Fico privatizuje Cargo hrou na škrupinky

V týchto dňoch by mali byť sprístupnené údaje o hospodárení, fungovaní a majetku spoločnosti Cargo vybraným uchádzačom o jej privatizáciu, resp. aby som boli presný a dodržal terminológiu SMERu, o kúpu podielov v jej nových dcérskych spoločnostiach, na ktoré bude prevedený takmer celý vozňový park.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)
Obrázok blogu

"Zachránime bratislavské letisko a Cargo..." zmenou na veľmi opatrný termín vo vládnom programe "vstup strategického investora." Prosím vás, na čo sa hráme?


Toto je z prejavu Róberta Fica z roku 2010, keď v Národnej rade kritizoval programové vyhlásenie vlády Ivety Radičovej. Toho istého Fica, pre ktorého v roku 2006 bola zastavená rozbehnutá privatizácia Carga a štátna pokladnica tak prišla o asi 520 miliónov EUR. Vtedy svoj postoj komentoval slovami:

"Idiot dokáže predať veci, ktoré prinášajú miliardové zisky."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Následné roky počas jeho prvej vlády však boli obdobím, kedy Cargo dosiahlo najväčšie straty. V roku 2009 to bolo takmer 127 miliónov EUR, pričom v tom istom roku Fico Cargu pridelil aj štátnu pôžička vo výške 166 miliónov EUR. Od roku 2005 až podnes Cargo vykázalo hospodársky výsledok - stratu takmer 350 miliónov EUR. Namiesto príjmu 520 miliónov EUR má tak dnes vďaka Ficovmu rozhodnutiu Slovensko v pokladnici dieru v objeme 350 milónov.

"Každá jedna privatizácia na Slovensku viete ako vyzerala. Zásadne odmietame privatizáciu. Nikdy by sme nesúhlasili s privatizáciou Carga."

Aj touto vetou Fico novinárom vyjadril svoj postoj k opätovnej snahe o privatizáciu Carga Radičovej vládou v roku 2011, pričom v júni minulého roku, keď už videl, že s takmer potopeným Cargom bude treba niečo robiť, to ešte raz zopakoval:

SkryťVypnúť reklamu

"Nikdy neurobíme takú privatizáciu, ako urobila Dzurindova vláda, že v najlukratívnejších a najpodstatnejších firmách sme stratili kontrolu nad podnikmi."

Ani nie mesiac nato však zrazu zmenil rétoriku a všetkým odkázal, že "nebude sa pristupovať k žiadnym rozhodnutiam, ktoré sa označujú ako klasická privatizácia."

SkryťVypnúť reklamu

Čo tým myslel sme sa mohli dozvedieť hneď v zápätí. Vláda schválila uznesenie k Návrhu opatrení na konsolidáciu železničnej dopravy v SR a posvätila tak tunelársku schému, podľa ktorej na novozaložené dcérske spoločnosti budú odpredané takmer všetky nákladné vozne a tieto spoločnosti budú sprivatizované. Cargo súčasne vláda zaviazala, aby z privatizačných peňazí vyplatilo mimoriadnu splátku v roku 2009 Ficom poskytnutej štátnej pôžičky. Napokon Fico kandiduje na prezidenta, a tak je takýchto jednorazových opatrení v tohtoročnom rozpočte podľa hesla "po mne potopa" viac než dosť.

SkryťVypnúť reklamu

Cargo ako nákladný železničný dopravca by však mal fungovať ďalej. Bez vozňov to ale nepôjde. Podľa vymyslenej tunelárskej schémy je riešenie jednoduché - môže si ich predsa prenajať naspät od kupujúceho. Keď to teda sčítame, Cargu po tejto rošáde neostanú ani vozne, ani peniaze. Toto naozaj nie je klasická privatizácia, toto je hra na škrupinky, kedy hádate, kde sa nachádza gulička. V prípade Carga sa ale gulička už dávno stratila, no šou pokračuje ďalej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cargo je dnes čiernou dierou štátnej kasy a malo byť už dávno sprivatizované, klasicky a ako celok. Fico dnes konečne pochopil, že zastavenie privatizácie Carga v roku 2006 bol gigantický omyl. Namiesto skrývania sa za tunelárske schémy by sa mal radšej k tomu postaviť ako chlap a túto chybu si otvorene priznať. Toto sa mu ale ako kandidátovi na prezidenta zrejme veľmi nehodí. Niekto kto o sebe tvrdí, že je pripravený pre Slovensko, by mal byť pripravený prevziať aj zodpovednosť a neskrývať sa v prezidentskom paláci. Preto sme ho v SaS vyzvali, aby sa vzdal kandidatúry na prezidenta. Pripojte sa k tomu aj vy.

Karol Galek

Karol Galek

Prémiový bloger
  • Počet článkov:  115
  •  | 
  • Páči sa:  3 228x

Od roku 2004 sa venujem energetike a všetkému, čo s energiami, ich výrobou, distribúciou, spotrebou, či úsporami súvisí. V roku 2020 som prijal ponuku Richarda Sulíka stať sa jeho štátnym tajomníkom na Ministerstve hospodárstva SR a dnes pôsobím ako poslanec Národnej rady Slovenskej republiky za stranu SaS. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

INESS

INESS

107 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

223 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
SkryťZatvoriť reklamu