V zákone chýba presná definícia, že ak sa zistí postavená reklama načierno, samozrejme zisťuje to stavebný úrad, tak ju môže dať odstrániť. Reklamná lobby si je vedomá, že voľby máme každú chvíľku a netrápi sa vzhľadom krajiny. A ako môže vyzerať taký lobbing? Jednoducho, sľúbi sa určitý počet reklám na určité obdobie.
Pri predkladaní žiadosti o umiestnenie reklamného zariadenia (pútača) sa predkladatelia snažia mnohokrát podvádzať a predpokladajú, že si to príslušný orgán nevšimne. Samozrejme, že je na úradníkoch, ako sa k tomu postavia, či vyvodia voči tomu svoju zodpovednosť tak, že následná kontrola z ich strany nebude len povrchné gesto.
V prvom rade si treba uvedomiť, že reklamné zariadenie a potrebné doklady k ich povoleniu sa odlišujú pre územie zastavané / intravilán / a pozemky mimo zastavaného územia obce / extravilán /. Reklamné zariadenie povoľuje príslušný stavebný úrad konkrétnej obce v zmysle § 71 zákona č.50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku / stavebný zákon / v znení neskorších predpisov a zmien. Pre intravilán by mal mať stavebný úrad i stanoviská dotknutých orgánov v zmysle § 140 a, b stavebného zákona, ak ide o umiestnenie pri cestách, tak od príslušných cestných správnych orgánov. Pre diaľnice a cesty pre motorové vozidlá / rýchlostné komunikácie / je to Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Pre cesty I. triedy na území kraja je to príslušný samostatný cestný správny orgán, Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, Odbor s pôsobnosťou v sídle kraja, pre cesty II. a III. triedy je to príslušný Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, príslušnom okrese respektíve jeden okres zastrešuje viacej okresov. Tieto samostatné úrady budú od 01.10 2013 zrušené. Pre miestne komunikácie je to príslušná obec podľa katastra.
Pre extravilán je potrebné doložiť stavebnému úradu, ak ide o umiestnenie pri cestách, povolenie výnimky zo zákazu činnosti v cestnom ochrannom pásme, ktoré je pre cesty nasledovné:
Diaľnice a rýchlostné cesty majú 100m od osi vozovky priľahlého jazdného pásu diaľnice a cesty budovanej ako rýchlostná komunikácia,
Cesty I. triedy majú 50 m od osi vozovky cesty,
Cesty II. triedy majú 25 m od osi vozovky cesty,
Cesty III. triedy majú 20 m od osi, pripúšťa sa aj hodnota 15 m.
Ale do pozornosti uvediem ešte jednu skutočnosť a to podľa § 10 ods. 3 zákona č.135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách / cestný zákon / v znení neskorších predpisov na diaľnicach, cestách pre motorové vozidlá a medzinárodných cestných ťahoch a v ich ochranných pásmach okrem odpočívadiel je zakázané umiestňovať reklamné, informačné a propagačné zariadenia.
Podľa § 8 ods.12 zákona č.135/1961Zb.z. o pozemných komunikáciách / cestný zákon / v znení neskorších predpisov reklamné, informačné a propagačné zariadenia, ako aj iné zariadenia, ktoré neslúžia pre správu pozemných komunikácií ani pre riadenie cestnej premávky a prevádzku dopravy je zakázané umiestňovať na križovatke a v rozhľadovom poli vodiča.
V súčasnosti sú reklamné pútače hlavne na miestach, kde podľa zákona nemajú byť. Veľmi kazia vzhľad krajiny a je neodpustiteľné, pokiaľ sa politik usmieva na nás z takéhoto reklamného pútača. Pred voľbami sme stále žiaľ svedkami, ako sa takéto pútače umiestňovali na polia pri hlavných i vedľajších cestách rýchlo a načierno. Usmiati politici si z toho nerobia ťažkú hlavu. Sľubujú blaho pre nás všetkých a hneď bez mihnutia oka porušujú zákon ako prví.