
Návšteva múzea TATRA – Kopřivnice mala pre mňa trochu nostalgický nádych. Bol som tam druhýkrát v živote a z prvej návštevy si pamätám fakt málo, presnejšie len, že sme sedeli v kinosále a dívali sa, ako TATRA láme stromy, ktoré mala pred sebou. Môj návrat asi po 17-tich rokoch, bol však o to vzrušujúcejší. Zo samotného centra Kopřivnice som bol sklamaný, až som mal niekedy pocit, že som sa vrátil v čase, ale poďme k tomu, kvôli čomu som prišiel.
Hneď pri vstupe Vás privíta jediný dochovalí kus (z dvoch vyrobených) Slovenskej strely. Na tú dobu (1936), až neuveriteľne pokroková a nebude sa Vám chcieť veriť, že kedysi sme boli tí, ktorí udávali trendy. Stav nebol 100%, ale o to viac autentický. Zaujímavosťou je napríklad, že v roku 1946 vozili účastníkov súdnych procesov v Norimbergu. Vyradené boli oba v roku 1952.

( viac foto )
Po zaplatení vstupného som to zobral pekne od začiatku, čiže predajňa darčekových predmetov a výstava manželov Zátopkových, kde som sa úprimne moc dlho nezdržal. Ako prvá Vás privíta, na prvý pohľad úplne obyčajná 613-tka a to, že je pancierová zistíte, až keď sa pozriete na hrúbku skiel. Rešpekt. Nasledujú chronologicky zoradené automobily a množstvo fotiek, obrazov, významných osobností a modelov továrne. Pre mňa jedna z najzaujímavejších expozícií boli aerodynamické modely Tatry, ktorými sa preslávili po celom svete. Tu sa zamyslíte a položíte si otázku, prečo to tak všetko dopadlo (v osobných automobiloch) a pritom mala taký super začiatok ...

( viac foto )
Oproti nim zaujala T600 s karosériou od Sodomky (biely kabriolet), ktorá bola vystavená v roku 1949 na autosalóne v Ženeve a nemenej zaujímavá je aj história. Bola totiž darovaná k 70-tke J. V. Stalina. V roku 1976 bola opäť vrátená do Kopřivnice výmenou za T603.

( viac foto )
Ďalej nasledoval prierez tvorby menej, či viac zaujímavými modelmi. Druhé poschodie bolo venované najmä športovým modelom. Klenot medzi nimi je závodná oranžová 603-ka, kategórie B5. Máte možnosť obdivovať jeden zo štyroch vyrobených kusov s výkonom 145 k s maximálkou 195km/h a „hybridnou“ spotrebou 25-30 litrov na sto. Určite neprehliadnete ani legendárnu Tatru 607-2, T605 či T601 Monte Carlo s dvojdverovou hliníkovou karosériou (117). Názov Monte Carlo nesie podľa známeho závodu, ktorého sa paradoxne nikdy nezúčastnila.


( viac foto )
Múzeum ďalej ponúka T613 na všetky možné variácie + aj ich vylepšenia napríklad motor s turbom. Keď sme pri motoroch, tak nepochybne stojí za pozretie 18 valcový dinosuarí motor s objemu 22 238 cm3 a výkonu 220,5 kW (300 k). Podľa informácií mal byť tento „dinosaurus“ použitý aj do nemeckých tankov (Pz - III a Pz - IV. Do ťažkých tankov Panther G a Tiger II B mali byť dokonca montované dva).

( viac foto )
Následne Vás čaká už posledná zastávka a to nákladno-expedičné TATRY. Medzi nimi nájdete legendárny TATRY napr. Tatra 815 GTC (Grand Tourist Caravan), ktorá od roku 1987 do roku 1990 prešla 6 kontinentov, 67 krajín a najazdili okolo 200 000 km.

( viac foto )
Za zmienku nepochybne stojí aj ďalšia TATRA 138 z Expedície Lambaréne. Osem študentov v roku 1968 s ňou prešlo za 256 dní cez 35 000 km. Cieľom výpravy bolo doviezť zdravotnícky materiál do známej nemocnice dr. Alberta Schweitzera v Lambaréne v Gabone. Medzi „expedičné“ TATRY patrí aj TATRA 805, kde posádka Zikmund & Hanzelka (každý na svojom vozidle) vyrazili do Ázie, Austrálie a Oceánie.


( viac foto )
Na záver posledný vyrábaný osobný automobil zančky Tatra v Kopřivnci presnejšie TATRA T 700, ktorá sa vyrábala v rokoch 1996-1998.

( viac foto )
Pre tých, ktorí milujú auta, je múzeum TATRA Kopřivnice nepochybne povinná zastávka. Nejde len o vystavované automobily, ale aj o spoznanie našej bohatej auto-histórie.
facebook page: MilujemAuta.sk