Primátor Knapík (KDH) si nechal 2 týždne povoľbách schváliť navýšenie platu o 70% na 117 000 Sk. Špeciálne umňa to vzbudzuje údiv, lebo mi pred voľbami na otázku, čo urobil akonámestník primátora odpovedal, že nie je treba pozerať sa dozadu aledopredu . Iný predstaviteľ "pravice" v Košiciach, poslanecmesta Ľubomír Grega (SDKÚ), kandidoval v doplňovacích voľbách starostu Staréhomesta za koalíciu SDKÚ-KDH-OKS. Zvíťazil so 637 hlasmi a na prvomzasadaní poslancov si nechal navýšiť plat o 30%. Primátorzvolený v doplňovacích voľbách v apríli 2006 môže do riadnych vdecembri ukazovať potencionálnym voličom výsledky svojej práce. Keď si ale nechá schváliť vytvorenie tímu pre marketing akomunikáciu, môže to vyvolávať otázniky, či bude tím pracovať pre Košice alebo pre jeho opätovné zvolenie. Používať totiž peniaze Košičanov pre vzbudenie zdania usilovnosti a výsledkov, je totiž dlhoročná choroba. Stačí sa začítať do občasníkov, čo vychádzajú v mestských častiach. Sú plné fotografií usmievavých starostov, kytičiek pre dôchodcov a pohárov pre víťazných športovcov.
Starosta MČ KVP v Košiciach Rusnák (DS, KDH) si nechal schváliť 50% navýšenie platu na mimoriadnom zasadaní poslancov - naviac v bode kontrola plnenia uznesení. Mimoriadne rokovania sa zvyčajne zvolávajú do 24 hodín, takže temer nik okrem zainteresovaných o nich nevie. Voliči sa o tomto dozvedeli prvykrát z môjho písania v AHinfo. Priebeh som opísal v AHinfo7 na strane 3. Keďže všetci poslanci hlasovali za, od 1.1.2006 berie Rusnák 83 250 Sk/mes. Jeho zástupca Boritáš (KDH) berie 20 800 Sk za 20 hodín týždenne.
Osobitnoukapitolou je odmeňovanie poslancov. Až zmenený zákon o Košiciach určilstrop odmien poslancov mestských častí/mesta. Bez neho si poslanci vbohatších mestských častiach nadeľovali od buka do buka. Inde si odhlasovali pevnú čiastku - ako napríklad na KVP 5% z platu starostu. Čím vyšší plat pre starostu, tým vyššia odmena pre poslancov. Automaticky. Potichu. V MČ KVP v roku 2002 získala "pravica" SDKÚ-KDH-SMK-DS 32 z 33 stoličiek poslancov.
Poslanecká odmenapochádza z peňaženky daňového poplatníka. Aj preto som toho názoru, žeby ju mal určovať on a nie zákon. Prakticky sa to dá vykonať tak, žeodmenu by si ponechal iba opätovne zvolený poslanec. Prvýkrát zvolenýby ju použil na rôzne účely - od komunikácie s voličom po dary charite. A volič by mohol v miestnych voľbách skutočne vyberať, poverovať, odmeňovať.
Vprípade, že by som bol zvolený poslancom Košíc, svoju odmenu by sompoužil ako na komunikáciu s voličom cez AHinfo, tak na vytvorenie fondu premladých ľudí na KVP. Viem, že mladí ľudia majú hlavu plnú nápadov - alenie peňazí na ich uskutočnenie. Všetko plánujem zverejňovať na internete.
Ľudia si ani 17 rokov "po" naplno neuvedomujú, že celú samosprávu si platia sami. Rýchle životné tempo a komplikovaný daňový systém zvyšujú bariéru poznania, ako sa narába s ich peniazmi. Poslanci Košíc v roku 2005 zvýšili daň z nehnuteľnosti o 100%. Ľudia platia za svoje byty 2x viac do stále prázdnej mestskej pokladne. Keď im to poviem v súvislosti s miestnymi voľbami 2. decembra, často mi odpovedia: a vy to snáď zmeníte? Hmm... Je možné že nie - len som si myslel, že vyjadriť svoj názor na poslancov, čo dvíhali ruky za vyprázdňovanie peňaženiek Košičanov je také logické, ako 1+1. Už si to nemyslim.
Voliči svojou pasivitou vo voľbách ukazujú miestnym politikom, že si s ich peniazmi môžu robiť, čo chcú. Pasivita však plynie aj z nedostatku podstatných informácií k rozhodovaniu. Tento text mal poslúžiť k poodtiahnutiu závesu, za ktorým sa narába s verejnými peniazmi v samospráve.
Myslíte, že u vás je to iné? Možno. A možno nie.
Odmeny v samospráve
sú predmetom kritiky ľudí aj médií. Najviac sa poukazuje na ich výšku u starostov a poslancov. Nevedno prečo - lebo iba málo ľudí má záujem vedieť skutočný rozsah vykonanej práce volených predstaviteľov samosprávy. Na druhej strane: ak si na prvom zasadaní poslancov po doplňovacích voľbách nechá nový primátor/starosta zvýšiť základný plat, ťažko sa ubrániť dojmu, že nejde iba o uchmatnutie si pár peňazí naviac z obecnej pokladne.-