
Otvorme krabičku v regáli protestsongov. Áno, tú s označením pop. Folk, šansón, džez nechajme ladom. Za posledné desaťročia v nich nájdeme okrem tejto aj Poctu Majakovskému (Peteraj) a Veselú pesničku (Krausz). Znejú trocha trúfalo, v éteri jemne pateticky. Svojou výstavbou, príbehom, ale i dobou vzniku vybočujú z priemeru stredného prúdu. Pár slov k textárskemu majstrovstvu Daniela Heviera. Jeho meno sa spája predovšetkým s Teamom a Paľom Haberom. Patrí k textárom, ktorí sa nebáli vydať svoju tvorbu knižne (Hrdzovlasá). Pokračuje v línii textárov – básnikov. Je známy nielen ako textár, ale predovšetkým ako spisovateľ pre deti a básnik. Priznáva, že väčšina textov vznikali na hotovú hudbu. To znamená naplniť chytľavú melódiu dlhých tónov dlhými slabikami.Pieseň sa nachádza na druhom albume Teamu. Ide o celkom výborný album. Textársky sa na ňom popri Hevierovi podieľal aj Peter Uličný. Pieseň je vystavaná a sústredená výlučne na text. Pársekundový melodický úvod sa v éteri spravidla vynecháva. Napriek tomu si ho odporúčam vypočuť. Nasledujú dve minúty. V nich tri rovnaké strofy s refrénovitým veršom na konci. Medzi druhou a treťou je vsunutý mostík, akési preklenutie sa cez monotónnosť v skladbe. V pope veľmi obľúbené. Nájsť v slovenských textoch dobre napísaný text na dlhé slabiky je umenie. Skladbe obsahuje všetky dlhé jednoslabičné vychytávky. Hevier v prvej slohe zachováva danú melodickú štruktúru. Vie, že železné pravidlo: „Dlhá nota = dlhá slabika“ možno porušiť. So zámerom teatrálnosti a hymnickosti. Referénovitá časť je v poriadku: „Má pár dier, mám ho však rád...“. V jej druhej časti navzdory pravidlám ponecháva na dlhé tóny trojslabičné „nemusel“. Jadro výpovede je v súlade s melódiou, už si to môže dovoliť. Zároveň uhladí zvyšok textu krátkymi slabikami Podobný postup používa aj v ďalších strofách. Pasáž určenú na poslucháčske zakorenenie sa, nebúra nesúladom melódie s textom. Mostík je úplne čistý: „Snáď to stačí , že už mám dosť síl.“ Aj keby táto pieseň trvala desať minút (vsunutý hudobný úvod, hymnický záver a bystré sóla), stále by ostala nádhernou. Vďaka textu.Obsahom je spoveď - výpoveď. Vyrovnanie si účtu. Text o úroveň vyššie posúvajú frazeologizmy. Hevier s ich využitím niekedy preháňa. Tu sú na mieste. Neprevracať kabát – ostať sám sebou. Ísť s kožou na trh a zároveň to mať vpísané nožom – nebáť sa za svoj názor za každú cenu. Aj za tú najvyššiu. Na čele pár ostrých čiar – pekná metafora na vrásky, starosti, dedičstvo obyčajných ľudí. Pieseň strofa, po strofe graduje. Bez využitia bicích. Pridávaním nástrojov stúpa na hudobný vrchol. Zaujímavá, po textárskej stránke príťažlivá a poučná pieseň. V éteri sa nestráca, v povedomí poslucháčov žije. Žiaľ, až na zložitý názov. Pre lepšiu životnosť popovej skladby sa pýta niečo údernejšie a jednoduchšie.