Médiá sú odrazom sveta a spoločnosti. Ak je naša spoločnosť presýtená nenávisťou, zlobou, lžou a podlosťou, nemožno sa čudovať, že táto toxická kyselina preniká svojím spôsobom aj do médií. Povinnosťou novinárov je priniesť pravdivé informácie o tom, čo sa deje. Zlu sa nedá vyhnúť. Deje sa. Zákonite teda musí byť aj súčasťou novín a časopisov, či rozhlasového a televízneho vysielania.
Všade samé zlé správy, povieme si. Sú však naozaj zlé? Čo definuje zlú správu? Jej „akosť“ sa ukrýva len v tom, že ma informuje o niečom, čo ma neteší? Že zemiaky znova zdražia, to sú pre mňa nepochybne negatívne novinky. Ale sú to aj vyložene „zlé správy“?
Nešťastná informácia sa dá podať rôznymi spôsobmi. Ak si prečítam článok o ťaživej téme a následne necítim panickú úzkosť, nepotím sa, nemám zvýšený tep, ani obhryzené nechty, ale ani chuť sa ísť biť, hádať a zlostiť, ale mám hlavu plnú porozumenia situácie, stretol som sa s kvalitnou žurnalistikou. Pravdepodobne som zablúdil na web média na úrovni. Čítam článok človeka, ktorý vie, čo robí. Priniesol mi pravdu, širší kontext a umožnil mi v pokoji pripraviť sa na to, čo môže prísť. Nebojím sa. Žijem v nádeji, že to zvládnem. Sú to v skutočnosti „dobré správy“. Lepšie povedané, sú to dobre napísané správy. Pomáhajú mi prežiť.
Vyložene „zlé správy“ mi nie sú dobré na nič. Rozdúchavajú nenávisť, šíria strach... a získavajú najväčšie množstvo zdieľaní a klikov. Lebo emócie hýbu svetom. A to je škoda. Je preto veľká dilema každého mediálneho domu, do akej miery popustí uzdu emocionalite, ktorá predáva, no často aj škodí.
Práve preto v spoločnosti potrebujeme slobodné verejnoprávne médiá, ktoré sú financované nezávislo z peňazí občanov. Také médium nepotrebuje riešiť zisk, pracuje len na spoločnom dobre spoločnosti – na informovanosti. Potrebujeme aj veľkorysých podnikateľov – majiteľov médií, ktorí si uvedomujú, že väčšiu úrodu než zisk z kliknutí na preafektované texty, ktoré robia z komára somára, im prinesie to, že vďaka ich peniazom sa darí kultivovať spoločnosť kvalitnou žurnalistikou. Vážme si seriózne médiá. Zachovajme si ich! Budeme ich ešte potrebovať.