Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ

Príbeh úspešného fotografa, ktorý sa zaľúbil do mladej učiteľky umenia. Alfred Stieglitz a Georgia O'Keeffe.

Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
Alfred Stieglitz a Georgia O'Keeffe
Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Keď sa prvýkrát stretli v roku 1916, Alfred bol zrelý päťdesiatnik a už známy fotograf, Georgia mala 30, bola učiteľkou umenia a mala za sebou už niekoľko rokov maliarskej tvorby. Stretli sa v Alfredovej galérii Gallery 291, kde okrem iného prezentoval aj Georgiine kresby uhlíkom bez toho, aby ona o tom vôbec vedela. Diela sa mu do rúk dostali od jej kamarátky Anity Pollitzer. Kresby neznámej autorky ho zaujali natoľko, že ich hneď zaradil na výstavu. Georgia sa o expozícii dozvedela sprostredkovane a mierne nahnevaná, veď ako si to mohol bez jej vedomia dovoliť, sa na výstave objavila. A to bol začiatok ich spoločnej 30-ročnej cesty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kresba uhlíkom "Drawing No. 2",  Georgia O'Keeffe, 1915
Kresba uhlíkom "Drawing No. 2", Georgia O'Keeffe, 1915 (zdroj: Georgia O’Keeffe)

Vtedy ženatý Alfred Stieglitz (1864-1946) pochádzal zo židovskej rodiny vyšších kruhov, kým Georgia O'Keeffe (1887-1986) sa narodila vo farmárskej rodine. Umeniu sa však venovala už od mladosti, v rokoch 1905 a 1906 študovala na prestížnej škole School of the Art Institute of Chicago, neskôr v New Yorku. V roku 1908 dostala jej mama tuberkulózu a otec zbankrotoval, čo pre ňu znamenalo koniec štúdiám. Musela sa zamestnať a začať zarábať. Našla si prácu ako učiteľka umenia a popri tom sa v rámci možností stále ďalej vzdelávala. Zlom nastal po stretnutí Alfreda Stieglitza.

Alfred bol jedným z prvých fotografov, ktorí sa venovali umeleckému stvárneniu veľkomesta. Ako zapálený podporovateľ fotografie ako nového média, založil fotografický časopis „Camera Works“. Okrem toho pôsobil vo viacerých fotografických združeniach a spoločnostiach. Neskôr svoje aktivity rozšíril a začal sa venovať výstavám moderných európskych maliarov, ako Henri Matisse, Auguste Rodin, Paul Cézanne či Pablo Picasso. Práve v tomto období sa do Alfredových rúk dostali Georgiine kresby.

SkryťVypnúť reklamu

Postupný vývoj tvorby a inšpirácie Georgie O'Keeffe. Vľavo abstraktná maľba "Series 1, No. 8 (1918), v strede dielo zo série kvetov "Red Canna" (1923) a vpravo obraz inšpirovaný púšťou v Novom Mexiku "Ram's Head, White Hollyhock-Hills" (1935).
Postupný vývoj tvorby a inšpirácie Georgie O'Keeffe. Vľavo abstraktná maľba "Series 1, No. 8 (1918), v strede dielo zo série kvetov "Red Canna" (1923) a vpravo obraz inšpirovaný púšťou v Novom Mexiku "Ram's Head, White Hollyhock-Hills" (1935). (zdroj: Wikipedia)

Iskra zjavne preskočila už pri prvom stretnutí, pretože Alfred sa takmer okamžite stal Georgiiným mentorom a už o rok neskôr jej zorganizoval sólovú výstavu. V roku 1918 Georgia prijala Alfredovu ponuku finančnej podpory a presťahovala sa do New Yorku. Bol to teda jednoznačne Stieglitz, kto stál pri začiatkoch jej zviditeľnenia, ich vplyv bol však vzájomný. Alfred dával do vzťahu svoje meno, skúsenosti a kontakty, Georgia sa stala inšpiráciou, ktorá nasmerovala jeho tvorbu iným smerom. Kým dovtedy boli jeho múzou veľkomestá, rok 1917 naštartoval jeho dlhý cyklus portrétov, detailov tela a aktov svojej múzy Georgie O'Keeffe. Počas ich spolužitia vytvoril viac ako 300 jej fotiek. Ich vzťah sa vyvíjal a Georgia sa z milenky stala v roku 1924 Alfredovou manželkou po tom, ako sa v tom istom roku rozviedol s Emmeline Obermeyer.

SkryťVypnúť reklamu

Georgia O'Keeffe ako Stieglitzova múza. Ukážka zo série jej portrétov a detailov. Vľavo fotografia z roku 1920, vpravo z roku 1918 ( National Gallery of Art, Washington).
Georgia O'Keeffe ako Stieglitzova múza. Ukážka zo série jej portrétov a detailov. Vľavo fotografia z roku 1920, vpravo z roku 1918 ( National Gallery of Art, Washington). (zdroj: Alfred Stieglitz; https://blog.artsper.com/en/lifestyle/georgia-okeeffe-and-alfred-stieglitz/)

Ich manželstvo bolo spočiatku veľmi tvorivé. Georgia opustila abstraktné formy a venovala sa prírodným motívom. Práve v 20-tych rokoch vznikajú jej známe obrazy veľkých kvetov, ktoré Stieglitz promuje na niekoľkých výstavách. V roku 1927 jej Brooklynské múzeum usporiadalo sólovú výstavu. O 2 roky neskôr sa však manželia od seba začínajú vzďalovať, a to doslova. Georgia začína čoraz častejšie cestovať do Nového Mexika, kým Alfred ostáva v New Yorku. Ťažko povedať, čo bolo pravou príčinou začiatku tohto rozdelenia - Alfredova žiarlivosť na čoraz úspešnejšiu manželku, jej narastajúca nezávislosť a potreba väčšej slobody alebo to, že si Alfred v roku 1929 našiel o viac ako 40 rokov mladšiu milenku Dorothy Norman.

SkryťVypnúť reklamu

Inšpirácia krajinou Nového Mexika. Dielo "Black Mesa Landscape", Georgia O'Keeffe, 1930
Inšpirácia krajinou Nového Mexika. Dielo "Black Mesa Landscape", Georgia O'Keeffe, 1930 (zdroj: Artsper Magazine)

Ich vzťah sa už nikdy nevrátil do pôvodného stavu. Georgia čoraz častejšie cestovala do Nového Mexika a ešte viditeľnejšie sa osamostatňovala vo svojej tvorbe. Neskôr sa vracia do New Yorku len kvôli výstave, ktorú jej každý rok Alfred organizuje. Ten ju napriek odlúčeniu v tvorbe podporuje až do konca života. Stieglitz zomiera v roku 1946 po boku Dorothy Norman a Georgia sa o tri roky na to definitívne sťahuje do Nového Mexika. Svojho manžela nakoniec prežije o 40 rokov, zomiera v roku 1986 ako autorka, ktorá absolvovala výstavy v tak prestížnych inštitúciách, ako je Chicago Museum (1943) a MoMA (1946, 2023). Dožila sa 98 rokov, posledné roky kvôli zdravotným problémom nemohla tvoriť. Jedenásť rokov po jej smrti otvorili v Santa Fe, kde dožila, jej múzeum The Georgia O´Keeffe Museum a v roku 2021 boli jej diela vystavené v rámci retrospektívnej výstavy v Centre Pompidou v Paríži. Jej dielo „Jimson Weed/White Flower No. 1“ sa v roku 2014 vydražil v Sotheby's za 44 miliónov dolárov a do dnes je najdrahšie vydraženým dielom ženy - autorky.

Obraz "Jimson Weed/White Flower No. 1", 1932. Doteraz je najdrahšie vydraženým dielom ženy-autorky. V roku 2014 sa v Sotheby's vydražil za 44 miliónov dolárov.
Obraz "Jimson Weed/White Flower No. 1", 1932. Doteraz je najdrahšie vydraženým dielom ženy-autorky. V roku 2014 sa v Sotheby's vydražil za 44 miliónov dolárov. (zdroj: www.georgiaokeeffe.net)

Napriek tomu, že bola veľmi talentovaná, jej umenie by bez Alfreda možno nezískalo toľko uznania. A kto vie, ako by sa vyvíjala jeho kariéra a jeho život bez svojej múzy. Ich láska vzplanula príliš jasno a silne na to, aby vydržala až do konca ich života, no pomohla im stať sa tým, kým sa stali.

Vľavo Georgia O'Keeffe v roku 1918, vpravo ako 80-ročná a v strede fotografia z jej výstavy v Múzeu moderného umenia v New Yorku (MoMA) v roku 2023.
Vľavo Georgia O'Keeffe v roku 1918, vpravo ako 80-ročná a v strede fotografia z jej výstavy v Múzeu moderného umenia v New Yorku (MoMA) v roku 2023. (zdroj: Wikipedia, MoMA)

Melita Gwerková

Melita Gwerková

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  65x

Milovníčka umenia a majiteľka galérie s umením - Gallery Gwerk - www.gallerygwerk.sk Zoznam autorových rubrík:  Profily umelcovZaujímavosti

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu