V. curriculárne a metodické námety III

Cudzie jazyky. Študenti sa učia osem rokov cudzí jazyk, no len málo z nich dokáže po ôsmich rokoch štúdia v cudzom jazyku plynule komunikovať. Problém je v metóde, ale i v tlaku na učiteľov, aby nemali nároky na "preťažené deti", čo súvisí so súčasným modelom financovania školstva, ktorý nezohľadňuje kvalitu vyučovania. Argumentovať dopytom a ponukou tam, kde populácii ide len o "papier", je nezmyselné.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

Metodický materiál

Učebnice sa vyznačujú viac efektnosťou ako efektívnosťou, kompozičnou, grafickou a metodickou rozbitosťou s neefektívnymi prvkami, hoci pre laika môžu pôsobiť efektne. Vysvetlenie gramatiky je rozptýlené na viacerých miestach učebnice. Rozbitosť umocňuje delenie na učebnicu, cvičebnicu, slovník k učebnici. Cvičenia sú častokrát neefektívne, nestimulujú ku komplexnej aktivite žiaka. Obmedzením sa na cvičenia typu "spoj, vyber, zakrúžkuj, tick the box" študent zvládne test so štyrmi možnosťami na 25% z čohokoľvek. Je škoda, že sme túto veľmi zlú formu skúšania prebrali a zaviedli aj do maturít. K.P.Karpov použitie výberových odpovedí odmieta: komunikácia na základe výberu hotových odpovedí neexistuje. Tak ako vo Veľkej Británii, aj u nás poskytovatelia vzdelania prestávajú vzdelávať, len pripravujú na certifikáty, a tak sa stávajú súčasťou byrokratickej mašinérie a kultu titulov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Základom zvládnutia cudzieho jazyka je počúvanie (učí porozumeniu, aktivuje vnútornú reč so správnym rytmom, intonáciou, melódiou) a čítanie autentického textu, ktoré spontánne vedú k rozprávaniu a písaniu. Z človeka „vyjde", čo doňho „vojde". Autentický text v reálnom kontexte učí "obsahovo koherentnému a gramaticky heterogénnemu" jazyku. (Metodika cizích jazyku) Ťažisko by teda malo byť na práci s autentickým článkom, filmom (BBC program, časopis), ktoré vedú k voľnému rozprávaniu. Kompozične jednoduchá, prehľadná a efektívna lekcia by mohla byť zostavená zo 4 jednoduchých častí:

a) Dialóg: viacnásobné počúvanie - vytvorenie. b) Dlhší situačný text: opakované počúvanie, čítanie, voľné rozprávanie o téme s využitím lexikálnych prvkov z textu. c) Prehľadná gramatika na jednom mieste učebnice, neporozhadzovaná vo viacerých častiach učebnice a cvičebnice; gramatické cvičenia na CD. d) Esej s využitím novej slovnej zásoby a gramatiky. V eseji si študent utvrdí všetky zručnosti a odhalí všetky nedostatky.

SkryťVypnúť reklamu

Nová slovná zásoba je použitá a precvičovaná v rôznych kontextoch. "Plný význam slov vyplýva zo spojenia s inými slovami...ani veľmi dobrá znalosť slovíčok a gramatiky nezaručuje správnu rečovú produkciu... slovo nadobúda plný a určitý význam iba v kontexte, v súvislostiach, celkoch." (Jelínek)

Cvičenia, gramatika a výkladový slovník so slovenskými ekvivalentmi tvoria s učebnicou jeden celok. Celá učebnica by bola nahraná, ideálne audiovizuálne, aby sa umocnili asociačné spojenia a suma rozlišností. Podľa Jelínka vyučovanie auditívnou cestou nevyvoláva pocit nutnosti porovnavať slovo so slovom materinským a študenti imitujú bez pocitu neistoty.

SkryťVypnúť reklamu

Metódy učenia

Pri súčasnej metodike učebníc a vyučovania neprekvapuje, že podľa výskumu napr. maturanti francúzskeho jazyka vo Veľkej Británii nevedia rozprávať po francúzsky. Treba učiť aktívnemu, nie pasívnemu osvojeniu jazyka. Dôležité je, čo sa odohráva v hlave žiaka, čo produkuje. Metodický materiál a vedomosti učiteľa zostanú nevyužitým potenciálom, ak neaktivujú študentov. Význam má aktivita žiaka so stálou a okamžitou spätnou väzbou, samostatné a komplexné využitie nového poznatku, úsilie vynaložené žiakom, nie učiteľom. Treba dať priestor na voľné odpovede, voľné rozprávanie a nechať žiaka rozprávať aj s chybami, ktoré sa opravia nakoniec, aby sa predišlo inhibícii a podporila sa odvaha a plynulosť v rozprávaní. Nie je vhodné porovnávať gramatiku a niekedy ani slovnú zásobu s materinským jazykom. Čiastočná podobnosť v istých prípadoch spôsobuje nepochopenie javu a zmätok v iných kontextoch.

SkryťVypnúť reklamu

Možno použiť emocionálny prvok (pozitívny alebo negatívny emočný vzťah študenta k téme) a „využitie momentov neobvyklosti, neukončenosti, ktoré priťahujú pozornosť". (Jelínek)

Za zváženie stojí:

- Zaviesť povinné čítanie v cudzom jazyku na rozšírenie slovnej zásoby. Bežná slovná zásoba Angličana tvorí cca 10 000 slov, maturant v Amerike pasívne ovláda cca 50 000 anglických výrazov. U nás študent cudzieho jazyka zvládne cca 3-4 000 cudzích slov.

- Poskytnúť šudentom nahrané texty s prepisom na samoštúdium, ktoré budú aj súčasťou skúšania.

- V spolupráci s Oxfordom, resp. Cambridgom, Collinsom a ďalšími zahraničnými vydavateľmi preložiť kvalitný, obsiahly, obojstranný výkladový slovník so slovenskými a anglickými ekvivalentmi.

-Vyučovať čínštinu ako voliteľný predmet.

- Kvôli zefektívneniu vyučovania deliť skupiny podľa úrovne, nie podľa veku.

Henrich Ondrušek

Henrich Ondrušek

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Politicky nekorektny konzervativec. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Marian Nanias

Marian Nanias

278 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

151 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Radko Mačuha

Radko Mačuha

241 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,091 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu