
Stačilo mi prvé počutie a platňa si hneď získala môj obdiv.
Od pojmu "Plastic People" som naozaj čakal všetko, ale toto nie...
Iste, vytýkať sa môže melancholickosť a pesimickosť či priveľka dávka psychodelických prvkov. Nezabudnime, že Plastici vychádzajú z mien ako Captain Befheart, Frank Zappa, Doors.
A v prvých počiatkov mali nadupanú prvú platňu The Velvet Underground.
Textová zložka tohto albumu ma prekvapila silnými motívmi zo Starého a Nového Zákona. Takmer minimálne autorsky svojské obmeny.
Zaujímavá je nezachovaná chronologická dejová línia (ako ju poznáme z Písma: vstup do Jeruzalema, posledná večera, zrada, odsúdenie, krížová cesta, smrť). Nedá sa hovoriť o deji, ale skôr o výpovediach v hudobných kolážovitostiach, ktoré vrcholia v konci druhej polovici albumu (trojjediná, otče). Započúvanie sa do tajomstiev ukrytých v modlitbe židov, reči na hore, Judášovej zrade a samovražde nenadobudne skutočnosť Kristovej smrti úplne nové rozmery, ale skôr rozšíri obzor.
Hudba, tvoriaca akýsi meditatívny ráz, pre obyčajného poslucháča môže pôsobiť rušivo. Úprimne povedané, nedá sa pri nej sústrediť na inú činnosť než na zamyslenie sa nad počúvaným. Pohltí vás celého, ale vyžaduje poslucháčsku jendoznačnú odpoveď už pri prvej skladbe.
Inak to bude veľmi ťažké zvládnuť do konca.
Ale koniec stojí za to...
Zhudobnenie epického textu v snahe o zachovanie pôvodných dialógov sa môže niekedy neveľmi šťastne odzrkadliť (dôkazom sú niektoré skladby v Jesus Christ Superstar).
Plastické pašije však nadmieru toto úskalie úspešne zvládli.
Interpretácia Pašijí, nie jednej z mnohých, ale jednej z výnimočnejších
Interpretácia, ktorá sa nerobí tvrdohlavou v presadzovaní svojej pravdy.
Interpretácia, ktorá chce vlastnou úprimnosťou pochopiť.
Presiahla svoju dobu (nedávne orchestrálne prevedenie) a má čo povedať i dnes.
I dnešnej duchovne totalitnej dobe.
„Kdo z vás je Jidáš a kdo Pilát a koho uřižovat!
Kdo je tá skála, kde staven Církev svatá...“
(Zřešil jsem)
The plastic people of the universe
Pašijové hry velikonoční / Passion Play
Nahráno na chalupe Václava Havla na Hradecku,
květen 1978
exodus
nebo jití jest hospodinovo
kázaní na hoře
nepotřebujeme krále
čist jsem od vine
zřešil jsem
trojjediná
otče
noc temna