
Nič nefunguje ideálne. To je známy fakt, preto nikoho neprekvapí, že aj DPB a MHD ako také, majú svoje muchy. Z pohľadu bežného cestujúceho ich ľahko zbadá každý. Staré a nevyhovujúce autobusy, električky a trolejbusy, vysoké cestovné za nízku kvalitu, zlé a preplnené spoje nielen v čase špičky.
Pozrime sa na to ale bližšie. Je neodškriepiteľný fakt, že stále po našom meste behajú staré Ikarusy, ktorých vek je občas väčší ako môj. Sú hlučné, často sa kazia, občas majú aj potrhané, prípadne preliačené sedadlá.
No treba podotknúť, že DPB sa snaží ako môže a v meste môžme vidieť aj veľa pekných, moderných autobusov, električiek a trolejbusov. Nečakajme, že sa v našom hlavnom meste budú prehánať Mercedesy, nízkopodlažné a ekologické spoje hneď. Nasadený trend je ale dobrý. Dobrých spojov pribúda, hlavne medzi električkami vidieť veľa nových, prípadne prerobených kusov, ktoré navyše hlásia názvy zástavok. Snáď sa toho čoskoro dočkáme aj ja iných spojoch. A keby sme si ich ako ľudia vážili a vandalsky ich neničili, možno by ostali peniaze aj na ďalšie nové kusy.
Kameňom úrazu sú ale ceny. Žial pre mnohých z nás je to priveľa. Viem, že náklady na naftu rastú, že DPH je 19%, a že DPB míňa veľa peňazí na obnovu a údržbu vozového parku. Ja veľmi rád prispejem na MHD, no za svoje peniaze by som chcel náležitú kvalitu. A tú dosiahneme len tak, že znížime výdavky a takto získané prostriedky dáme na rozvoj MHD.
Problémom číslo jedna je plánovanie spojov. Od nepamäti sa MHD v BA buduje štýlom urobme linky odvšadial-všade. Tento systém sa zakorenil v počiatku, keď sa ešte cvikali lístky na každú jazdu zvlásť. Momentálna situácia si ale vyžaduje iné plánovanie. Prečo nepoužívame systém s prestupom? Veď v BA je veľa miest, kde je prestupovanie úplne prirodzené a ľudia si zvykli prestupovať. Postavme teda linky tak, aby sa dalo dostať všade maximálne s 1 prestupom. Nebudeme mať toľko nepotrebných liniek ako teraz. Takých, ktoré jazdia jednu cestu skoro prázdne.
Tu sa vynára otázka nosného dopravného systému, ktorý je pre dobré fungovanie MHD dôležitý. Osobne si myslím, že stratégia postaviť ho na električkách je dobrý nápad. Konečne po mnohých rokoch nezmyselného plánovania metra. Ale o tom v inom článku.
A ako riešiť problém s preplnenými linkami? Žial MHD sa nikdy nebude dať urobiť tak, aby linky šli poloprázdne. Potom sú zbytočné a iba „žerú“ veľa peňazí. Poviete si, tak zahustíme interval liniek. Ani tento spôsob ale nepovažujem za štastný, nakoľko s rastúcim počtom spojov na linke rastú aj náklady. Tento spôsob (ne)funguje na linkách 32,33 a 93 a hlavne na Dlhých Dieloch sa vôbec neosvedčil. Riešením sa javí jedine nosný systém rýchlej a pohodlnej prepravy osôb. No o tom inokedy.
Ad výrok z nadpisu, MHD chodí načas. Jej meškanie väčšie ako pár minút spôsobuje len špička a nedisciplinovanosť vodičov. Dobre vieme koľko vodičov jazdí po koľajniciach ráno po nábreží a koľko nehôd sa tam stáva. Podobných situácií vidíte mnoho aj na iných miestach nášho hlavného mesta. Preto, kým si opät v duchu poviete svoj oblúbený výrok, skúste sa zamyslieť prečo váš spoj mešká. Osobne chodím MHD denne asi 1 hodinu a v 98% spoj nemeškal viac ako 3 minúty.
DPB robí aj veľa pozitívnych vecí. Ide to síce pomaly, no som optimista a verím, že časom budeme môct cestovať MHD s pocitom, že naše peniaze priniesli kvalitu. Bude to možno trvať, ale verím tomu, že sa toho dočkáme. A snáď to bude skôr ako budem starý otec, penzista a MHD sa budem voziť zadarmo.
Buďme teda trpezliví, viem, že nám všetkým rôzne výluky stažujú život, no ked ich dokončia, všetci sa potešíme, že sme zase o kúsok na tom lepšie a bližšie v iným mestám po celom svete.
Poznámka: Ak si neviete radi s tým ako čo najrýchlejšie cestovať z bodu A do bodu B, veľmi rád vám poradím, prípadne všetky podstatné informácie o MHD nájdete na stránke DPBa stránke o MHD-IMHD.