Návrh na zmenu ústavy.Nové strany, nové tváre… Nádej v politika je vždy nádejou falošnou. Zreálnením nádejí na kultúrnejšiu spoločenskú klímu je zmena ústavy. Kult strany a osobnosti treba nahradiť najvyšším a nikým neobíditeľným pravidlom hry. Kšefty, tendre, úplatky, známosti, to všetko bráni vstupu odbornosti a kvalitných myšlienok do spločenskéhoživota. Boj proti korupcii je taký kľúčový, že by mal byť zakotvený priamo v ústave. Neštandardné. Tak ako korupcia na Slovensku.
1.Zvýšenie trestov za korupciu, ekonomickú kriminalitu, organizovaný zločin, vydieranie, zneužitie právomocí verejných a ústavných činiteľov a volených zástupcov, násilnú trestnú činnosť. Občan odsúdený z týchto trestných činov nemôže po uplynutí doby trestu pracovať v štátnom a verejnom sektore alebo byť volený do komunálnych a štátnych orgánov minimálne 25 rokov. Takéto trestné činy sú neamnestovateľné a nevymazateľné z registra trestov, výkon väzby neskrátiteľný. Majetok, pri ktorom je podozrenie, že bol nadobudnutý nelegálne, je pod ťarchou Špeciálneho súdu , kým podozrivý nedokáže opak. Inak majetok pripadne štátu.
2. Poslanecká imunita sa vzťahuje len na výroky prednesené v parlamente a výroky priamo súvisiace so zmenu legislatívy (čo je pôvodným zmyslom imunity, keďže názory tvorcov legislatívy logicky nemusia byť v súlade s platnou legislatívou). Poslanec za porušenie akéhokoľvek iného zákona automaticky podlieha súdnej moci bez potreby vyjadrenia mandátoveho a imunitného výboru a hlasovania NR SR.
3.Ústavné zakotvenie nezávislosti a bezpečnosti a posilnenie právomocí Špeciálneho súdu. Poslanec, člen vlády, justície, prezident usvedčení z korupcie, finančnej kriminality, úcasti na organizovanom zločine alebo zneužitia právomocí sú súdení priamo Špeciálnym súdom bez požiadavky hlasovania a vyjadrenia sa orgánu legislatívnej či výkonnej moci.
4.NR SR má 99 poslancov (zvýši sa vážnosť poslanca, tlak na kvalitu poslancov a eliminovanie neprospešných poslancov). Plat poslanca tvorí 3 násobok priemernej mesačnej mzdy. Platom odvíjajúcim sa od priemernej mzdy budú poslanci motivovaní pracovať na zlepšovaní finančnej situácie občanov. Posilnenie váhy preferenčných hlasov vo voľbách (politické strany najmä z pudu sebazáchovy straníckych lídrov fungujú na princípe odmenenej lojálnosti, ktorá je nadradená profesionalite a morálnej bezúhonnosti).
5. Vláda má maximálne 9 ministrov vrátane predsedu vlády. Ministerstvá neodôvodnene riadené straníckymi nominantami môžu byť úplne zrušené alebo nahradené profesionálnym nestraníckym úradom nezávislým od vlády. Existencia vládnych ministerstiev sa mi zdá zastaralý spôsob spravovania štátu, pozostatok partitokracie produkujúcej zbytočnú byrokraciu a korupciu. Zdravie, vzdelanie, podnikanie občanov nezávisia od existencie príslušného ministerstva, sú vecou občana a poskytovateľa služby. Väčšie štáty a organizácie efektívnejšie spravujú väčší finančný objem s menším počtom členov riadiacich orgánov. V otázke byrokracie a správe daní občanov sa treba riadiť princípom “čo nie je nevyhnutné, je zbytočné“. Umelo vyvolaný pocit potreby množstva úradníkov je následkom množstva umelo vytvorenej práce. Napokon: menej politikov a úradnikov a ich právomocí - menej priestoru na korupciu.Na porovnanie, Slovensko má 16, Nemecko 15 členov, Holandsko 11 členov vlády.
6. Funkčné obdobie prezidenta trvá 7 rokov. Občan môže byť zvolený za prezidenta iba na jedno volebné obdobie. Po zvolení občanmi by sa prezident stal väčšou garanciou nezávislosti od politickej vydierateľnosti a populizmu kvôli znovuzvoleniu a od dočasných spoločenských a politických nálad. Mal by predpoklad správať sa štátnicky ako nezávislý pilier moci.
7. Princíp o znemožnení poberania dvoch platov plynúcich z daní občanov. Ústavný činiteľ a volený zástupca nemôže zastávať žiadnu inú volenú alebo štátnu funkciu a nesmie poberať
ďalší plat pochádzajúci z daní občanov.
8. Referendom možno meniť ústavu s výnimkou daňovej politiky, ak sa za ústavny návrh zákona vysloví 55% všetkých oprávnených voličov (je to vyššie kvórum ako 90 hlasov poslancov, keďže na voľbách sa nikdy nezúčastní 100% voličov). Štátoprávne usporiadanie sa mení takýmto referendom. (Na Lisabon by bolo potrebné vyhlásenie referenda).
9. Princíp občianskej spoluúčasti. Občianska kontrola, verejnosť a transparentnosť: a) rokovaní, hlasovaní volených a výkonných zástupcov na všetkých úrovniach štátu b) tendrov a finančných tokov majúcich vzťah k daniam občanov (vrátane prerozdeľovania fondov EÚ, z ktorých aspoň 20 % ide na úplatky) c) personálnej politiky štátnych a verejných zamestnancov.
Čiastočný audit súdov a štátnych inštitúcií občianskymi iniciatívami spĺňajúcimi profesionálne kritériá. Občianske súdy sú súčasťou súdnej moci. Proti námietkam možno argumentovať, že horšie, ako to je, to už sotva môže byť, a tak novým prvkom niet čo stratiť, možno len získať. Ústava umožňuje menovanie sudcov zo zahraničia do sudcovskej rady, Najvyššieho súdu SR a Špeciálneho súdu SR.
10. Nemožno zvyšovať štátny dlh nad 3 % HDP. Investície do vzdelania a vedy nesmú byť nižšie ako 5 % HDP.
11. Voľby do a) NR SR a Európskeho parlamentu b) VÚC a komunálnych volieb sa konajú súčasne v jeden deň v tej istej volebnej komisii, V prípade predčasných parlamentných volieb náklady na voľby hradia politické strany v pomere k mandátom získaným v posledných voľbách.
12. Žiadna ideológia ani zákon nesmie znemožniť slobodu prejavu. Nikto nemôže byť diskriminovaný ani privilegovaný na základe názoru, rasy a rodu. Manželstvo sa uzatvára len medzi mužom a ženou. Adoptovať deti môžu len manželské páry. (Prehodnotiť Listinu základných ľudských práv). Práva sú spojené so zodpovednosťou a povinnosťami.
13. Čo nie je ekologické, nie je ekonomické. Štát dbá na ekológiu ako na prioritu, aktívne napomáha zachovaniu rovnováhy v prírode a zachovaniu a podporovaniu ekosystémov, aktivitám smerujúcim k zlepšeniu životného prostredia. Prednostne podporuje priemysel a aktivity rešpektujúce ekológiu, ekopriemysel, alternatívne zdroje energie. Zabezpečí minimálne zásahy do prírody. xxx % krajiny patrí do najvyššieho stupňa ochrany. Do tohto stupňa nemožno hospodársky zasahovať za žiadnych okolností.
Ústavným zákonom zrušiť Mečiarove amnestie.
Boj proti korupcii pokladám za absolútnu prioritu pre Slovensko, predpoklad úspešného managementu ľudí, myšlienok a peňazí, kvalitných metód generujúcich kvalitné obsahy. Efektívne kroky na vykoreňovanie korupcie by znamenaliii väčší úspech ako zavedenie nízkej dane či členstvo v EÚ. Korupcia je rakovina požierajúca čiastkové úspechy. Ľahostajnosť voči nej je vyjadrením neschopnosti domýšľať veci do hĺbky a do dôsledkov, vyjadrením mentálnej lenivosti , zbabelosti a nízkej sebadôvery občanov, ktorí často korupciu obdivujú ako prejav schopnosti a alibisticky podsúvajú argument, že korupcia je všade na svete. Tak uvažujú otroci bez odvahy, hrdosti a vnútornej slobody.
Čakať, že niečo z uvedeného by prijali dnešní politici, je ako čakať, ze KSS pred 20 rokmi by sa sama vzdala vedúcej úlohy v spoločnosti. Oni si nebudú pod sebou píliť konár, dobrovoľne sa zriekať privilégií, kšeftov, na ktoré sa im nedobrovoľne skladáme. Tých prvých sme sa zbavili najmä vďaka globálnej politickej klíme . Aroganciu tých súčasných (nie len koaličných!) musíme odmietnuť sami. Myslím, že po dvadstiatich rokoch od pádu totality dozrela doba na také hnutie, ktoré by prikročilo k takej zmene ústavy, ktorá zakladá štátnost SR na odstraňovani jej rakoviny - korupcie a zakotvení prvkov, ktoré jej najviac pomôžu - vzdelania, slobody prejavu (ohrozenej postmarxistickou politickou korektnosťou) a podnikania. Ako sme prešli od komunizmu k budovaniu slobody, je čas prejsť od korupcie a partitokracie k meritokracii, aby sa sloboda stala realitou pre väčšinu občanov.
Utópia? Závisí od vôle, kultúry a odvahy voličov.
Henrich Ondrušek.