že táto verejnoprávna inštitúcia (prosím prípadných odborníkov o doplnenie, upresnenie) nesmie svoje programy prerušovať reklamou „zo zákona". (Tak jaké pak hrdinství?).
Práve sa spamätávam z výčitky mojej dospelej dcéry, že čo mi vadí, keď sa osudzujúco dištancujem od pozerania jedného z takto bezreklamno proklamovaných programov o milovaní Slovenska.
Nuž, toto, dcéra moja:
Nepochybujem, že ten program má naozaj scenárom (predlohou, formátom) predpoklad zaujať, osloviť, pobaviť, vzdelať... značnú časť národa, diváckej obce.
Veď aj v iných krajinách ho vysielali. Ale, ups, nikde nie vo verejnoprávnej televízii. Takže v inojazyčných verziách si reklama musela zahrať, aby tie súkromné firmy (televízie) mali za čo ten program vyrobiť .
Ale, kto to teda zaplatí verejnoprávnej televízii?
Predsa my, všetci, vrátane tých, ktorí tento druh zábavy, či vzdelávania, nemusia, alebo sa im dokonca „ježí svedomie", keď program začína.
Financmajster sa síce volá Štátny fond Pro Slovakia, ale slovíčko Štátny nepochybne znamená, že štát ho financuje z peňazí, ktoré získa z našich daní.
Prečo sa mi to nepáči? Nuž nie len preto, že takéto praktiky kazia trh. Hlavný problém vidím v tom, že som presvedčený, že sa tieto „štátne" peniaze mali využiť na niečo celkom iné.
Na tejto adrese sa píše, že Program Pro Slovakia je v rámci dotačného systému Ministerstva kultúry Slovenskej republiky zameraný na:
- podporu prezentácie slovenského umenia a kultúry v zahraničí,
- podporu mobility umelcov a kultúrnych pracovníkov a podporu medzinárodnej spolupráce v oblasti kultúry,
- spolufinancovanie projektov, ktoré získali finančnú podporu z medzinárodných zdrojov, ak ich realizáciu s ohľadom na ciele Európskeho spoločenstva vo vzťahu k Slovenskej republike možno považovať za významné v oblasti kultúry.
Program nie je určený na podporu podujatí v rámci družobnej spolupráce na miestnej a regionálnej úrovni ani na podporu študijných pobytov a kurzov.
Program sa člení na 3 podprogramy:
Prezentácia slovenského umenia a kultúry v zahraničí
Mobilita umelcov a kultúrnych pracovníkov, medzinárodná spolupráca v oblasti kultúry.
Spolufinancovanie projektov, ktoré získali podporu z medzinárodných zdrojov.
Som zvedavý, koľko žiadostí o výrobu („natočenie") nezávislých dokumentov nebolo podporených, pretože „zvíťazili" také programy ako Milujem Slovensko, či Nikto nie je dokonalý.
A ešte jedna konotácia sa natíska:
Akú váhu zohrá v podvedomí prípadného voliča súhra faktu, že NAPRÍKLD „si vyberie" v prezidentských voľbách kandidáta, ktorého ospevuje tá telka, ktorá vysiela také fantastické zábavné programy?
Možno ma stíha paranoja... Kiežby?