V poslednej dobe silnie medzi pospolitým ľudom nenávisť a odpor voči poľským výrobkom. Samozrejme, zlé skúsenosti s človekom urobia svoje a pamätajú sa ľahšie ako tie pozitívne. Tvrdiť, že nekvalitný poľský tovar sa na našich pultoch nenachádza nemá zmysel. Napriek tomu nadobúdam pocit, že ľudia pri tejto téme stratili posledný kus objektivity.
Uvedomme si v prvom rade jeden faktor. Poliakov je 38 miliónov, čo sa odráža v ich priemysle. Poliaci sú poznačení emigráciou, ale trendom poslednej doby je, že ľudia sa zo zahraničia vracajú – s novými nápadmi a novými myšlienkami, ako aj novými požiadavkami – čo ústi v novom podnikaní a rozrastaní priemyslu. Veľká časť poľských produktov smeruje na poľský trh, je tu však aj export.
Export Slovenskej republiky v roku 2009 predstavoval 39,7 miliardy EUR
Export Poľskej republiky v roku 2011 predstavoval 136,8 miliardy EUR.
Je naivné myslieť si, že Poľsko exportuje šmejd v hodnote 136,8 miliardy eur ročne. Pozrime sa na toto z opačnej stránky – koľko poľských značiek sa predáva na Slovensku? A koľko slovenských značiek sa predáva v Poľsku? A koľko slovenských a koľko poľských značiek sa predáva napríklad v Nemecku, v USA?
Vážení, poľský šmejd práve asi vyhral nad šmejdom slovenským. Kedysi dávno som sa rozprával so starostom Wolfstahlu (prihraničná obec v Rakúsku) o tom, či je v ich obchodoch nejaký slovenský tovar – povedal, že žiaden, pretože by si to nikto nekúpil.
A teraz k tomu šmejdu. Každá krajina ktorá niečo produkuje, alebo každá dostatočne veľká množina produktov sa pri hopdnotení kvality pravdepodobne rozloží podľa Gaussovej krivky normálovej distribúcie – zanedbateľné percento bude úplný šmejd, väčšina produktov bude mat priemernú kvalitu, a zanedbateľné percento budú prestížne, kvaitné a drahé produkty.
Prvé zamyslenie ktoré nám tu vychádza je: Prečo sa sem dováža len ten úplný šmejd? Ak by Slovač chcela kvalitu – a bola by ochotná za ňu zaplatiť, nedovážala by sa kvalita? Musím Vám prezradiť jedno tajomstvo – export na slovenský trh je pre Poliakov totálne zanedbateľný – majú nás v paži. Pošlú sem to, čo sa tu predá. To po čom je dopyt.
Zamyslime sa nad tým, prečo Slovák nekúpi Pražskú šunku, ale kúpi niečo o minimálne polovicu lacnejšie z Poľska, ale potom vykrikuje škandalózne informácie o tom, že zožral nekvalitné mäso. Treba sa zmieriť s tým, že kvalita sa odráža v cene – ak Slovač povie poliakom „Cheme kvalitné mäso!“, Poliak privezie kvalitné mäso. Slovač ale kričí „Chceme lacné mäso“. Čo urobí Poliak? Zoberie zdochlinu, osolí ju cestárskou soľou, a hľa. Kilo mäsa za dve eurá. A Slovák v snahe ušetriť to kúpi. Nejdem obhajovať konanie Poliaka, ale nie je jediný, kto v tejto dvojici robí hlúposť.
Čítate riadky o tom, že Poliak privezie kvalitu a smejete sa? Niektorým z Vás pravdepodobne zničím ilúzie, ale poďme si povedať niečo o poľských značkách ktoré prosperujú a často ani nevieme, že sú poľské.
- Reserved (oblečenie, ich obchodom sa tu darí,primeraná cena, primeraná kvalita)
- Cropp (opäť oblečenie, tiež nie vietnamskej kvality)
- LOT Polish Airlines (Letecká spoločnosť, člen Star Alliance Member)
- E. Wedel (na slovensku neznáma, drahšia ale mimoriadne kvalitná exportná čokoláda)
- Zywiec (exportné pivo, dá sa kúpiť po celej Európe)
- Black Red White (nábytok, drahší ako IKEA, aj podstatne kvalitnejší)
- CCC (obuv, priemerná cena, priemerná kvalita)
- Asseco Group (špičové IT riešenia pre bankvóvníctvo)
- Solaris (autobusy, výbava asi každej MHD na Slovensku, a nie len na Slovensku)
- Wojas (obuv, tiež nie najhoršej kvality)
- BRE Bank SA (známa na slovensku ako mBank)
- Diverse (športové oblečenie)
O koľkých z týchto značiek ste doteraz nevedeli, že sú poľské? S koľkými ste každý deň v kontakte?
Vedeli by sme vymenovať takto slovenské značky, ktoré sú známe aspoň v európskom rozmere?
Zamyslime sa nad tým, prečo sa u nás neprodukuje, ale nadáva sa na to, že niekto kto produkuje vyprodukuje aj svinsto? Prečo si Rakúšan slovenský šmejd nekúpi, ale Slovák si poľský šmejd kúpi?
Zamyslime sa konečne nad sebou, a prestaňme obviňovať všetky národy okolo, za to, že tu máme … .
Dobre by nám bolo, keby sme dokázali byť tak sebestační v produkcii, ako sú naši severní susedia. Ale to nie je také ľahké. Vždy je ľahšie sedieť nad kvalitným slovenským pivom za 50 centov vyrábaným Holanďanmi neexportovaným nikam, lebo by to nikto nepil, a nadávať na to, ako nás tie k...y poľské chcú otráviť. Psia krew.
Zdroje:
http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Poland