
Predseda KSK - komunista a dôverník ŠtB Trebuľa (Smer-SD) - otvoril bod oznamom, že sa jedná o citlivú tému a vyzval poslancov, aby odložili delenie na koalíciu/opozíciu a spoločne hľadali riešenie. Zdôraznil, že aj keď podľa právnikov KSK je zmluva neplatná, VSG patrí do regiónu a je treba usilovať o jej získanie do majetku. Ale za lepších podmienok, lebo aj pri rozpočte vo výške 3.2 mld. Sk je problém nájsť 8 mil. Sk na jej chod. Stav ktorý vznikol, pripísal zlej zmluve s MK a manažérskemu zlyhaniu na KSK.
Doplnila ho riaditeľka úradu Múdra: dohoda s MK vznikla niekedy v novembri 2005, úplný text bol oboma stranami potvrdený 27. decembra. Bauer - formálne ešte predseda KSK - ho však podpísal s právnymi chybami. Tieto uznali ako oprávnené aj na MK a súhlasia s doplnkom k zmluve, ktorý ich odstráni. Pridala, že účtovná hodnota VSG spolu so zbierkami je asi 69 mil. Sk. Na rekonštrukciu treba asi 65 mil. Sk.
Do diskusie sa prihlásil expredseda a dnešný poslanec KSK Bauer. Uviedol, že v prípade nedohody minister Tóth naznačil prechod VSG pod Národnú galériu. Bauer vyzdvihol historický význam budovy ako bývalého župného domu Abovsko-Turnianskej župy v hodnote okolo 500 mil. Sk. Podľa neho sú v zmluve iba drobné formálne chyby a je platná. Zdôraznil, že pri rozpočte 3.2 mld. Sk nemôže byť problém nájsť 8 mil. Sk. Pripomenul, že MK už nemôže financovať inštitúciu, ktorá mu nepatrí.Právny expert KSK vo vyjadrení označil dohodu za platnú - záleží iba na hlasovaní poslancov, či bude aj právne účinná. Problém vidí v tom, že nepopisuje identifikáciu majetku v zmysle ceny, súpisu majetku alebo pohľadávok/záväzkov. Bauer to komentoval tak, že tak sa to robí stále - všetky ostatné náležitosti sa uvádzajú v následných krokoch.
Odznel oficiálny návrh Farkašovského. Namiesto hlasovania však bol rôzne komentovaný a vznikol značný zmätok. Trebuľa sa to snažil zachrániť vlastným návrhom neprijímať rozhodnutie o ne/prevzatí VSG - iba zaviazať úrad KSK dať zmluvu do právnej čistoty. VSG môže zatiaľ bežať spôsobom záloh. Chcel prerušiť rokovanie o tomto bode s poznámkou, že (môže, lebo) ešte nepodpísal na dnešnom rokovaní schválený rokovací poriadok. Pýta sa poslancov: "... súhlas s takým postupom?"
Prihlásil sa Zachariáš, ktorý mu pripomenul, že pozícia pre vyjednanie lepších podmienok s MK bude silnejšia po hlasovaní. Nato Trebuľa smerom k návrhovej komisii: "... predneste iba tú druhú časť návrhu Farkašovského." Predseda návrhovej komisie II. časť predniesol. Z toho však Trebuľa usúdil, že to nebude ono a opäť zopakoval: "... je treba právne čistú zmluvu, ináč to nemá význam". Predseda návrhovej komisie späť na Trebuľu: ".. necháme na hlasovanie iba tú II. časť návrhu alebo pridáme aj tú právnu čistotu?"
Dialo sa to za stavu, kedy platí rokovací poriadok z obdobia 2001-2005... Po istom čase prebehlo hlasovanie s výsledkom 48 za, 1 proti, 1 sa zdržal. Znenie schváleného textu nepoznám - je však za tejto situácie vlastne dôležité? Toľko samosprávnych politikov (aj KSK), primátorov a poslancov by predsa malo vedieť, ako beží schôdza poslancov. Neprečítanie úplného návrhu poslanca, menenie textu poslaneckého návrhu predsedom KSK, dohadovanie sa o texte po prečítaní návrhovou komisiou - to nikomu nevadilo?
Politici kandidovali do VÚC s heslami o lepšom živote a pomoci občanom. Februárové zasadanie poslancov KSK ale ukázalo problém aspoň 32 ľuďí spôsobený samotným expredsedom KSK. Predsedovia VÚC berú platy podobné ministrom vlády SR. To, že ich prácu až tak nevidieť, na to si voliči spomenú mesiac pred voľbami do VÚC. To ale nie je chyba politikov.
Na miestnej úrovni je často možné vidieť iné konanie členov politických strán, než ich lídrov usmievajúcich sa z TV. Ísť voliť bez podstatných informácií môže viesť k sklamaniu. Zbierajme informácie, aby sme mu po voľbách 17. júna predišli.
-