MÚZY veľkých umelcov

Ženy, vďaka ktorým vznikli mnohé ikonické diela. Ženy, o ktorých vieme len málo, no v histórii dejín umenia zohrali veľkú rolu...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

MAN RAY A KIKI Z MONTPARNASSU

Obrázok blogu

Kiki začala pózovať nahá ako modelka už ako 14-ročná a čoskoro sa stala múzou pre mnohých surrealistických umelcov 20-tych rokov minulého storočia (napr. Modigliani, Soutine, Kisling a iní). Narodila sa v chudobnej rodine ako Alice Ernestine Prin (1901 – 1953, FR). Ako 20-ročná sa stala múzou a milenkou surrealistického fotografa Mana Raya (1890, USA – 1976, FR). Ich milenecký vzťah trval celých osem rokov a nebol veľmi pokojný. Raya však inšpirovala ku stovkám diel. Medzi najznámejšie patrí ikonická fotografia Čierna a biela (Noire et Blanche, 1926) a Husle podľa Ingresa (Le Violin d´Ingres, 1924), kde jej chrbát stvárnil ako violu. Po ich rozchode v roku 1929 Kiki dostala prezývku Kráľovná Montparnassu, no v jej živote sa striedali problémy s chudobou a príliš benevolentným, bohémskym životom. Bola kabaretnou speváčkou, modelkou a dokonca namaľovala aj niekoľko obrazov, ktoré podpísala ako Kiki. Zomrela v roku 1953, je pochovaná na cintoríne v jej obľúbenej parížskej štvrti Montparnasse. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Vľavo "Noire et Blanche" (1926) a vpravo "Le Violin d´Ingres" (1924)
Vľavo "Noire et Blanche" (1926) a vpravo "Le Violin d´Ingres" (1924) 

MANET A VICTORINE MEURENT

Obrázok blogu

Édouard Manet (1832 – 1883, FR) údajne zbadal Victorine (1844 – 1927, FR) na ulici. Vtedajšia populárna modelka a umelkyňa ho hneď zaujala. Bolo na nej niečo, čo ho inšpirovalo k dielam, ktoré sa odklonili od akademického štýlu a zmenili vtedajší umelecký svet. Celkom ju stvárnil na 9 dielach, z toho najznámejšie sú obrazy Olympia (1863) a Raňajky v tráve (1863). Dielo Olympia spôsobilo škandál, keď bolo prvýkrát vystavené na Salóne v Paríži v roku 1865. Manet na ňu namaľoval svoju múzu Victorine ako nahú ženu so slúžkou. Šokujúce nebolo stvárnenie nahej ženy, ale skôr viacero detailov, ktoré poukazovali na to, že ide o prostitútku (orchidea vo vlasoch, náramok, luxusný šál – v tej dobe symboly bohatstva a zmyselnosti). Kvety, ktoré jej slúžka ukazuje sú pravdepodobne darom od milenca. Dráždivý bol aj samotný pohľad ženy a názov Olympia – meno, ktoré v tej dobe často používali práve prostitútky. Druhým kontroverzným dielom boli Raňajky v tráve, kde svoju múzu stvárnil opäť nahú, tentokrát v spoločnosti dvoch oblečených mužov. Dielo bolo odmietnuté na Salóne v roku 1863, Monet ho však predstavil na Salóne odmietnutých v tom istom roku, kde sa stretol s dielami taktiež akademikmi zamietnutého Courbeta a Pissara. Aj keď niektorí historici marginalizujú vplyv Victorine na Manetovu tvorbu, faktom je, že mu stála modelom a inšpirovala ho k jeho najznámejším dielam. 

SkryťVypnúť reklamu
Vľavo "Olympia" (1863), vpravo "Raňajky v tráve" (1863)
Vľavo "Olympia" (1863), vpravo "Raňajky v tráve" (1863) 

PICASSO A DORA MAAR

Obrázok blogu

Dora Maar (1907 – 1997, FR) sa narodila ako Henriette Theodora Markovic. Bola fotografkou, maliarkou, poetkou a inšpiráciou pre viacerých surrealistických umelcov. Asi najviac sa ale preslávila ako múza a milenka Pabla Picassa. Označil ju dokonca za svoju „súkromnú múzu“. Keď sa stretli v roku 1936 v parížskej kaviarni Les Deux Magots, Maar bola už uznávanou fotografkou a známou osobnosťou v surrealistických kruhoch. V nasledujúcich rokoch sa stala neoddeliteľnou súčasťou jeho života. Ako jediná asistentka mu pomáhala pri vytváraní jeho veľdiela Guernica, ktoré dokončil v roku 1937. Ich 9-ročný vzťah mal však ďaleko od dokonalosti. Počas ich spolužitia sa Picasso stretával aj so svojou predchádzajúcou milenkou Marie-Thérèse Walter. Podľa niektorých zdrojov Dora Maar takúto pozíciu niesla ťažko a možno aj preto sa pre Picassa stala hlavnou modelkou pre mnohé z jeho diel s témou „plačúcich žien“, ktoré namaľoval na konci 30-tych a začiatkom 40-tych rokov. A keď v roku 1943 spoznal Françoise Gilote, ich vzťah sa blížil ku koncu. Po ich rozchode v roku 1945 si Dora svoje zlomené srdce liečila elektrošokmi, ktoré boli v tej dobe zakázané. Picasso jej kúpil dom na juhu Francúzska, kde svoje depresie utápala v maľbe. Začala sa venovať abstraktnej tvorbe. Fotografiu, v ktorej vynikala, opustila už ku koncu vzťahu s Picassom. Ten ju pravdepodobne „tlačil“ k tomu, aby sa vyjadrovala v kubistickom štýle. Už nikdy nebola tak populárna ako pred vzťahom s ním a jej maliarska tvorba bola ocenená až po jej smrti.

SkryťVypnúť reklamu
Zľava: "Plačúca žena" (1937), "Dora Maar s mačkou" (1941), "Portrét Dora Maar" (1937). Dielo v strede bolo v roku 2006 vydražené v Sotheby´s za 95,2 mil. USD a stále patrí medzi top najdrahšie vydražené diela na aukcii.
Zľava: "Plačúca žena" (1937), "Dora Maar s mačkou" (1941), "Portrét Dora Maar" (1937). Dielo v strede bolo v roku 2006 vydražené v Sotheby´s za 95,2 mil. USD a stále patrí medzi top najdrahšie vydražené diela na aukcii. 

DALÍ A GALA

Obrázok blogu

Narodila sa ako Elena Ivanovna Diakonova (1894 – 1982) v ruskej intelektuálnej rodine. Bola milenkou, ženou aj múzou surrealistického básnika Paula Éluarda. Obaja sa stali kľúčovými postavami surrealistického hnutia na začiatku 20-tych rokov 20. storočia. V rokoch 1924-1927 žil pár dokonca v trojici spolu s nemeckým umelcom Maxom Ernstom. V auguste 1929 Éluard a Gala navštívili mladého surrealistického maliara Salvadora Dalího (1904 – 1989). Gala si získala Dalího srdce už pri ich prvom stretnutí, hoci bola od neho o 10 rokov staršia. V rámci "balenia" ju raz privítal s nafarbeným podpazuším na modro. Gala zjavne jeho umeleckú dušu pochopila a milovala. Stala sa jeho životnou láskou a celoživotnou múzou. Počas dlhých rokov spolužitia jej toleroval mnohé milostné aféry a na viacerých dielach ju stvárnil ako erotickú bohyňu. Bol ňou natoľko očarený, že niektoré diela dokonca podpisoval ich oboma menami. Svoju múzu prežil o 7 rokov, aj keď podľa niektorých zdrojov po Galinej smrti stratil chuť žiť a dokonca sa pokúsil o samovraždu.

SkryťVypnúť reklamu
Gala inšpirovala Dalího k mnohým dielam, napr. (zľava): Galatea of the Spheres (1952), Portrait of Galarina (1944), Leda Atomica, (1949)
Gala inšpirovala Dalího k mnohým dielam, napr. (zľava): Galatea of the Spheres (1952), Portrait of Galarina (1944), Leda Atomica, (1949) 
Melita Gwerková

Melita Gwerková

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  65x

Milovníčka umenia a majiteľka galérie s umením - Gallery Gwerk - www.gallerygwerk.sk Zoznam autorových rubrík:  Profily umelcovZaujímavosti

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Radko Mačuha

Radko Mačuha

223 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu