Začnime kultúrnymi poukazmi. Dostávajú ich školy na konkrétne dieťa, na hárku sú štyri poukazy, každý v hodnote jedného eura. Použiť sa dajú pri návšteve divadla, múzea, galérie a jeden v kine.
Projekt začal v roku 2006 za ministra ANO Františka Tótha. Vtedy si ešte poukazy školy tlačili samé , dostali len emailom šablónu a pokyny z ministerstva.
Nový minister zo Smeru Marek Maďarič projekt na rok zastavil, aby ho „lepšie pripravil“. Príprava spočívala v tom, že rezort vysúťažil externú firmu. Na počiatku tlač, distribúcia a aktivovanie poukazov cez web stáli ročne okolo 200-tisíc eur. K týmto sumám treba pripočítať náklady na prevádzku webu kulturnepoukazy.sk a jeho údržbu. Nestačí totiž, že ministerstvo poukazy vytlačí a pošle do škôl. Každá škola ich musí ešte cez web aktivovať, inak sú neplatné.
Finančné náklady na tlač a distribúciu kultúrnych poukazov:
rok | tlač kultúrnych poukazov (€) | personifikácia a distribúcia kultúrnych poukazov (€) |
2008 | 98 751,90 | 104 296,00 |
2009 | 87 812,27 | 98 108,53 |
2010 | 96 755,00 | 100 718,29 |
2011 | 89 856,00 | 94 186,59 |
2012 | 69 520,00 | 16 780,52 |
2013 | 63 756,00 | 16 371,72 |
2014 | 62 100,00 | 16 075,98 |
2015 | 61 272, 00 | 16 148, 52 |
(Zdroj MK SR, v odpovedi podľa infozákona)
Finančné náklady na prevádzku informačného systému Kultúrne poukazy (ktorého súčasťou je aj portál http://www.kulturnepoukazy.sk):
Výdavky na informačný systém Kultúrne poukazy | |||
rok | Suma s DPH | Charakter výdavku | Poznámka |
2006 | 36 281,45 € | Informačný systém Kultúrne poukazy (IS KP) | |
2007 | 10 538,80 € | rozšírenie IS KP | |
2008 | 46 452,90 € | rozšírenie IS KP | |
2009 | 34 839,75 € | upgrade IS KP | |
2009 | 69 679,08 € | údržba IS KP (aplikačná a systémová údržba, hotline) | |
2010 | 69 679,08 € | údržba IS KP (aplikačná a systémová údržba, hotline) | |
2011 | 70 264,56 € | údržba IS KP (aplikačná a systémová údržba, hotline) | |
2012 | 70 264,56 € | údržba IS KP (aplikačná a systémová údržba, hotline) | |
2013 | 70 264,56 € | údržba IS KP (aplikačná a systémová údržba, hotline) | |
2014 | 70 264,56 € | údržba IS KP (aplikačná a systémová údržba, hotline) | |
2015 | 35 132,28 € | údržba IS KP (aplikačná a systémová údržba, hotline) | stav k 20.8.2015 |
(Zdroj MK SR, v odpovedi podľa infozákona)
Koľko času a peňazí stojí školy a učiteľov administratíva spojená s poukazmi, neviem. Rovnako ani, koľko času a peňazí stojí administratíva kultúrne inštitúcie, ktoré sa musia na portáli zaregistrovať ako prijímatelia poukazov a ku koncu roka vyúčtovať ministerstvu kultúry koľko poukazov prijali a žiadať o ich výmenu za peniaze. Možno práve tieto požiadavky a dlhšie čakanie na finančnú hotovosť, vedie k tomu, že niektoré inštitúcie - osobná skúsenosť s bratislavskými multikinami - poukazy nechcú brať, aj keď sú registrované ako príjemcovia. Nakoniec, klesajúci záujem o projekt potvrdzujú aj čísla o počte vytlačených poukazov a údaje o tom, koľko poukazov sa rezortu kultúry vracia, teda boli skutočne použité a treba ich kultúrnym zariadeniam preplatiť:
rok | počet vydaných KP(ks) | počet nahlásených a preplatených KP (ks) |
2008 | 5 004 816 | 2 428 364 |
2009 | 4 710 966 | 2 736 302 |
2010 | 4 836 384 | 2 950 915 |
2011 | 4 762 302 | 3 330 853 |
2012 | 4 669 584 | 3 104 051 |
2013 | 3 060 328 | 2 335 631 |
2014 | 2 979 976 | 2 337 008 |
Aké sú náklady na posledný krok projektu – teda za spracovanie údajov z kultúrnych inštitúcii o použitých poukazov a poukázanie finančných prostriedkov za vyzbierané kultúrne poukazy – rovnako neviem. Ministerstvo kultúry v tomto prípade sumu neuviedlo, pretože na to už neobstarávali firmu, ale „tento krok zvládajú pracovníci ministerstva v rámci pracovného času“.
Tlač a distribúciu kultúrnych poukazov zabezpečovala po obstarávaní v roku 2007 (obstarávanie formou súťažného dialógu) firma EuroDeal, s.r.o. na základe zmluvy „Rámcová dohoda Prenájom samoobslužných kopírovacích strojov – outsourcing reprografických tlačových služieb rezortu kultúry, uzavretá podľa §11 zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov“. V rámci zmluvy zabezpečovala firma tlačové služby pre viacero ďalších inštitúcii v rezorte kultúry.
Od roku 20012 zabezpečuje tlač a distribúciu kultúrnych poukazov firma Állami Nyomda Nyrt, Budapešť na základe zmluvy „Zmluva o poskytovaní služieb v súlade s §536 až §565 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník“ (tento raz obstarávanie formou elektronickej aukcie, teda nie súťažný dialóg). O firme Eurodeal písal v minulosti novinár Tom Nicholson („U Maďariča vyhrávali firmy blízke úradníčke. Firmy EuroDeal aj Interlan majú miliónové zákazky na ministerstve kultúry. S firmami sa spája meno priateľa šéfky ekonomickej sekcie“). Maďarskú firmu vysúťažilo v roku 2011 ministerstvo kultúry pod vedením D. Krajcera, cena na tlač a distribúciu klesla viac ako o polovicu.
Firmu EuroDeal vedie Rastislav Slaninka, podľa databázy Aliancie Fair play zarobil vďaka zmluvám so štátom počas prvej Ficovej vlády 11 342 865,47 € (bez DPH). Všetko vďaka reprografickým a tlačiarenským službám pre ministerstvo kultúry. Tieto údaje potvrdzuje aj ďalšia databáza floaf.sk.
Tému poukazov riešili médiá niekoľko raz, najmä, keď mali v niektorých chvíľach z projektu kultúrne inštitúcie hlavu v smútku. Keď preplácanie meškalo a im chýbali peniaze na činnosť. („Kultúrne poukazy ministerstvo zatiaľ nepreplatilo“). Alebo keď si kupovali čítačky kódov na poukazoch ( „Kultúrne poukazy sa zabiehajú“). Alebo keď dostali limity na počet prijatých poukazov a viac im rezort nechcel preplácať. („V štátnom divadle už poukazy neplatia, „Kultúrne poukazy už nemôžu žiaci využiť“). Aktuálne rezort kultúry v odpovedi uviedol, že „pre kultúrne inštitúcie nie je určený limit finančných prostriedkov. Koľko poukazov inštitúcia nahlási, toľko poukazov jej ministerstvo preplatí“. Pokiaľ ide o školy, niektorí riaditelia si v médiách projekt pochvaľovali, iní volali po systémovejšom riešení.
Ministerstvo kultúry tvrdí, že cieľom poukazov je „podporiť vzťah detí a ich pedagógov ku kultúrnym hodnotám“ a „podporiť konkurenciu medzi kultúrnymi inštitúciami“. Projekt však nijako nemotivuje a nezaväzuje školu či rodiča, aby poukazy využili. Niekedy –spomenutá skúsenosť s kinom – ich ani samotné inštitúcie nechcú prijímať. Jediný, kto má teda 100 percentnú istotu, že na projekte zarobí, aj keby poukazy skončili v koši, je firma ktorá ich tlačí a firma, ktorá prevádzkuje web kulturnepoukazy.sk.
Ako rodič chcem pre svoje dieťa dobre zaplatených kvalitných učiteľov, ktorí – áno - vedú deti aj ku kultúre. Ale nie pre štyri eurové poukazy. Ak si ministerstvo myslí, že školám treba pripomínať, aby nezabúdali aj na kultúrne vyžitie detí, a že učitelia a deti potrebujú, aby štát posilňoval ich vzťah ku kultúre, nebolo by vhodnejšie beznákladové riešenie na ktorom nezarábajú najmä sprostredkovatelia? Trebárs poslať škole účelové peniaze na kultúru. Alebo divadlám na organizovanie predstavení pre školy. Tých peňazí by tak v konečnom dôsledku mohlo byť viac...