Generácia 3.0 sleduje dopad inovatívnych projektov vo vzdelávaní

Dôležitou súčasťou programu Generácie 3.0 je sledovanie dopadu. Zámerom je šíriť do škôl len také projekty, ktoré preukázateľne zlepšujú zručnosti a vedomosti a upevňujú u študentov hodnoty.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

V uplynulom roku sme sa zamerali na 5 vybraných projektov, víťazov druhého ročníka Ceny Generácia 3.0, a zisťovali sme u nich mieru účinnosti a potenciál šíriteľnosti. Prečítajte si, čo sme zistili a čo všetko sme sa v tomto procese naučili.

Základná škola na Dubovej 1 v Bratislave je inkluzívnou školou, ktorá inšpiruje k zmene. Dôraz kladie na individuálny prístup, rozvoj mäkkých zručností a tímovú prácu. Portál Lepšia geografia ponúka učiteľom stovky vzdelávacích aktivít, vďaka ktorým sa z geografie môže stať najobľúbenejší predmet na škole. Ako však vieme, či tieto unikátne prístupy fungujú?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Keď sa púšťame do realizácie projektu, je dôležité, aby sme verili v zmysel svojej práce. Ako však pripomína Laura Gassner Otting z organizácie Agora for Good: „Nádej nie je stratégia.“ Už pri štarte by sme preto mali myslieť na to, ako zbierať a vyhodnocovať relevantné dáta, a výsledky zohľadniť pri plánovaní ďalších krokov. Keď opakovane postupujeme nesprávne, nie sme iba neefektívni, v skutočnosti môžeme aj škodiť (napr. tým, že nechtiac stojíme v ceste funkčným riešeniam).

Dobrý pocit preto nestačí – od dojmov sa musíme posunúť k sledovaniu dopadu (z angl. impact measurement). Napriek tomu, že ide o komplexný proces, ktorý je finančne náročný a vyžaduje si expertízu, v Nadácii Pontis sme presvedčení, že je to jediná cesta, ak chceme efektívne meniť vzdelávací systém na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Ako sledujeme dopad

Päť inovatívnych vzdelávacích projektov, ktoré v máji 2018 získali Cenu Generácia 3.0, sme prepojili s odborníkmi na výskum vo vzdelávaní. Martin Kuruc z Pedagogickej fakulty UK, Romana Kanovská z NÚCEM, Lucia Kováčová z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť a Zuzana Petrová a Lukáš Vaško z Trnavskej univerzity sledovali počas školského roka 2018/2019 dopad projektov na študentov. (Výskum sa opieral o logickú rámcovú maticu vypracovanú v spolupráci s konzultantom a evaluátorom Andrejom Salnerom z Basta Digital.)

Výskumníci vo vzdelávaní overujú účinnosť inovatívnych prístupov, ktoré šírime do škôl.
Výskumníci vo vzdelávaní overujú účinnosť inovatívnych prístupov, ktoré šírime do škôl. (zdroj: Tomáš Halász)

Cieľom bolo predovšetkým zistiť, či sú vzdelávacie prístupy účinné, či ich možno s ohľadom na náklady a výnosy odporučiť šíriť do ďalších škôl, a aké faktory tomu pomáhajú/bránia. Výskumníci zisťovali, z akých teoretických podkladov projekty vychádzajú a či existujú podobné prístupy doma alebo zahraničí, kde už evaluácia prebehla. Zároveň mali posúdiť, či je prístup možné zhodnotiť v priebehu školského roka, nastaviť spoľahlivé metódy zberu dát a prípadne zrealizovať krátkodobý výskum.

SkryťVypnúť reklamu

Je to jednoduché, ale len na prvý pohľad

Získať odpoveď na zdanlivo jednoduchú otázku – či konkrétny prístup vedie k želanému výsledku, je beh na dlhú trať a nedá sa urobiť bez dôkladného posúdenia viacerých faktorov.

Pozrime sa napríklad na Slovenskú debatnú asociáciu. Ak chceme zistiť, či má debatérstvo priamy vplyv na zvyšovanie kritického myslenia u študentov, musíme zohľadniť typ školy, región, sociálnu situáciu a vhodne zložiť sledované skupiny. Do úvahy treba brať aj ďalšie faktory, ktoré môžu vplývať na rozvoj kritického myslenia – klasické vyučovanie, rodina a okolie, mimoškolské vzdelávacie aktivity atď. V neposlednom rade musí výskum prebehnúť na dostatočne veľkej vzorke a zahrnúť aj kontrolnú skupinu. Situáciu nám komplikuje aj samotná definícia kritického myslenia, ktorá nie je jednoznačná.

SkryťVypnúť reklamu

Projekty, ktoré cielia na zmenu postojov či hodnotového nastavenia žiakov a učiteľov, prípadne sa pokúšajú o komplexnú zmenu školy (ZŠ Dubová), sa hodnotia ešte ťažšie. Získať spoľahlivé výsledky, na základe ktorých je možné formulovať jasné závery o účinnosti a dopade, si tak často vyžaduje aj niekoľkoročný výskum. V prípade, že nemáme ani čas, ani zdroje, neznamená to, že máme rezignovať na zber dát. Treba iba prispôsobiť metódy ich zberu.

Čo ukázali výsledky

Naši výskumníci sa vo svojich záverečných evaluačných správach zamerali hlavne na posúdenie metodiky projektu (či je dostatočne štandardizovaná a poskytuje vhodný podklad pre šírenie). Zhodnotili tiež kvalitu implementácie a nastavili spoľahlivý zber dát do budúcna.

Na základe tohto hodnotenia sa ukazuje, že z piatich sledovaných prístupov majú najväčší potenciál na šírenie do škôl tieto štyri:

Reflexia slobody a zodpovednosti (ZŠ Dubová): projekt sa zameriava na inkluzívny prístup v školách postavený na princípe reflexií, medzigeneračných dialógoch, sústredeniach, vzťahoch, odbornom tíme a práci s chybami.

Rozbehni sa! Academy: rýchlokurz začiatkov podnikania, ktorý pripravuje mladých ľudí na dobu, v ktorej im nikto nemusí ponúknuť prácu – musia sa preto naučiť, ako si ju vytvoria sami.

Lepšia geografia: metodický portál poskytujúci vzdelávacie materiály, návrhy vyučovacích hodín a netradičné aktivity, ktorými je možné premeniť klasickú školskú geografiu na predmet rozvíjajúci široké spektrum (nielen geografických) schopností.

Rozšírenie stredoškolského debatného programu (Slovenská debatná asociácia): prístup sa snaží o podporu kritického myslenia, otvorenosti a občianskej angažovanosti mladých ľudí cez debatné aktivity.

Šíreniu pomáha komunikácia

Pre lepšie šírenie týchto inovatívnych prístupov je podľa výskumníkov kľúčová hlavne komunikácia s riaditeľmi, prípadne zriaďovateľmi škôl (VÚC, obce). Je dôležité, aby na svojich školách rozvíjali inovácie, vyčlenili im priestor vo vyučovaní a inšpirovali učiteľky a učiteľov k ich využívaniu.

Rýchlejšiemu šíreniu prístupov môže ďalej pomáhať:

· prepojenie obsahu projektu so zameraním školy (predmetmi alebo mimoškolskými aktivitami);

· jednoduchosť, nenáročné zaškolenie ambasádorov;

· poskytnutie bezplatných metodických príručiek (výhodou je, ak sú dostupné online, ako v prípade projektov Lepšia geografia alebo Rozbehni sa! Academy);

· vytváranie siete škôl a platforiem, na ktorých môže dochádzať k zdieľaniu skúseností (napríklad v podobe EDUpointov);

· budovanie pozitívneho mediálneho obrazu inovatívneho vzdelávania;

· vytvorenie databázy príkladov dobrej praxe (EDUmapa).

Šírenie prístupov môžu naopak obmedzovať:

· nedostatočné personálne kapacity niektorých organizácií (Lepšia geografia, ZŠ Dubová);

· finančne a časovo náročná príprava odborných pracovníkov, ktorá môže spočiatku odradiť vedenie školy (ZŠ Dubová);

· časový rámec projektu, ktorý nie je zosúladený s cyklom školy (Rozbehni sa! Academy);

· spoplatnenie (časti) obsahu (Lepšia geografia).

Ako ďalej vyplynulo z výskumu, projekty Rozvoj Turnaja mladých fyzikov a Olympiáda mladých vedcov sa zameriavajú výhradne na vyhľadávanie a podporu najtalentovanejších študentov. Organizátori nemajú ambíciu meniť vzdelávací systém tak, aby sa zlepšili výsledky a motivácia všetkých žiakov. Na druhej strane výskumníci nespochybňujú rolu programov tohto typu. Nadané deti majú cez súťaž možnosť naplno rozviť svoj potenciál a sú viac motivované na vedeckú kariéru. Vzhľadom na ciele Generácie 3.0 sme však vyhodnotili, že napriek ich úspešnosti nie je pre nás efektívne sústreďovať sa na šírenie takéhoto typu projektov.

Aké ponaučenia sme si odniesli

Skúsenosti a know-how z výskumov v rokoch 2017 – 2019 nám zásadne pomohli zefektívniť celý proces hodnotenia projektov. Už v prvých fázach výberu sa, vzhľadom na ciele Generácie 3.0, zameriavame na vyhľadávanie prístupov s potenciálom priniesť systémové zmeny na úrovni celých škôl a zasiahnuť celé spektrum žiakov a učiteľov (nielen špecifickú skupinu).

Naša doterajšia prax ukazuje, že pre úspešné sledovanie dopadu je nevyhnutné, aby boli projekty dostatočne štruktúrované a mali jasne naformulované ciele a stratégiu, ako ich dosiahnuť. V opačnom prípade je náročné jasne stanoviť, čo bude výskum sledovať (napr. úroveň kritického myslenia, miera proinkluzívnych postojov, zlepšovanie konkrétnych vedomostí žiakov). Okrem detailnej prípravy je rovnako dôležité zvoliť správne výskumné metódy a sledovanie dopadu spustiť vo vhodnej fáze projektu.

Výskumníci a výskumníčky sa tak v školskom roku 2019/2020 primárne už nezameriavajú na realizáciu krátkodobého výskumu a na rýchle hodnotenie účinnosti. Namiesto toho ako konzultanti učia počas EDUakcelerátora organizácie, ako sledovať dopad a overovať účinnosť ich projektov – či už krátkodobo s finančne menej náročnými metódami, alebo dlhodobo s komplikovanejším výskumom a zberom dát. Naším cieľom je, aby organizácie rozumeli dôležitosti rigorózneho a pravidelného hodnotenia svojich aktivít a na základe objektívnych výsledkov vedeli optimalizovať svoje aktivity – s ohľadom na čo najväčšiu kvalitu, efektivitu a dopad.

Dokonalý výsledok

Odmerať dopad vzdelávacích projektov, ktoré sa snažia o posun v myslení a hodnotovom nastavení spoločnosti, je, pochopiteľne, komplikovanejšie, ako posúdiť napríklad úspešnosť predaja. Nie je však dôležité, či sa pohybujeme v biznise, v školstve alebo v bežnom živote – len vzácne dosiahneme dokonalý výsledok okamžite a na prvý pokus. Sledovanie dopadu je nezastupiteľný nástroj autokontroly, ktorý treba neustále rozvíjať. Je v poriadku, že dáta či metodológia nebudú spočiatku bez chýb. Dôležité je, že budeme robiť maximum, čo v danom čase vieme. Ako hovorí Laura Gassner Otting: „Meranie v správnom čase a so správnymi metrikami nám nielenže umožní dosiahnuť väčší dopad, ale je to aj jediná cesta.“

Viac o inovatívnych vzdelávacích prístupoch zistíte na: https://www.generacia30.sk/

Konkrétne inšpirácie pre učiteľov prináša EDUmapa- jedinečný portál zhromažďujúci overené inovatívne prístupy aj s popisom metodík, ktoré môžu učitelia vyskúšať priamo na svojich hodinách.

Autor: Dominika Hroššová

Textová úprava: Fero Pauliny

Milí nadšenci lepšieho vzdelávania,

v programe Generácia 3.0 sa neustále stretávame so zaujímavými informáciami a nechceme si ich nechať len pre seba. Pozývame vás preto sledovať náš mesačný newsletter, v ktorom vám budeme prinášať napríklad:

·najnovšie trendy a inovácie vo vzdelávaní,

·rozhovory so zaujímavými osobnosťami,

·príklady inšpiratívnych vzdelávacích prístupov, ktoré pomáhame šíriť do škôl,

·aktuality o programe Generácia 3.0.

Ak od nás chcete dostávať krátky výber zaujímavých noviniek,prihláste sa, prosím, na odber newslettra.

Generácia 3.0

Generácia 3.0

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Program Generácia 3.0 je ročný cyklus, v rámci ktorého Nadácia Pontis vyhľadáva inovatívne vzdelávacie prístupy, prepája ich so vzdelávacou komunitou, pomáha im s efektívnym nastavením a podporuje ich pri šírení do škôl po celom Slovensku. Program je určený školám a mimovládnym organizáciám, ktoré svoj prístup už realizujú Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

138 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
reklama

SME si všimli

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Vladimír Benčík

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Príbeh ako z thrilleru - CIA na diaľku odhalila polohu Archy zmluvy

  • 4. apr
  • Páči sa: 21x
  • Prečítané: 1 182x
  • 1
Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Jozef Foltýn

Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Marek Glodič bol ten najslušnejší človek akého som v živote stretol

  • 3. apr
  • Páči sa: 132x
  • Prečítané: 3 743x
  • 4
Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Matúš Radusovsky

Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Bohaté včelárske tradície Slovenska – od historických postupov po súčasné metódy odovzdávané z generácie na generáciu.

  • 26. mar
  • Páči sa: 7x
  • Prečítané: 426x
  • 0
O Západnom brehu...

Dávid Polák

O Západnom brehu...

...alebo o Judei a Samárii, ako tomuto územiu niektorí hovoria, sa veľa rozpráva, ale oveľa menej naozaj vie.

  • 7. mar
  • Páči sa: 19x
  • Prečítané: 1 066x
  • 2
John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Miloš Majšík

John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Životný príbeh chalana, potomka slovenských prisťahovalcov do USA, ktorý napriek svojej chorobe šiel za svojím cieľom.

  • 27. feb
  • Páči sa: 44x
  • Prečítané: 2 326x
  • 1
Hlava XXII v štátnom IT

Marcel Rebro

Hlava XXII v štátnom IT

Spolu s "katastrálnym vírusom" skvelá kombinácia ako stráviť pracovný deň v nekonečnom cykle

  • 17. feb
  • Páči sa: 107x
  • Prečítané: 2 194x
  • 2

Hlavné správy zo SME.sk

Bombic sa vysmieva sudcom a pokračuje v nenávistných príspevkoch. Vyšetrovateľ nevie, čo s ním
Trumpove clá ovplyvňujú čínske fabriky. Obavy však majú aj Američania
Trampoty živnostníkov zo Spiša: Okupujú vrchné priečky rebríčka daňových dlžníkov
Vláda oficiálne škodí zdraviu (komentár)

Peter Tkačenko

Vláda oficiálne škodí zdraviu (komentár)

Raz budeme potrebovať splnomocnenca na preverenie manažmentu Petra Kotlára.

  • 13h
reklama
SkryťZatvoriť reklamu