Kto neskúsil na vlastnej koži, alebo nepozeral Lampáreň na televíznom okruhu Markíza v poslednú tohtoročnú májovú nedeľu ani by neuveril, akú tragikomédiu môže spôsobiť predčasne zaplatená pokuta za „čiernu jazdu“. Pre tých, čo to nevideli zhrniem. „Štamgast“ jedného dopravného podniku sa dostal do situácie čierneho pasažiera. Slovo štamgast som si dovolil použiť preto, lebo išlo o staršieho pána, ktorý mal ročný cestovný lístok. Štamgasti teda pravidelní zákazníci bývajú v podnikoch poskytujúcich služba vítané osoby. Takmer V.I.P. (very important person), preklad pre čitateľov mojej krvnej skupiny - veľmi dôležitá osoba.
Pre onen dopravný podnik však asi pravidelný zákazník nie je nič vzácne, však ich má neúrekom. Aby som sa ale vrátil. Platnosť ročného cestovného lístka pár dní pred čiernou jazdou skončila, čo náš cestovateľ zistil vďaka revízorovi cestovných lístkov. Pre cestovateľa hanba a pre okolie niečo čo prinieslo oživenie všedného života . Aby čo najskôr onú hanbu zo seba aspoň čiastočne zmyl, pobral sa už na druhý deň a možno aj v ten istý, pokutu zaplatiť. Pokutu zaplatil a na jeho šťastie si potvrdenie o zaplatení pokuty aj odložil. Za nejaký čas totiž dostal upomienku na zaplatenie pokuty ale aj s dodatkom, že ak ju už zaplatil, tak upomienka je bezpredmetná. Po nejakom čase, prišlo zas vymáhanie pokuty. Aj keď totiž pokuta už bola zaplatená, dopravný podnik o tom nevedel. Už neviem, či to druhé vymáhanie pokuty ešte robil dopravný podnik, alebo niekto kto to preň robil. To sa už štamgast ozval a o zaplatení predložil potvrdenie. Dopravný podnik uznal , že pokuta je zaplatená a uznanie mu potvrdil aj písomne. Kto si myslí, že tým to skončilo, mýli sa. Znovu prišlo vymáhanie, ale už súdne. Asi som bol nepresný a preto priamo neuvádzam o ktorý dopravný podnik ide. Ale zdá sa, že ročná patália s pokutou je už uzavretá, aspoň tak to vyznelo z vyhlásenia zástupcu dopravného podniku pred kamerou Lampárne.
Na dôvažok, padlo aj vysvetlenie, prečo k tomu došlo. Dopravný podnik používa systém, ktorý umožňuje zaniesť do systému informáciu o pokute až po 48 hodinách od priestupku. Pokladníčka pokutu prijala skôr. Ale už sa to nestane, lebo podobných prípadov mala údajne viac a preto s ňou rozviazali pracovný pomer.
Tak mi nevdojak prišlo na rozum konštatovanie, že ak sa niečo pohnojí a niekto si to má odskákať, tak si to spravidla odskáče len ten, čo je na spodku hierarchie. Tak to asi bolo aj v tomto prípade. Ale to je vedľajšie. Chcem poukázať na dôležitosť programového vybavenia.
Je to podobne ako s topánkami. Topánky môžu byť dobré, ale ak sa obujú na veľkú nohu omínajú. Aj programové vybavenie môže byť dobré, ale ak sa použije tam, kde sa nemá, tak tiež dôjde k omínaniu. Domnievam sa, že v našom prípade pokladníčka asi mohla podľa pracovných predpisov peniaze prijať, ale zároveň asi mala aj viesť nejakú osobitnú evidenciu, aby to mohla po 48 hodinách do počítača nahrať. Program a prenesene pán počítač v tomto zmysle predstavuje niečo, čo je pre človeka sediaceho v pokladni prácou navyše. A ak boli podobné priestupky pokladníčky častejšie, tak sa dá povedať, že asi aj niečo, čo sa správa nerozumne.
Byť dopravným podnikom, tak by som vymenil alebo rozšíril programové vybavenie. Výmena pokladníčky nie je systémovým riešením. Obecne je to neúcta k človeku a ťaženie zo súčasnej situácie na trhu práce. Ako je to špeciálne v tomto prípade, to samozrejme neviem posúdiť.