Zákony o štátnej správe, práca HR vytvárajú dopyt po byrokratizácii a formálnosti vzdelávania a absolutizácii titulov.
Treba zrušiť umelú požiadavku titulu a platové ohodnotenie záviasiace od titulu tam, kde titul priamo nesúvisí s vykonávanou profesiou, resp. nezvyšuje kvalitu práce. Nepodliehať trendom o kvótach o počte univerzitne vzdelaných študentov. VŠ nezvýši IQ ani schopnosti absolventov.
Profesorka filozofie z Oxfordu apelovala na študentov, aby si rozmysleli, či vôbec ísť na univerzitu, aj medzi absolventmi Oxfordu sú nezamestnaní. Medzi najbohatšími ľuďmi UK väčšina naopak nemá VŠ. To je realita. V UK sú žiadané skúsenosti, nie tituly.
Štatistiky, ze VŠ absolventi sa lepšie uplatnia, stoja na umelo nastavenom systéme, ktorý a priori vyžaduje titul. Zamestnávateľ ( štátna správa alebo aj firma) uprednostní uchádzača s titulom (je jedno akým), bez porovnania schopností uchádzačov s titulom a bez titulu. Berie do úvahy formálnu kvalifikáciu, nie reálne schopnosti - tie sa ťažšie zisťujú, čím sa spätne vytvára tlak na vyššie mzdy za prácu, ktorú je možné robiť aj bez titulu. Zamestnancovi aj zamestnávateľovi tak vznikajú skryté neefektívne náklady (zamestnanec platí za štúdium, zamestnávateľ vyššiu mzdu). Pripomína mi to hypotekárnu krízu v USA, kde za pôžičkami nebola reálna krycia sila a raz to prasklo. Nevyhnutne praskne aj “trh” s titulmi, ak nestoja na preukázateľnej ekonomickej alebo vedeckej hodnote.
Slováci si mimoriadne zakladajú na tituloch: vypisujú si ich na doklady, schránky, dokonca pri podpisoch a predstavovaní sa. Je to trápne, snobské a neetické. A malomeštiacki politici si to capnú rovno na billboardy: JUDr. XY, Paedr. XZ , PhD. Smotánkoví kariérni úradníci s ukradnutými diplomovkami nadobúdajú spoločenský status, zvýšujú si snobské ego. Volení zástupcovia by mali povinne zverejňovať svoje diplomové práce na nete, aby voliči videli, čo sú schopní popísať pre to, aby získali titul, resp. že sú schopní práce ukradnúť. Príkladom transparentnosti a zverejňovania prác na nete by mohol ísť samotný minister školstva, ak boj proti plagiátorstvu myslí úprimne.
V UK som sa nestretol s prípadom, že by niekto písal svoj akademický titul, čo je výsostne profesionálna záležitosť. V kolonke “title” sa uvádza Mr, Mrs, Miss. Dôležité je, čo vieš, akú máš prax. Prirodzená inteligencia, kultúra správania, skúsenosti a vedomosti bez ohľadu na to, či si sa k nim dopracoval formálnou alebo individuálnou cestou znamenjú v živote viac ako titul. Múdreho spoznáš podľa skromnosti, hlupáka podľa pýchy, arogancie a modly imidžu. Snáď súčasné škandály okolo univerzít a devalvácia titulov donútia firmy brať tituly menej vážne ako samotného človeka.