorí druhej: „To je hrozné, ako je ten tunel dlhý." Druhá jej odpovedá: „No, nečuduj sa, veď sedíme v poslednom vozni!"

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Do posledného vozňa Carga, vchádzajúceho do druhého privatizačného tunela, sa však napriek zdanlivej nezmyselnosti uvedeného vtipu zrejme oplatí posadiť a vychutnať si tak možnosť v priebehu 18 mesiacov, prípadne aj skôr, zarobiť 21,8 milióna eur. Taká je suma, ktorú Cargo vo verejnej súťaži ponúka za údržbu a opravu nákladných a cisternových vozňov. Súťaž bola vypísaná iba tento mesiac a ponuku je možné zaslať až do 10.2.2014. V ten istý deň sa taktiež budú otvárať obálky.

Opravy vozňov sú veľmi špecifická záležitosť a je teda pochopiteľné, že do súťaže sa prihlásia zrejme iba tí, ktorí na to majú strojné vybavenie, kapacity a skúsenosti. Taktiež je potrebné zložiť zábezpeku vo výške jedného milióna eur a preukázať, že celkový obrat uchádzača v rokoch 2010, 2011 a 2012 dosiahol minimálne 40 miliónov eur. Uchádzač taktiež musí preukázať, že v predchádzajúcich troch rokoch opravoval vozne kategórie E v minimálnom rozsahu 2000 kusov, kategórie Z 1000 kusov, kategórie R 500 kusov a kategórie F 150 kusov. Podobných, veľmi špecifických kritérií je v súťažných podkladoch ešte veľa, a tak sa právom natíska otázka, pre koho je vlastne súťaž určená? Má azda dopredu známeho víťaza?

Medzi najväčšie železničné opravárenské spoločnosti na Slovensku patrí ŽOS Trnava a Železničné opravovne Zvolen. Predsedom predstavenstva v oboch nie je nikto iný ako Vladimír Poór, údajný “akcionár” strany SMER, ten istý Vladimír Poór, ktorého syn podpisuje zmluvy v mene spoločnosti Convey, prenajímajúcej Cargu po novom 600 vozňov. Súťaž na údržbu a opravu vozňov končí až 10.2., takže dnes ešte víťaza oficiálne nepoznáme, no pokiaľ sa ním aj stane niektorá z firiem Vladimíra Poóra, stále na tom nebude nič také škandalózne, ako je samotná súťaž, ktorá bola vypísaná vo chvíli, keď sa Cargo ide všetkých vozňov zbaviť.

Privatizácia 12.400 vozňov Carga je už rozbehnutá, v druhom kole je šesť uchádzačov a všetci majú k informácií o hodnote kupovaných vozňov pripojený súdnoznalecký posudok na sumu 180 miliónov eur. Čo by sa však stalo, pokiaľ by jeden z uchádzačov o privatizáciu vozňov vedel, že ich hodnota bude zvýšená o 21,8 milióna eur opravou a revíziami, za ktoré zaplatí Cargo zo svojho? Takáto informácia má cenu zlata, pretože tento vyvolený uchádzač by si mohol dovoliť ponúkanú cenu oproti konkurencii bez straty navýšiť a automaticky by sa tak stal víťazom.

Vo včerajšom blogu o Cargu som spomínal, že horúcim kandidátom v privatizácií je švajčiarska spoločnosť AAE Ahaus-Alstätter Eisenbahn. Táto spoločnosť bola minulý rok vylúčená pre neúplnosť podkladov z dvoch súťaží na prenájom vozňov, aby tak uvoľnila miesto v prvom prípade už vyššie spomenutej firme Convey a v druhom prípade firme VIP Považský Chlmec . V nej ešte do roku 2010 figuroval ako spoločník a konateľ súčasný riaditeľ Carga Vladimír Ľupták, dnes je tam schránková firma Bizcorp Capital Financing Limited z Veľkej Británie. Spoločnosť AAE je najväčším prenajímateľom železničných vozňov v Európe a taktiež Cargu už v minulosti vozne prenajímala. Je preto veľmi zvláštne, že do súťaží na 700 vozňov dodala podklady neúplné, no do súťaže na 12.400 vozňov ich už mala kompletné. Alebo žeby to tak malo byť?

Na záver však ešte späť k súťaži na opravu vozňov. V zozname vozňov, na ktorých majú byť vykonané revízie, figurujú taktiež vozne typu Eanos, teda tie isté vozne, ktoré si Cargo prenajíma od spoločnosti VIP Považský Chlmec. Cargo si ich od tejto firmy prenajíma celkovo 100 kusov, pričom revíziou má podľa súťažných podkladov prejsť taktiež rovných 100. V prílohe k zmluve o nájme je aj ich zoznam. Pri každom vozni je uvedený dátum najbližšej revízie, pričom niektoré revíziu potrebujú už dnes, väčšina však až v priebehu najbližšich 18 mesiacov. 18 mesiacov je ale aj doba trvania zmluvy na opravu a revízie vozňov, ktorá je momentálne predmetom súťaže. Revízie sú u železničných vozňov drahá záležitosť a na starosti ich má vždy majiteľ. V tomto prípade to ale vyzerá tak, že vedenie Carga sa rozhodlo v prípade firmy VIP Považský Chlmec, kde ešte v roku 2010 pôsobil ich súčasný riaditeľ Vladimír Ľupták, urobiť výnimku a revízie aj na prenajatých vozňoch zaplatiť z vlastného.[/content>

Karol Galek

Karol Galek

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  115
  •  | 
  • Páči sa:  3 228x

Od roku 2004 sa venujem energetike a všetkému, čo s energiami, ich výrobou, distribúciou, spotrebou, či úsporami súvisí. V roku 2020 som prijal ponuku Richarda Sulíka stať sa jeho štátnym tajomníkom na Ministerstve hospodárstva SR a dnes pôsobím ako poslanec Národnej rady Slovenskej republiky za stranu SaS. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
reklama
SkryťZatvoriť reklamu