Znenie listu bolo prilozene aj v linku: http://www.hlavnespravy.sk/list-matice-slovenskej-ministrovi-lajcakovi/132286/
Prikladam teda aj link na originalny dokument Strategie, ktory podla vsetkeho autorka listu citala s nepochopenim, resp zaujatim.
http://www.radavladylp.gov.sk/celostatna-strategia-ochrany-a-podpory-ludskych-prav-v-sr/
Nie je pravda, ze nas k prijatiu strategie nezavazuju ziadne zakony, list medzinarodne zavaznych pravnych dohovorov je tiez uvedeny v danom linku (a SR za ich ratifikovanim a implementaciou neustale zaostava).
Vzdelavanie a vychova k ludskym pravam su v sucasnej dobe velmi dolezite a nejedna sa o nejake "nove ludske prava", ale o ludskopravne standardy, ktore su medzinarodne rozoznavane uz niekolko desatroci. Nam sa mozu zdat nove, kedze Slovensko je permanentne niekolko desatroci pozadu.
Co sa tyka vychove k ludskymi pravam vratane prav LGBTI ludi, jej sucastou by malo byt budovanie tolerancie a rovnopravneho postavenia LGBTI ludi, zvysovanie informacii o LGBTI ludoch, cim by sa predchadzalo nenavistnym cinom voci LGBTI ludom, kedze 50-70% lesieb a gejov je pocas svojho zivota vystavenych prejavom nenavisti - verbalnej a fyzickej agresii, sikane a diskriminacii, ktore castokrat ustia do brutalnych fyzickych utokov a niekedy koncia az smrtou. Toto plati az pre 70-90% transrodovych a intersexualnych ludi. Tieto prejavy su priamym vysledkom intolerancie prameniacej z dezinformovanosti, pripadne uplnej neinformovanosti o LGBTI ludoch, ich nepochopenia a strachu z niecoho ineho a neznameho. Prave takymto prejavom by sa mohlo zvysenou informovanostou zabranit a tiez ukazanim toho, ze LGBTI ludia nie su "chori" a "nenormalni" ale uplne bezni ludia, ktori len maju inu sexualnu orientaciu a/alebo rodovu identitu.
Zvysena informovanost nemoze sposobit to, ze z niekoho sa "zrazu" stane gej, lesba, bisexual/ka, pripadne zmeni svoju rodovu identitu. Skor to napomoze tomu, ze ak niekto JE gej, lesba, bisexual/ka, trans- alebo intersex osoba, ulahci mu/jej to prijatie seba sameho, vyvoj a existenciu v spolocnosti a nebude musiet zmatene so svojou prirodzenou orientaciou niekolko rokov bojovat, neuspesne sa snazit o heterosexualny vztah, nenavidiet sa a podobne vyplyvom netolerantneho okolia.
Rovnako zrovnopravnenie LGBTI parov nijako neoohrozuje tradicnu rodinu, kedze nikto nikomu nemoze vnucovat, aby si vzal osobu rovnakeho pohlavia a rovnakopohlavne pary nebudu chodit do obyvaciek presviedcat tradicne rodiny o tom, ze ich sposob fungovania nie je v poriadku a jedina "normalna" rodina je LGBTI rodina. Tiez v ramci vychovy k ludskym pravam sa nebude LGBTI prezentovat ako jedina spravna forma rodiny, ale ako jedna z viacerych moznosti partnerskeho spoluzitia (ktore existuju aj na Slovensku, len bohuzial nie su legislativne rozpoznavane a partneri/ky nemaju rovnake prava ako mazelia - informacia o partnerovom/kynom zdravotnom stave, moznost dedenia, spolocne vlastnictvo, starostlivost o partnera/ku, vychova a osvojenie deti a pod.) Jediny problem, ktory tradicna rodina moze mat, je, ako pri svojom nevyriesenom postoji k LGBTI ludom vysvetlit zvedavemu dietatu, preco sa dvaja susedia drzia za ruky.
Co sa tyka statistik deti vychovavanych rodicmi rovnakeho pohlavia, existuje viacero zdrojov ukazujucich, ze takato vychova nema na deti ziadne negativne dosledky. Citat z jednej studie: "Mnoho studii preukazuje, ze blaho deti je ovela viac ovplyvnene vztahom s ich rodicmi, zmyslom rodicov pre zodpovednost a bezpecnost a pritomnostou socialnej a ekonomickej podpory rodiny nez sexualnou orientaciou alebo rodovou identitou ich rodicov" (zdroj; a to bol len prvy clanok, ktory google nasiel)
Ohladom vnimania deti ako sexualnych bytosti - neznamena to, ze sa deti povazuju za rovnocennych sexualnych partnerov pre dospelych ludi a zlegalnenie pedofilnych vztahov, ako je to mylne prezentovane v liste. Znamena to, ze clovek sa ako sexualna bytost vyvija odmalicka a vsetky vplyvy okolia tento vyvin ovplyvnuju - informacie a postoje okolia, vzorce spravania, media a aj rozpravky a pod. Tiez to suvisi aj s objavovanim svojho tela detmi, pri ktorom objavuju aj svoje pohlavne organy a dochadza k "detskej masturbacii", ktora vsak nemoze byt vnimana z pohladu dospelej masturbacie, ale v suvislosti s objavovanim tela a dieta by nemalo byt odsudzovane a zahanbovane, kedze ho to moze traumatizovat do buducnosti. Nejedna sa teda o podporovanie takychto prejavov dietata, ale o to, ze ak sa ako prirodzeny prejav vyskytne, je v poriadku a treba vediet, ako sa zachovat a dietatu ho vysvetlit.
V ramci sexualnej vychovy od skolky, ci od narodenia, sa nejedna o sexualnu vychovu, ako je casto mylne prezentovana v mediach. Neznamena to, ze deti sa od malicka ucia, ake polohy existuju. V tejto suvislosti Medzinarodna zdravotnicka organizacia vydala Standardy sexualnej vychovy v Europe, v ktorych su rozpisane ake informacie, zrucnosti a postoje by dieta malo ziskat a osvojit si v roznych obdobiach.
Pre deti v predskolskom veku su to napr informacie o tele a o tom, ako funguje, o existencii roznych pohlavi a rozdieloch medzi nimi, ako na svet prichadzaju deti, objavovani svojho tela a ake pocity su s tym spojene, ake su prejavy lasky a naklonnosti, ake rozne typy lasky existuju, schopnost rozoznat vlastne pocity a emocie, kedy su pozitivne a negativne a vediet ich prejavit, rozoznat emocie inych a ich rozne prejavy, hranice vlastneho tela a pravo na sukromie, rozdiel mezi sukromnym a verejnym spravanim a pod.
Dolezite je to napr aj pre to, aby dieta vedelo rozoznat, ktore spravanie sa hodi na verejnost a ktore do sukromia (dotykanie sa na intimnych miestach je v poriadku, ale patri do sukromia), ktore prejavy naklonnosti su v poriadku a ktore nie a vediet, ze maju pravo taketo prejavy odmietnut (ak im nie su prijemne dotyky od dospelych ludi, bozkavanie a ine prejavy naklonnosti, aj ked sa jedna o blizku a znamu osobu, kedze vacsina zneuzivania deti sa deje osobami, ktore su dietatu blizke alebo zname a ono si netrufne oponovat, alebo nevie, ze taketo spravanie je nespravne) a pravo dietata na to, aby taketo jeho rozhodnutie bolo respektovane a brane vazne. Vsetky informacie by mali byt podavane vhodnym, veku primeranym, slovnikom a sposobom.
V tejto suvislosti su velmi dobre knihy urcene detom Dotyky nie su na rozkaz a Pusinky nie su na rozkaz.
Sexualna vychova je celkovo prezentovana vo velmi negativnych suvislostiach a urcite nevedie "k mechanickému vnímaniu lásky a partnerstva a k sexu ako športu, k výchove umelých LGBTI ľudí", prave naopak. Holisticka sexualna vychova zahrna ovela viac aspektov ako len sex. V sucasnej dobe, kedy na Slovensku neexistuju standardy sexualnej vychovy a ich podanie zavisi na uciteloch, sa k detom dostavaju rozporuplne informacie, ak vobec, a informacie najma biologizujuceho charakteru (iba popisanie menstruacneho a reprodukcneho cyklu, pohlavnych rozdielov a reprodukcie), subjektivneho charakteru (heteronormativita, informacie len o sexe po manzelstve a o abstinencii ako forme predchadzania pocatiu) ci zastrasujuceho charakteru (pustanie videii porodu a interrupcie, informacie zamerane len na pohlavne prenosne choroby s nazornou ukazkou fotiek genitalii v pokrocilom stadiu infekcie). Cest patri vynimkam a ucitelom a ucitelkam, ktori sa snazia temu spracovat objektivne a s dorazom na vsetky aspekty.
Co takmer uplne absentuje a na co sa sustreduje holisticka sexualna vychova, su aspekty partnerstva, zodpovednosti, pozitivnych a negativnych prejavov v partnerstve - rozoznat nasilne, majetnicke a obmedzujuce prejavy, koncept suhlasu v ramci partnerskeho a sexualneho vztahu - v poriadku su len prejavy, ktore su vzajomne odsuhlasene, aspekt slobodneho rozhodovania sa o tom, ci, kedy, ako a s kym vstupit do partnerskeho vztahu/zacat sexualny zivot, informacie o antikoncepcii (vsetkych dostupnych druhoch a metodach a ich pozitivach a negativach), sebaucta a ucta k inym ludom, respekt a tolerancia, sexualna orientacia a rodova identita (nie vychovavanie umelych LGBTI ludi, ale respektovanie ludi s inou ako vascinovou sexualnou orientaciou a rodovou identitou). Dalsie charakteristiky a principy holistickej sexualnej vychovy mozno najst tu:
Celkovo sa jedna o poskytnutie objektivnych informacii s moznostou slobodneho prejavu nazorov a diskusie a reflexie ziakov s cielom vytvorit si vlastny informovany nazor.
Co sa tyka nepodlozenych informacii o propagovani pedofilie a zoofilie, tieto su uplne nepravdive a absolutne nesuvisia s predkladanou strategiou. K tymto, ako aj k poplasnym spravam v suvislosti s Dohovorom Rady Európy o ochrane detí pred sexuálnym vykorisťovaním a sexuálnym zneužívaním pripajam clanok od Olgy Pietruchovej.
Mimochodom, spominane "pedofilne organizacie" nesluzia na zdruzovanie ludi s pedofilnou orientaciou a podporovanie pedofilnej cinnosti. Sluzia na pracu s ludmi, ktori u seba pedofilnu orientaciu identifikuju a nechcu na zaklade nej konat a ich podporu v tom, aby vedeli, ako so svojimi impulzmi pracovat a kontrolovat ich. Pedofilia je stale vnimana ako sexualna deviacia, aj ked tento postoj sa prehodnocuje a objavuju sa skor snahy tychto ludi pochopit a pomoct im, ako vhodne kontrolovat svoju orientaciu a pracovat s nou bez toho, aby doslo k zneuzivaniu deti.
Dufam, ze sa mi podarilo objasnit nepravdive, nepodlozene a prekrutene informacie, ktore by zabranili predlozeniu komplexnej a potrebnej strategie a legislativ.