Akú kameru?
|
Jednoznačne digitálnu. Cenovo prijateľné sú kamery Digital8, náročnejší sa môžu rozhodnúť pre miniDV. Digitálna kamera má oproti analógovej obrovskú výhodu. Obraz je zaznamenaný na kazetu digitálnym spôsobom (formou jednotiek a núl), vďaka tomu je kvalita záznamu vždy stopercentná. Znehodnotením nahrávky sa nestráca kvalita obrazu, ale celý obraz :-). Preto aj staré nahrávky časom nestrácajú na kvalite.
Druhým najdôležitejším kritériom je kamerový čip (najlepšie 3CCD) a optika. Nespoliehajte sa na digitálny zoom. Obraz zväčšuje digitálne, vďaka čomu výrazne stráca na kvalite. Dôležitý je aj stabilizátor obrazu. Kamery s digitálnymi stabilizátormi sú lacné, ale degradujú obraz (obraz sa digitálne roztiahne, aby bola pri krajoch obrazu rezerva na vyrovnávanie otrasov). Ak máte možnosť vybrať si, prednosť dajte optickým <b>stabilizátorom.
Expozícia
Expozíciou sa označuje technické nastavenie snímania kamery. Najčastejšie bývajú amatérske kamery prepnuté na automatiku. Výhodou pre nenáročných je, že celú kameru ovládajú jediným prstom. Obraz je vždy priemerne kvalitný, s automatikou zvyčajne nič úplne nepokazíte. Ak by ste chceli zo svojej kamery vyťažiť maximum - čo sa týka kvality, pohrajte sa s funkciami WHITE BALANCE (WB), AUTOFOCUS (zaostrovanie) a LOCK EXPO (zamknutie nastavenia clony).
WHITE BALANCE (WB) je dôležitá funkcia. Ide o nastavenie farieb obrazu podľa druhu svetla. Každý zdroj svetla má svoju charakteristickú farbu (teplotu), ktorú ľudské oko nevníma do tej miery, ako kamera. Denné svetlo je modré, žiarovka červená, neónové svetlo zelené, halogénové svetlo žlté. Ak nenakrúcate počas slnečného dňa, prepnite túto funkciu do manuálu, nasmerujte kameru na čo najbelšiu plochu (napríklad papier) a stlačte funkciu nastavenia WB. Kamera podľa bielej plochy nakalibruje škálu všetkých ostatných farieb.
AUTOFOCUS (automatické zaostrovanie) sa vyplatí nechať takmer vždy v automatike. Pozor dávajte najmä pri záberoch, ktoré filmujete v slabom svetle. Za veľmi nepriaznivých svetelných podmienok je vhodné autofocus radšej vypnúť a ručne si zaostriť na objekt, ktorý snímate.
LOCK EXPO (zamknutie nastavenia clony). Clona prepúšťa cez objektív toľko svetla, koľko je potrebné. Ak je svetla viac, clona sa automaticky uzatvára. Preto sa často stáva pri filmovaní proti oknu, že natočíte iba čierne siluety postáv. Automatika totiž namerala veľa svetla a uzavrela clonu. V týchto prípadoch je vhodné nastavenie clony prepnúť na manuál, alebo použiť funkciu LOCK EXPO (ak ju vaša kamera má), ktorá na daný moment uzamkne clonu.
Práca s kamerou
Stabilita - je jedna z najdôležitejších vecí pri zázname. Stabilitu obrazu takmer vôbec nevnímame pri nakrúcaní, vtedy totiž naše oko sleduje konkrétny snímaný objekt v hľadáčiku a nevníma trasenie, ktoré spôsobujeme. Snažte sa preto nafilmovať čo najstabilnejší obraz. Pokojne si môžete pomôcť tým, že sa o niečo opriete. Sledujte okraje hľadáčika, ako veľmi sa pohybujú. Ak nemusíte, nepoužívajte zoom (priblíženie). Rovnako sa snažte nekráčať. Robte krátke zábery a premiestňujte sa s vypnutou kamerou.
Zoom - približovanie je pre začínajúcich filmárov výborná hračka. Ak však pozeráte nafilmovaný záznam, v ktorom sa obraz stále približuje a vzďaľuje, dojem je naozaj zlý. Porovnajte svoje zábery so zábermi, ktoré pozeráte v TV.
4:3 alebo 16:9 - ide o pomer strán obrazu. Niektoré kamery majú funkciu snímania v širokouhlom móde (16:9), ktorý poznáte napríklad z kina. Širokouhlý obraz je prirodzenejší a celkovo pôsobí lepšie. Ak neplánujete v blízkej dobe kúpiť širokouhlý televízor, používajte klasický rozmer 4:3.
Efekty - veľa kamier v sebe skrýva rôzne zaujímavé efekty. Napríklad zastavenie obrazu, simuláciu fotoaparátu, starého filmu alebo bláznivú zmenu farieb. Sú to zábavné hračky a určite sa vďaka nim kamery lepšie predávajú. Efekty sú samoúčelné a nijako nepodporujú atmosféru, ktorú práve snímate. Naopak - pôsobia rušivo. Vhodným nakrútením nafilmovaných záberov docielite oveľa lepší dojem. Najčastejšia chyba pri amatérskych nahrávkach býva zapnutý čas a dátum v obraze.
Švenk - švenkom sa nazývajú zábery, v ktorých robíte pohyb v zábere. Pri švenkoch sa stabilne postavte a vyskúšajte si záber najprv nanečisto. Potom viete presne, kde sa záber končí a koniec švenku nebude pôsobiť kostrbato.
Kompozícia
|
Kompozíciou sa označuje usporiadanie objektov v obraze. Najzákladnejšie pravidlo pri kompozícii je, aby obraz povedal presne to, čo chcete. Čím zrozumiteľnejšie sa vám podarí nasnímať objekty, tým filmovejší zážitok budete mať. Kompozícia vytvorená kamerou má veľa spoločného s fotografiou. Najčastejšia začiatočnícka chyba pri snímaní postavy je, keď sa kameraman snaží umiestniť hlavu do stredu obrazu. Ak snímate postavu, nad hlavou by mal byť kúsok voľného miesta, aby nevznikol dojem nízkeho stropu a postava by sa mala umiestniť na okraj obrazu - podľa toho, čo robí, resp. čo s postavou súvisí.
Ak chýba v kompozícii tzv. akčný priestor, hneď rozpoznáte začiatočnícke zábery od profesionálnych. Postava, prípadne portrét, by mala byť umiestnená tak, aby ostalo viac voľného priestoru na prípadný pohyb. Ak teda tvár človeka pozerá na obrazovke vľavo, vzniká tam akčný priestor, hlavu teda umiestnime viac vpravo.
|
Nezabúdajte filmovať aktuálne dianie v obraze. Ak snímate portrét človeka, ukazujúceho prstom mimo obraz, vznikne prirodzene otázka pre diváka - na čo ukazuje. Treba teda kamerou sledovať ďalšie dianie. Ak do obrazu napríklad náhle vbehne niečia ruka, je vhodné plynulo ukázať, komu ruka patrí. Snažte sa rozmýšľať ako divák, ktorému obraz kladie podvedomé otázky.
Dôležité je držať kameru stabilne, aby sa obraz nenakláňal na stranu. Ak je naklonený horizont krajinky, v divákovi vznikne pocit, že ide o kopec. Ak nevhodne nakláňate kameru, divák sa snaží podvedome obraz vyrovnávať a pôsobí to rušivo. Ak snímate roh budovy, prípadne stĺp, všimnite si, či je rovnobežný s vertikálnym okrajom hľadáčika kamery.
Strih
Je veľa možností, ako si zostrihať video na počítači v domácich podmienkach. Ale strihovo treba myslieť už pri filmovaní! Strih je jedna z najpodstatnejších častí videa, pretože spája myšlienky do súvislého filmového rozprávania.
Dĺžka záberov - ak nemáte možnosť váš záznam dodatočne zostrihať, musíte už pri filmovaní rozmýšľať nad ich dĺžkou. Záber by mal byť taký dlhý, aby ste si na ňom stihli všimnúť to podstatné. Ak je záber krátky, pôsobí na diváka nedopovedane a rušivo. Ak je pridlhý, divák sa začína nudiť a rozptyľujú ho nepodstatné veci.
Akcia - snažte sa odhadnúť dianie v obraze tak, aby ste neodstrihli nedokončenú akciu. Ak chcete strihnúť koniec záberu, v ktorom práve niekto vstáva zo stoličky, mali by ste počkať, kým sa postaví, alebo skončiť záber už pred náznakom postavenia sa. Ak snímate rozprávajúceho človeka, snažte sa skončiť záber tak, aby nevznikla nedokončená myšlienka - minimálne ho nechajte dokončiť vetu.
Veľkosti záberov - vo filmovej a televíznej tvorbe sa používajú: veľký celok (popisujúci prostredie), celok (uvádzajúci objekt v prostredí), polocelok (zobrazujúci objekt-objekty), americký záber (po kolená postavy), polodetail (po pás postavy) a detail (napríklad tvár človeka). Aby strihy nepôsobili rušivo, je vhodné pri každom strihu meniť veľkosť záberu a uhol pohľadu.
Nadväznosť záberov - každý záber by mal klásť akúsi podvedomú otázku, a zároveň dopovedať súvislosť z predchádzajúceho záberu. Nadväznosťou záberov rozprávate príbeh. Ak chcete porozprávať napríklad o nedeľnom grilovaní na záhrade pri peknom počasí, predstavte si, ako by ste o ňom porozprávali slovami a pokúste sa to povedať obrazom (celok: záhrada, detail: gril, celok: účastníci, detail: kalendár atď.). Nepodceňujte posledný záber, aby bolo jasné, že gril-párty sa skončila (detail gril, celok prázdnej záhrady).
Čo s nakrútenou dovolenkou
Ak ste vlastníkom výkonného počítača a digitálnej kamery, môžete si spracovať záznam aj touto cestou. Stačí na to počítač s digitálnym vstupom - firewire a veľmi veľa času. Ak je vaše video pekne nakrútené, stačí dorobiť jednoduchý titulok a vystrihnúť nevhodné momenty. Najdôležitejšia je archivácia, pretože hodnota nafilmovaného materiálu sa časom zvyšuje.
Väčšina ľudí archivuje svoje záznamy na VHS kazetách. VHS je zastaraná a nekvalitná technológia. Ak vlastníte kameru HI8, Digital8, prípadne miniDV, záznam si pozerajte priamo z kamery pripojenej na televízor (kvalita VHS je maximálne 230 obrazových riadkov, kvalita miniDV je 576 obrazových riadkov). Ak spracovávate video v počítači, porozmýšľajte nad výrobou vlastného domáceho DVD.
Ak máte ďalšie tipy, ktoré by si mali filmári - začiatočníci určite prečítať, napíšte do diskusie :-)