Pochádzam z Východného Slovenska a teda problematika spolužitia s Rómami je mi blízka . Vidím dennodenne ako sa menia dedinky v okolí na rómske, ako sa vytráca zákonnosť a ako sa zvyšuje spotreba toluénu či alkoholu. Veď v obciach ako Jarovnice, Svinia ,Hermanovce , či Chminianske Jakubovany sa pomaly ale o to istejšie stáva majoritou rómska menšina. Nie je treba chodiť ďaleko a bude Vám jasné, že majoritu v kriminalite majú už dávno .
Hovorme si pravdu, že pokiaľ je potrebné ísť v noci manželke z domu, bez môjho doprovodu, nevytiahne z domu ani pätu. Je úplne samozrejme, že Vás rómča požiada o korunu na rožok a keď mu ju nedáte, sa odkiaľsi priženú jeho starší pobratimovia a je zle. V najlepšom prípade Vás opľujú.
Dokonca nielen v noci graduje ich aktivita, za bieleho dňa na parkovisku pred Kauflandom v krajskom meste sa ich pohybujú celé „svorky . Jeden si vypýta korunku, a zatiaľ druhí Vám odľahčia nákupný košík a radostne s lupom odbehnú. To by som ešte snáď vedel pochopiť, ale to, že Vám s rozkošou obíde nové auto korunou a „s pokrikom naj ho poraži gadža „...To už pochopiť neviem.
Rómovia sú ako deti, je nutné ich držať nakrátko. V prípade , že sa im povolí, stavajú sa agresívnymi, a nebezpečnými aj pre zákon dodržiavajúcu majoritu. Silní sa cítia vtedy, keď majú presilu. V opačnom prípade vykrikujú ako ich utláča biela väčšina.
Z rozprávania predkov a vôbec starších viem a nemám dôvod im neveriť, že ako sa slušne
chovali za bývalých režimov, (CaK monarchie, 1.republiky ,Slovenského štátu a až do prebratia moci komunistami.)Vládnuci komunisti chceli mať všetko pod kontrolou a tak zrušili funkciu vajdu(niečo ako šejk tábora), zakázali kočovať, usadili ich samozrejme na cudzej pôde. Nútili ich pracovať v povolaniach kde nebola potrebná kvalifikáciu namiesto toho aby sa venovali tradičným remeslám ako kotlárstvo, kováčstvo, podkováčstvo , výroba sudov a korýt, pletenie košov a metiel . Pracujú ako pomocní robotníci na stavbách alebo celkove nekvalifikovaní pracovníci v lesoch či technických službách. V tomto období zabudli remeslá v ktorých boli ozaj dobrí a ako nekvalifikovaní pracovníci sa ťažko zamestnávajú hlavne v období po roku 1989.
Prichádza obdobie ktoré z ich pohľadu možno nazvať biedou. Rómovia kradnú, lebo je to jediné, čim vedia okrem sociálnych dávok prísť k peniazom. Kradnú tam kde sa dá, prevažne
u bielych a konflikt je tu. Obe stránky si neostávajú nič dlžne a slabo skrývaná rómo -fóbia prepukne naplno.
Prebieha u ních však aj proces ktorý by človek nepredpokladal. Rómovia sa navzájom okrádajú . Čo v minulosti nebývalo. V ich osadách sa objavuje úžera a úžerníci na nezastavia pred ničím. Rómska matka dlho dávaná za príklad materinskej lásky kľukne nechá svojho novorodenca v pôrodnici a odíde do osady.
Rozpadnuté štruktúry rómskej komunity sa snažia nahradiť vzdelaní príslušníci etnika, pravda bez nejakého úspechu, lebo pre Rómom z osád sú cudzejší ako gadžovia. Doslova ich považujú za odpadlíkov a ako k takým k nim pristupujú. Pre Rómov z osád je podozrivý každý Róm čo len po vzdelanostnej či hmotnej stránke sa priblíži k bielym.
Mám s tým osobnú skúsenosť . S bývalým primátorom Prešova p. Kopčákom sme sa pokúsili dať do kopy niečo ako rómske zastupiteľstvo, nedalo sa , najprv nám bolo povedané tými čo sme ich považovali za smotánku, že zastupujú len sami seba a svoje rodiny a potom nám tí ostatní povedali, že sa dohodnú radšej s nami ako s pánmi Rómami.
Preto si myslím, že jediné čo na ních platí je dosiahnuť aby dodržiavali platné zákony . inak cesta na ich splynutie (integrácia) s majoritou u ních v blízkej dobe neprichádza do úvahy. Momentálne sa celá rómska spoločnosť nachádza v nezávideniahodnej situácii. Jediná pomoc pre ních je ekonomickými i mimoekonomickými prostriedkami ich priviesť k dodržiavaniu platných zákonov. Od nás ako majority sa očakáva aby sme zhodili masku falošnosti a pretvárky a začali od ních tak ako od seba vyžadovať splnenie povinnosti, a rešpektovanie zákona.