Keď sa stretnú dvaja najlepší

Rovnaké obdobie (19. stor.), iné techniky a prístup k maľbe, obdiv ale aj kritika. J.M.W. Turner a John Constable.

Keď sa stretnú dvaja najlepší
Vľavo John Constable, vpravo J.M.W. Turner (Zdroj: National Portrait Gallery, Wikipedia)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

V období romantizmu sa v maliarstve cenili najmä portréty alebo témy zobrazujúce historické udalosti. Britskí maliari J.M.W. Turner (1775-1851)John Constable (1776-1837) patrili medzi umeleckú špičku napriek tomu, že sa venovali prevažne krajinám, Turner hlavne morským. Aj keď ich vekovo delil len jeden rok, ich tvorba a celková životná filozofia bola natoľko odlišná, že postupne viedla k jednej z najznámejších rivalít.

Vľavo John Constable, vpravo J.M.W. Turner
Vľavo John Constable, vpravo J.M.W. Turner (zdroj: National Portrait Gallery, Wikipedia)

Constable sa narodil do dobre situovanej rodiny, jeho otec bol obchodníkom s kukuricou a tak sa prirodzene očakávalo, že syn bude taktiež biznismen. Dobre oblečený s pekným vzhľadom bol opakom svojho neskoršieho rivala Turnera, ktorý naopak pochádzal z chudobnejších pomerov a celkovo nemal veľmi dobrú povesť. Asi aj vďaka dobrému zázemiu sa Constable do štúdia umenia až tak neponáhľal. Na Akadémiu (Royal Academy of Arts) sa dostal až ako 22-ročný a študoval celých 11 rokov. U Turnera sa napriek ťažkému detstvu prejavil jeho veľký talent už v útlej mladosti. Na Akadémiu sa zapísal ako 14-ročný a už o rok bolo jeho dielo prijaté na Letnú výstavu Akadémie. Neskôr tu viac ako 20 rokov pôsobil ako profesor.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Turnerovo dielo Snežná búrka z roku 1842.
Turnerovo dielo Snežná búrka z roku 1842. (zdroj: Wikipedia)

Cieľom Constabla bolo čo najrealistickejšie zobrazenie krajiny. Preferoval kľud a ku tvorbe pristupoval klasickým a vtedy uznávaným prístupom, vďaka čomu sa presadil ako jeden z najvýznamnejších predstaviteľov anglickej krajinnej maľby. Najradšej zobrazoval pokojné krajiny, vidiecke scenérie. Turner naopak veľa cestoval a vo svojich dielach chcel zachytiť dojem, pocit, čo vo svojej tvorbe dosahoval experimentom a novým moderným prístupom k maľbe. Jeho technika bola charakteristická dynamickosťou, rýchlym ťahom, švihovosťou. Turner bol fascinovaný svetlom a niekedy je považovaný za predchodcu impresionizmu.

SkryťVypnúť reklamu

John Constable - The Hay Wain z roku 1821. Jedno z najznámejších diel tohto autora.
John Constable - The Hay Wain z roku 1821. Jedno z najznámejších diel tohto autora. (zdroj: Wikipedia)

Aj keď sa osobne veľmi nestretávali, napätie medzi týmito dvoma odlišnými umeleckými ale i osobnými svetmi bolo citeľné. Turner v podstate ani nepovažoval za potrebné komentovať Constablovu tvorbu, ktorú považoval za príliš statickú a neschopnú zachytiť dynamiku krajiny. Constable síce verejne Turnerovu tvorbu chválil, no medzi kamarátmi padali najmä slová kritiky. Jeho abstraktný prístup považoval za zjednodušený, niektoré diela dokonca označil za „rozmazané“. Jednoznačne preferoval, aby umenie odrážalo vernú podobu sveta. Ako ženatému mužovi sa mu určite nepozdával ani Turnerov promiskuitný život. Turner sa nikdy neoženil, mal niekoľko mileniek, pravdepodobne aj deti. Constable mal 7 detí a bol so svojou manželkou až kým neumrela na tuberkulózu. Turner bol viac spojený s londýnskymi umeleckými salónmi a bol populárny medzi aristokraciou a intelektuálmi, zatiaľ čo Constable mal ťažkosti s uznaním v Londýne a bol považovaný skôr za „vidieckeho“ maliara, ktorý získal väčšie uznanie v Anglicku, než v širšom európskom kontexte.

SkryťVypnúť reklamu

John Constable - Katedrála v Salisbury (Salisbury Cathedral from the Meadows), ktorú v roku 1831 prezentoval na Letnej výstave Akadémie.
John Constable - Katedrála v Salisbury (Salisbury Cathedral from the Meadows), ktorú v roku 1831 prezentoval na Letnej výstave Akadémie. (zdroj: Tate Gallery)

Ku prvému ozajstnému stretu došlo v roku 1831 na Letnej výstave Kráľovskej akadémie, ktorá bola najvýznamnejším umeleckým podujatím v Anglicku. Bol to rok, kedy bol za aranžovanie diel zodpovedný Constable. On rozhodoval o umiestnení všetkých obrazov. Najprv Turnerove diela umiestnil na jedno z najlepších miest, v miestnosti, kde prezentoval aj svoju katedrálu v Salisbury. Pred otvorením výstavy na poslednú chvíľu svoje rozhodnutie ale zmenil a do centra pozornosti dal vlastné diela, kým Turnerove presunul na oveľa horšie miesto. Turner bol prirodzene veľmi nahnevaný, ale Constable reagoval vysvetlením, že tak urobil kvôli tomu, aby mali diela lepšie svetlo. Každý ale vedel svoje.

SkryťVypnúť reklamu

Turnerovo dielo "Caligula's Palace and Bridge". Tento obraz Constable zámerne na výstave v roku 1831 premiestnil "do kúta" výstavy.
Turnerovo dielo "Caligula's Palace and Bridge". Tento obraz Constable zámerne na výstave v roku 1831 premiestnil "do kúta" výstavy. (zdroj: Tate Gallery)

O rok neskôr (1832) sa na výstave v Kráľovskej akadémii opäť obaja stretli. Constable tu prezentoval svoj monumentálny obraz (cca 130x218 cm) „Otvorenie mosta Waterloo“ (The opening of Waterloo bridge), na ktorom pracoval niekoľko rokov. Jeho „susedom“ na stene bola najnovšia Turnerova prímorská krajina (Helvoetsluys) znázorňujúca holandské lode vo víchrici. Constablovo dielo nielen svojim rozmerom, ale najmä farebnosťou, odlesky zlatej, striebornej a červenej, na prvý pohľad „zatieňovalo“ Turnerovo menšie dielo (cca 91x122 cm), ktoré bolo skôr monochromatické. Aspoň spočiatku. Constable bol so svojím dielom spokojný, ale pre istotu na ňom pred otvorením výstavy urobil posledné úpravy, aby definitívne vyniklo pri Turnerovej „bezfarebnej“ kompozícii. Po vzhliadnutí diel však Turner urobil to isté, priniesol si štetec a jedným ťahom na obraz pridal červenú bodku a odišiel. Tesne pred otvorením výstavy z nej vreckovkou vytvaroval červenú bóju. A práve tento detail urobil zásadnú zmenu, dielo zrazu ožilo. Turner dokázal, že skutočné majstrovstvo spočíva v tom vedieť kde a kedy niečo pridať a aj to, kedy je dosť. Zrazu vyzeralo Constablovo dielo uťahané a príliš prepracované. Toto Tunerovi nikdy neodpustil.

John Constable - Opening of Waterloo Bridge. Dielo prezentované na výstave v roku 1832.
John Constable - Opening of Waterloo Bridge. Dielo prezentované na výstave v roku 1832. (zdroj: Tate Gallery)

Súperenie týchto dvoch autorov určite prispelo k rozvoju britskej krajinnej maľby. Kto bol lepší? To je vždy uhol pohľadu. Britský maliar Lucian Freud viac obdivoval Constabla, francúzsky maliar Henry Matisse zasa preferoval Turnera. Napriek tomu, že Turnerov prístup k svetlu, farbe a atmosfére položil základy pre impresionizmus, Francúzi vtedy viac obdivovali Constabla, ktorého dielo vyhralo v parížskej súťaži aj medailu. My máme dnes to šťastie, že môžeme bez akýchkoľvek diktátov doby diela oboch autorov v plnej kráse obdivovať.

J.M.W. Turner -  Helvoetsluys-The City of Utrecht Going to Sea. Na tomto diele Turner pred otvorením výstavy doplnil červenú bóju.
J.M.W. Turner - Helvoetsluys-The City of Utrecht Going to Sea. Na tomto diele Turner pred otvorením výstavy doplnil červenú bóju. (zdroj: Tate Gallery)
Melita Gwerková

Melita Gwerková

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  66x

Milovníčka umenia a majiteľka galérie s umením - Gallery Gwerk - www.gallerygwerk.sk Zoznam autorových rubrík:  Profily umelcovZaujímavosti

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

225 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu