Šéfka finančného oddelenia uviedla na strane príjmov ako najväčšiu položku daň z príjmu fyzických osôb (všetkých občanov SR) - 56% z 2 361 mil. Sk celkových príjmov. Značné položky tiež tvoria daň z nehnuteľnosti - 480 mil. Sk a výber za komunálny odpad od občanov - 222 mil. Sk.
V časti návrhu rozpočtu týkajúceho sa výdavkov agendy životného prostredia, odpovedala šéfka oddelenia VaŽP, p. Slavkovská. Najväčší výdavok tvorí nakladanie s odpadmi - 240 mil. Sk. Táto suma pôjde monopolu na zber komunálneho odpadu firme Kosit, kde má mesto 34%-ný podiel. Zaujímalo nás, ako prebieha analýza efektivity výdavkov v tejto oblasti za minulé obdobie. Slavkovská odpovedala, že ona nie je oprávnená robiť analýzu. Ďalej sme sa pýtali, kto z poslancov mesta - čo sedia v dozornej a správnej rade Kosit-u - kto z nich predložil a komu svoj názor na príjmy tohto monopolu od mesta. Odpoveďou inej úradníčky bolo, že tak urobil člen dozornej rady poslanec Cengeľ riaditeľovi magistrátu Bernáthovi - v rámci možností, ako získať informácie od obchodnej spoločnosti...
Pýtal som sa, ako bolo naložené s analýzou Košického samosprávneho kraja (KSK), ktorá hovorila o privysokých nákladoch Kosit-u na zimnú údržbu. Bolo povedané, že ceny boli upravené podľa zistení KSK. Kto z úradníkov alebo poslancov v orgánoch Kosit-u niesol zodpovednosť za vysoké platby mesta? Nik.
Ako vidieť, mesto vypláca firmu Kosit prakticky podľa ich požiadaviek.Hospodársky výsledok Kosit-u za rok 2004 bola nula, za minulé rokystrata...Predseda dozornej rady Kosit-u poslanec mesta Boritáš bol teraz zvolený za poslanca KSK. Voliči vlastne tým povedali: súhlasíme, čo robi ako predseda dozornej rady a nevadí nám, že bol uznaný vinným z porušenia infozákona. Prečítali si totiž o tom aj v mojom AHinfo 07/2005 .
V ďalšom poslanca Kravčika zaujímalo, čo sa zo schváleného plánu sociálno-ekonomického rozvoja mesta v oblasti VaŽP dostalo do rozpočtu na rok 2006. Ako vyplynulo z odpovede p. Slavkovskej, zo 16 projektov žiaden. Je zahltená administratívnou prácou a nie je schopná stanoviť odborné kritériá pre vypísanie súťaže na dodávku aspoň projektovej dokumentácie k témam. Nakoniec jej pomohli iní úradníci keď tvrdili, že úlohy oddeleniam stanovuje riaditeľ magistrátu.
Mesto v rozpočte 2006 navrhuje výstavbu malometrážnych bytov. Na začudované pohľady niektorých členov komisie (vrátane mňa) nám bolo vysvetlené, že zákon vyžaduje, aby mesto ročne na 1000 obyvateľov postavilo 4 byty. Keď som neveriacky opáčil, či máme postaviť 1000 bytov, iná úradníčka rýchlo odvetila, že zákon ešte nie je schválený v NR SR. Keďže nemáme rokovací poriadok, bežne skáču úradníci do reči poslancom/členom komisie. Alebo iba nepovedia, čo od nich požadujeme. V minulom roku úradník oddelenia VaŽP odmietol poskytnúť komisii informáciu o tom, koľko príjmov má mesto zo separovaného odpadu. Vyhlásil, že je to obchodné tajomstvo.
Kravčík po 2,5 hodinách rokovanie o rozpočte ukončil, zavrel poznámky, úradníčky sa zdvihli a šli preč. Zaujímalo ma, prečo nebol prerokovávaný môj písomný návrh na výdavky rozpočtu v oblasti VaŽP. Od Kravčíka som sa dozvedel, že pre môj zlý návrh v motivácii ľudí separovať odpad. Tým ale nepredložil ani ďalšie, kde som požadoval 400 000 Sk na testy kvality pitnej vody a meranie hluku.
Pýtal som sa, prečo neprechádzame na bod rôzne, ktorý je v pozvánke. To sa už ale pár zostávajúcich členov komisie zdvíhalo k odchodu - nikoho nezaujímal nejaký bod rôzne. Chcel som v ňom položiť otázku, prečo Kravčík nereaguje na mnou dané podnety od občanov, týkajúce sa hluku pri rekonštrukciách bytov a od kamiónov.
Takto funguje jedna z komisií mesta Košice. Takto sme prerokovali najdôležitejší dokument vo výške temer 2.4 mld. Sk. Neprijali sme k nemu žiadne uznesenie. Vlastne aj keby áno - pochybujem, že by bolo platné.
Aj keď sú komisie mesta iba poradným orgánom a ich uznesenia poslancov mesta k ničomu nezaväzujú, predsa len je _podľa mňa_ dobré mať zapísané, že návrh xy bol prerokovaný s výsledkom hlasovania takým a takým. Hocikedy sa nás totiž občania môžu opýtať, čo sme robili v komisii, keď šlo o nejakú dôležitú tému.
Keďže chcem kandidovať ako poslanec mesta vo voľbách 2006, členstvo v komisii VaŽP je výborný spôsob, ako získavať informácie o chode mesta. Tiež je dobré keď vidím, čo sa deje v poradných orgánoch a aký majú vplyv. Stále viac vidím, ako majú výsledky takejto práce vplyv na rozvoj mesta a spôsob života ľudí v ňom.
Som v komisii
Výstavby a životného prostredia (VaŽP) v meste Košice ako občan. Predsedom komisie VaŽP je známy ekológ, poslanec mesta Michal Kravčik. Ako stále v decembri, mali sme rokovanie o návrhu rozpočtu mesta na budúci rok. Z 25 členov nás prišlo 7. Neboli sme teda uznášaniaschopní - ale veď ani nemáme rokovací poriadok, ktorý by stanovoval platnosť uznesení.Len tam zakaždým prídeme, niečo porozprávame, vypočujeme si, čo k téme hovorí príslušný úradník magistrátu, opäť porozprávame a po pár hodinách sa rozchádzame. Rokovanie o rozpočte je však predsa len zaujímavejšie.-